Jump to content

Invidzonen.se -en sida för anhöriga

Guest Invidzonen /Cesilia

Recommended Posts

Låter som ett bra initiativ.

Invidzonen är en ideell organisation som arbetar för ökat och alternativt stöd till anhöriga och hemmavarande vid utlandstjänsgöring.

Vi skriver bla en bok om hur det är att vara hemma under en familjemedlem/partners mission utomlands för att ge ett igenkännande till efterkommande i samma situation.

Kontakta oss gärna om du har synpunkter och /eller frågor kring vår verksamhet.

@Cesilia

Välkommen till SoldF!

Det är ett bra initiativ ni tagit och och vi ser det som ett positivt inslag. Anhöriga behöver all hjälp och stöd dom kan få.

Ser dock gärna att man frågar om lov först, men vi förbiser det denna gången. ;-) Om ni skulle kunna peta in en länk till SoldF vore vi glada och tacksamma.

Varmt välkomna som sagt, och ni får gärna registrera er som användare här.

/Nifelhel - Blågul

Guest Invidzonen /Cesilia

Hej och tack för överseendet! Plumpt av mig att inte fråga!

Jag skall absolut länka till Soldatforum från sidan.

Tack för en bra samlingsplats där anhöriga och alla "soldater" kan nätverka!

Mvh! Cesilia

• BlåGul -1

Det här är ett jättebra initiativ och jag applåderar det fullt ut!

Dock några varningens ord till er som ämnar nyttja internet och forum för ändamålet. Jag tar innehållet i den nålade tråden i detta forum:

Borttagen SoldF-specifik del

Några saker som Du bör tänka på när det gäller forumet och internet:

-Det finns många som använder Internet i dolska syften.

-Uppgifter gällande utlandsförbands uppträdande, begränsningar och operationer ska inte skrivas om på forumet och man bör vara försiktig med det överlag.

-Personuppgifter med anknytning till Utlandsstyrkan är inte bra att publicera på internet och utan den enskildes medgivande mycket illa;

-Bilder likaså.

-Det som skrivs på Internet förlorar man kontrollen över. Det är värt att tänka på.

-Det är våra nära och kära det handlar om men även om din säkerhet och integritet.

När det gäller anhörigstöd generellt så bör man vara försiktig. Har man inte någon anknytning till personerna eller verksamheten (utlandstjänst) så krävs nästan professionell utbildning (socialpsykologi, psykolog, psykiater, kurator, mm), annars är risken för att det ska bli fel ganska stor. Jag vill inte skrämmas men det ska hanteras på rätt sätt, och jag vill inte att folk ska råka illa ut. Det gäller att förstå, både den anhöriga och dennes situation men också sin egen roll i det hela; rollen som stöd här hemma och till vilken nivå och med vad som man ska/kan bidra med och i vilken utsträckning.

Fredsbaskrarna har utsedda och utbildade kamratstödjare, det skulle behövas utbildade anhörigstödjare också.

/K

Guest Invidzonen / Cesilia
Det här är ett jättebra initiativ och jag applåderar det fullt ut!

Dock några varningens ord till er som ämnar nyttja internet och forum för ändamålet. Jag tar innehållet i den nålade tråden i detta forum:

Några saker som Du bör tänka på när det gäller forumet och internet:

-Det finns många som använder Internet i dolska syften.

-Uppgifter gällande utlandsförbands uppträdande, begränsningar och operationer ska inte skrivas om på forumet och man bör vara försiktig med det överlag.

-Personuppgifter med anknytning till Utlandsstyrkan är inte bra att publicera på internet och utan den enskildes medgivande mycket illa;

-Bilder likaså.

-Det som skrivs på Internet förlorar man kontrollen över. Det är värt att tänka på.

-Det är våra nära och kära det handlar om men även om din säkerhet och integritet.

När det gäller anhörigstöd generellt så bör man vara försiktig. Har man inte någon anknytning till personerna eller verksamheten (utlandstjänst) så krävs nästan professionell utbildning (socialpsykologi, psykolog, psykiater, kurator, mm), annars är risken för att det ska bli fel ganska stor. Jag vill inte skrämmas men det ska hanteras på rätt sätt, och jag vill inte att folk ska råka illa ut. Det gäller att förstå, både den anhöriga och dennes situation men också sin egen roll i det hela; rollen som stöd här hemma och till vilken nivå och med vad som man ska/kan bidra med och i vilken utsträckning.

Fredsbaskrarna har utsedda och utbildade kamratstödjare, det skulle behövas utbildade anhörigstödjare också.

/K

Hej igen och stort tack för uppmuntrande samt beaktansvärda ord!

Jag vill dock förtydliga syfte och mål med Invidzonen,

eftersom jag anar ett visst missförstånd;

Invidzonen arbetar helt ideellt och för ökat stöd åt anhöriga.

Vi arbetar även med "hjälp till självhjälp", och skräddarsyr behovet efter förfrågan.

Vi skriver dels boken, och har börjat få igång lokala anhörig-grupper, samt mentorer/samtalskompis

(som erfarat samma situation, och som dessutom i dagsläget arbetar som kuratorer eller likn. i sitt arbetsliv).

Allt detta för att vi anhöriga vill och tycker att det behövs.

De mail jag får dagligen handlar om att det inte finns tillräckligt och tillgängligt stöd,

vilket bekräftar att invidzonen jobbar för rätt sak.

När det kommer till krishantering etc,

så har vi ett sammarbete med soldathemsförbundet, och en dialog med fredsbaskrarna är i verket.

Soldathemsförbundet hänvisar vi till när det behövs en kurator,

psykolog eller annan kunnig personal.

Stöd för anhöriga är äntligen "i ropet" mer än någonsin.

När jag ringde runt till försvaret och politiker våren 2007,

var stödet helt obefintligt, så skillnaden på ett år är tydlig redan.

Det är för mig en härlig utveckling i rätt riktning.

Speciellt eftersom utlandstjänsterna sias bli många fler framöver.

Återigen; Tack för hjälpen!

• BlåGul -1

Kanon Cesilia!

Ni väljer bra metoder, tycks det mig. Min lilla varning var egentligen riktad till gemen man och kvinna som vill bidra, inte i första hand dig och övriga bakom Invidzonen.

/K, med många år inom Fredsbaskrarna.

Guest Guest

Vad härligt att höra! Tack för ditt svar och kloka ord!

Känns så bra att vi blir peppade i vårt engagemang av både organisationer, politiker, anhöriga och utlandstjänstgörande!

Kanon Cesilia!

Ni väljer bra metoder, tycks det mig. Min lilla varning var egentligen riktad till gemen man och kvinna som vill bidra, inte i första hand dig och övriga bakom Invidzonen.

/K, med många år inom Fredsbaskrarna.

• 3 months later...
Guest Madeleine i Halmstad

Hej!

Snälla sprid denna info till de som bor i södra Sverige.

Anhörigträff i Halmstad den 8/11

Välkomna alla anhöriga!

Nu har vi tillsammans med Soldathemmet bokat en tid för en fika för oss med anhöriga till soldater i utlandstjänst.

Målet med vår träff är att knyta kontakter med andra i samma situation och ha en möjlighet att ventilera känslor, funderingar och problem som kommer upp i samband med att en närstående åker iväg på mission.

Har du haft en närstående i utlandstjänst, har en närstående i utlandstjänst eller kommer att ha en närstående i utlandstjänst, så är du hjärtligt välkommen.

Soldathemmet bjuder oss på fika!

Anmälan och frågor sker via mejl till [email protected]

Var: Soldathemmet, Halmstad, Noreensvägen, 302 31 Halmstad, 035-21 27 84

När: 8: november kl. 12.30 – 15.30

Anmälan: Sker till mejladressen [email protected] senast den 3:e november.

Vänligen meddela oss följande i din anmälan;

Namn

Telefonnummer

Vilken stad du kommer ifrån och

Vilken relation du har till din soldat. (Förälder, sambo,vän.)

Hjärtligt Välkommen önskar Madeleine och Invidzonen

Hej!

Snälla sprid denna info till de som bor i södra Sverige.

Anhörigträff i Halmstad den 8/11

....

Hej Madeleine i Halmstad!

Jag tog mej friheten att flagga för anhörigträffen också på Fredsbaskrarnas hemsida. :happy:

Mvh/Claus (utflyttad hallänning) :mellow:

Edited by Fanjunkar´n
  • 2 months later...

Nu har Invizonen planerat in Anhörigträff i Halmstad och Skövde, februari - 09.

Titta in på www.invidzonen.se för mer info.

Vill du att vi ska arrangera en anhörigträff på din ort? Ta kontakt med oss!

//Madde