Jump to content

Recommended Posts

Posted

Satt o läste nått gammalt inlägg där det tjötades om att folk var dagelev, jaha tänkte jag, o va fan innebär det?

Så, finns det någon begåvad person som vill svara?

Posted
Satt o läste nått gammalt inlägg där det tjötades om att folk var dagelev, jaha tänkte jag, o va fan innebär det?

Så, finns det någon begåvad person som vill svara?

Dageleven är länken mellan gruppen/plutonen och gruppens/plutonens befäl (en tillfällig gruppchef/plutonchef).

Uppdraget vandrar mellan soldaterna gruppen/plutonen, detta för att alla ska lära sig att föra trupp.

Posted

På mitt kompani så kallas kompaniordningsmannen för "Skruv" av adjutanten. Nån som vet var det kommer ifrån utifall det är något vedertaget inom armén. Eller så kanske det bara är något högst lokalt i Skövde.

Posted

Är dageleven ansvarig för bevakningen av kasernen? Jag försöker förstå likheter och skillnader mellan den svenska dageleven och den finska dejouren. Den finska kompanidejouren är en värnpliktig underofficerare eller officersaspirant som till sin hjälp har två meniga hjälpdejourer. Dessa ansvarar för bevakningen av, och den disciplinära ordningen i, kompaniets kasern. Den aktuella kompanidejouren ska hela tiden veta hur många vapen det finns i kasernen och var eventuella vapen och soldater som är utanför kasernen är. Kompaniets dejourer är även ansvariga för att se till att alla kompaniets beredskapsgrupp får reda på när det är beredskapsuppställning, något som kompanidejouren får reda på via telefon. Det finns även en brigaddejour som är ett yrkesbefäl, och han har till sin hjälp en underofficerare eller officersaspirant som brigaddejourens hjälpdejour, samt en menig som ordonans. Under helger så sköts dejourtjänsten av beredskapstruppen. Dessutom så finns en vaktstyrka bestående av militärpoliser.

Posted (edited)

A2 Deras uppgifter påminner om varandra. Dock varierar det mycket mellan regementena eftersom uppgifterna inte var de samma på I16 och I15.

Dagelevens uppgifter regleras av respektive regemente/garnison.

Edited by 111 SSK bat
Posted

Hos oss var dageleven inte ansvarig för någon bevakning alls. Huvudsysslan var att väcka alla i plutonen på morgonen och att ansvara för eventuellt hämtande av kvällsfika. Inte speciellt ansvarsfyllt eller jobbigt med andra ord. Likheterna mellan en dagelev och en finsk dejour är nog få.

/Aron

Posted

tangsjö: ja det är hyfsat lokalt att kompaniordningsmannen kallas skruv, har hittills inte hittat ngn som förstått vad jag menat när jag sagt så...

å andra sidan handlade tråden om dagelev inte kompoman:en...

Posted

Degeleven kan sägas vara de truppförande befälens kontaktperson för att nå ut med orienteringar om kommande verksamhet till samtliga på ett smidigt sätt. Vanlig under trupputbildningsverksamhet.

Dageleven ansvarar dessutom för ordning och reda, samt ex också avlämningar i tillfälligt sammansatta förband.

Casca

Posted

När jag låg inne så fanns det något som kallades för VB-Batt. VB-Batten skulle ansvara för utrymning av kasernen vid händelse av brand och hålla sig informerad om vilka aktiviteter som skulle äga rum där över dagen i fall någon blev orolig och undrade något. VB-Batt skulle anmäla sig i vakten 2ggr om dagen, och utsågs som dageleven 1 gång i veckan. Så var det på KA2 i alla fall. Någon som vet nåt mer om det fanns på fler regementen?

\:)

Posted
Hos oss var dageleven inte ansvarig för någon bevakning alls. Huvudsysslan var att väcka alla i plutonen på morgonen och att ansvara för eventuellt hämtande av kvällsfika. Inte speciellt ansvarsfyllt eller jobbigt med andra ord. Likheterna mellan en dagelev och en finsk dejour är nog få.

/Aron

På I15 var det i huvudsak samma uppgifter.

se till att folk blev väckta, ansvara för kvällsfika samt se till att det blev tyst o släckt på kvällen.

Sedan fick man ju kånka på den ärofyllda nyckelknippan.