Jump to content

Framtidens MRE? ASAP Milkshakes

coolhand

Recommended Posts

Kopte en lada av dessa forra veckan och de kom fram igar.

Bakgrund

Dessa ar tankta som en ersattare till den traditionella MRE men med per pondus sa att saga. De ar gjorda av en privat foretag och tanken ar att de ska kunna ge ett snabb kosttillskott da man inte har tid att vanta pa en MRE/Grona pasen etc samt den tar mycket mindre plats.

asap_product.gif

Smak

I dagslaget finns bara en sorts smak, choklad. Dock ar Mocha under utprovning och det later mycket lockande!

Smakade min forsta idag och den smakade faktiskt gott. Den ar ganska tjockflytande, dock inte likt en milkshake men mer an chokladmjolk. Kanske likt glass som smalt :rolleyes: (Har aldrig tagit proteindrycker tidigare sa jag har inget annat att jamfora med).

Hallbarhet

Denna har samma kravspec som vanliga MRE, dvs 3 ar men som ni kan se nedan sa har temperaturen mycket att gora med dess hallbarhet. Reklamen sager att dessa ar den mest hallbara av proteintillskott etc.

==============

Degrees

In F ---- In C -------- Shelf Life In Months

120 -----49C ----------------------------- 1

110 -----43C ----------------------------- 5

100 -----37C --------------------------- 22

90 ------32C ---------------------------- 55

80 ------27C ---------------------------- 76

70 ------21C --------------------------- 100

60 ------16C---------------------------- 130

==============

Handhavande

Vatten halls direkt i pasen (finns en nivaindikering likt en MRE Heater) och sedan sluts den med ziploc forslutelse. Sen ska det skakas i 30s och vips ar det fardigt. Min hade nagra sma klumpar efter skakandet, men man kan ju allid skaka mer. Tror det ar runt 2-3dl vatten/pase som det blir.

Naringsvarde/Innehall

En sak som slog mig direkt da jag tittade pa innehallsforteckningen av naringsvarden etc. var att en pase innehaller 50% av de mesta vitaminer etc. du behover. Sa tva pasar och du har 100% av vitamin C etc.

ASAP innehaller 30g protein, 40g kolhydrater, 5g 'bra' fett etc.

Antalet kalorier ska vara 325

asaplp9.jpg

Mer info kan fas har: http://www.nqinutrition.com

Detta kommer att bli ett nytt kompliment till mina BOB:ar och da det tar sa lite plats far man plats med nagra till familjen utan problem.

Sa det kommer nog bli fler 0:)

Edited by coolhand

Coolhand, du är i sanning en guldgruva!

Idén att ha en mil-specad proteinshake är säkert påtänkt sedan tidigare, och helt och hållet i linje med tankarna kring patrol rations (mil-specad burito, pirog eller pizzaslice).

Prislappen på 15:- per portion är inte så farligt heller, men hur är det med mättnadskänslan?

Hm, låter ju iofs enklare att bara köpa 1kg gainer eller Whey-80 och sedan slänga över godtycklig mängd i en förpackning och stoppa i ryggsäcken? :baskerKav: Jag brukar alltid ha ett par proteinshakes ligga i ryggsäcken, också haft med när jag gått Nijmegen..

Enda fördelen är väl själva påsen här..

@LeadHead

Finns alla de kvalisorter och varianter. Jag har kört med olika proteinpulver där det antingen var vatten eller mjölk. Vatten blev det jag fastnade för därför att det var lättare att snylta en mugg vatten på jobbet/gymmet/skolan än att försöka hålla liv i en thermos mjölk.