Jump to content

whywontgodhealamputees?

Greven

Recommended Posts

Ehhm ?

Om man bortser från en ren religionsfråga så finns det en del fall där människors hopp och tro eller liknande övertygelse har hjälpt till vid läkning av kroppen.

Vi kommer nog inte se någon som återväxer ett finger eller ett ben.

Men att skriva att dom ska ägna sig åt bättre saker det är rätt arrogant och elakt.

Ååh, ett derivat av teodicéproblemet är det inte säg?

Sålunda ett problem som debatterats i hundratals år, och att nu komma med de teser som den sidan gör som ett "slutgiltigt argument" för att slutligen döda myten om gud och få folk att ägna sig åt bättre saker känns ju lite... skjutet från höften.

Vad är det för bättre saker de borde ägna sig åt? Naturvetenskaplig forskning? Den kan heller inte förklara allting. Hur kom världen till? Vart kommer all materia ifrån? Hur kan nånting finnas? Finns ens jag, fastän jag tänker - vad är att tänka?

Jag tycker att man bör passa sig för att vara övertygad om att man har rätt och andra har fel, och därefter försöka påpracka andra sin övertygelse. Historien är full av sådana intoleranta snedsprång.

Ååh, ett derivat av teodicéproblemet är det inte säg?

Sålunda ett problem som debatterats i hundratals år, och att nu komma med de teser som den sidan gör som ett "slutgiltigt argument" för att slutligen döda myten om gud och få folk att ägna sig åt bättre saker känns ju lite... skjutet från höften.

Vad är det för bättre saker de borde ägna sig åt? Naturvetenskaplig forskning? Den kan heller inte förklara allting. Hur kom världen till? Vart kommer all materia ifrån? Hur kan nånting finnas? Finns ens jag, fastän jag tänker - vad är att tänka?

Jag tycker att man bör passa sig för att vara övertygad om att man har rätt och andra har fel, och därefter försöka påpracka andra sin övertygelse. Historien är full av sådana intoleranta snedsprång.

Skulle du Skaya ha mycket förtroende för en person som avslöjar att han fått en uppenbarelse där världens tillkomst bivit glasklar för honom. Eller att en älva berättat detsamma? Naturvetenskaplig forskning gör inte anspråk på att veta allt men den gör ett försök att förklara genom att ställa upp teorier. När dessa teorier utsätts för nya data och håller måttet ökar deras trovärighet. När de kan göra riktiga förutsägelser blir de accepterade.

Min konfirmationspräst hävdade att det finns saker vi inte vet. Det är svårt att inte hålla med om. Men att grunda en prästkarriär på detta och lära andra att nöja sig med att inte veta är ett gift som religionen sprider. Orsaken blir ganska uppenbar om man tänker att i frånvaron av vetenskap vore allt baserat på tro och det är således inte konstigt att mycket forskning som utförts under de senaste seklerna, vare sig det gäller planetrörelser eller stamcellsforskning, har mött ett bittert religiöst motstånd. Måste jag påminna om hur lång tid det tog oss at göra oss någorlunda fria från detta, mänsklighetens plågoris.

Åh, UAV, jag håller med dig, "det skall gudarna veta" i sak. Jag tror inte ett skvatt på religion, och är en djupt troende ateist. Du frågar mig om jag skulle ha förtroende? Inte alls. Jag skulle gärna debattera saken med personen tills denne faller i gråt, om denne ville göra det. Men jag tror att om vi sitter på våra höga stolar och tittar ned på religösa så kommer denna grupp att sluta sig mer och tycka att omvärlden är knäpp dryg fel och OND. Jag skulle tippa på att resultatet kunna voro religös extremism.

Det finns så många exempel på att religion är någonting värdelöst, såsom min fasters begravning (pingstkyrkan) där prällen stod och mässade om att hon var en syndig människa och förhoppningsvis skulle hon få upprättelse i himlen, ett personligt exempel bland många. Man kan också nämna dendär roliga kulten som grävt ned sig i en grotta i ryssland, eller varför inte våldsverkare i religionens tecken?

Men jag finner även goda saker i religionen, även fast det stör mig. Några bekanta är fromt kristna. De skyltar inte med det och prackar inte på någon sin tro. De utstrålar bara värme och trygghet och gör inte en fluga förnär. Dessa skulle jag aldrig få för mig att börja jävlas med med problem som "gud helar inte amputerade, VARFÖR DÅ!?"

Jag tycker att det finns okej religion, och jag har inte nåt emot att folk går i kyrkan, så länge det inte går "överstyr". Varje människa måste få finna sin mening i livet, varför är det okej att sitta still, bli fet och hata förändring och inte att be på bara knän i ett kloster? Och du säger att vi blivit av med plågoriset? Har vi det? Verkligen? Våra lagar, vår moral grundar sig mycket på boken. Det finns ett regerinsparti som heter KRISTdemokraterna (måste jag påminna om det..?) väldigt många människor i Sverige är anslutna till kyrkan, och tittar vi globalt sett så skönjer iallafall jag ett uppsving för religion.

Om du är stor och stark nog att inte behöva ha något att tro på, så borde du också vara stor och stark nog att inte se ned på dem som behöver det, eller gör det.

Finns det någon egentlig tanke bakom den här tråden eller handlar det bara om att dissa religiösa/kristna människor? Sådana här diskussioner brukar aldrig leda någonvart, blågul kan väl ta bort skiten...

Jag tycker att det finns okej religion, och jag har inte nåt emot att folk går i kyrkan, så länge det inte går "överstyr". Varje människa måste få finna sin mening i livet, varför är det okej att sitta still, bli fet och hata förändring och inte att be på bara knän i ett kloster? Och du säger att vi blivit av med plågoriset? Har vi det? Verkligen? Våra lagar, vår moral grundar sig mycket på boken. Det finns ett regerinsparti som heter KRISTdemokraterna (måste jag påminna om det..?) väldigt många människor i Sverige är anslutna till kyrkan, och tittar vi globalt sett så skönjer iallafall jag ett uppsving för religion.

Om du är stor och stark nog att inte behöva ha något att tro på, så borde du också vara stor och stark nog att inte se ned på dem som behöver det, eller gör det.

Det där med att vi grundar vår moral på biblen var det enda som höll mig kvar i konfirmationsundervisningen. Jag håller dock inte med om detta längre.

* Vänsterprassel bör inte straffas med döden.

* Att hålla sig med slav är dåligt.

* Folkmord är typiskt dåligt och skapar lätt dålig stämning.

* Kvinnor kan mycket väl säga till mig vad jag ska göra.

* Homosexuella ska inte straffas.

De som grundar sin moral enbart på bibeln är ett otäckt följe och den fromt kristne väljer troligtvis ut de bitar denna/denna tycker om. Gemene man grundar den på samhällsdebatt i tidningar/tv/internet men den är även i viss mån medfödd.

Dawkins säger det ganska bra här: http://www.youtube.com/watch?v=qCL63d66frs

http://www.youtube.com/watch?v=KZ9JMUFIVqE

Ett uppsving för religionen är ett nederlag för rationellt tänkande. Religionen förtjänar inte att exkluderas från kritik. Att kritisera religion är, tycker jag, ett sätt att få religiösa att inse att det finns andra sätt at se på världen som inte är moralsikt förkastliga.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...