Jump to content

Recommended Posts

Posted

Håller med föregående om att Marinens/Sjövärnskårens kurser är att rekomendera. Utöver utbildningen under sommar halvåret så får du också civila certifikat nästan gratis bla. kustskeppare, VHF-cert, båtmekaniker intyg, även vissa kommersiellt gång bara intyg.

• Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Olika gångbara kunskapsbevis är alltid välkomna. F.ö. saknar jag någon kurs som vore lite mer krävande rent fysiskt. Mer strapatser skulle inte skada. Men jag tror inte FM skulle ordna någon sån kurs, alla ska ju kunna delta, och det är iofs inte fel, men man kan ju alltid öka alternativen.

...Roligare att göra saker om det kostar på lite. :)

Posted

Har själv gått alla stegen i Arméns kurser (ungdom). Tycker både nu i efterhand och då att de var mycket lärorika och hade något fruktansvärt kul!

Sök om ni kan, ni kommer inte ångra er.

Kurserna är mer inriktade på Teori kanske, men jag fick absolut ta i ordentligt när vi var i skogen, så fysiskt var det nog, självklart inte jämförbart med lumpen, men i den åldern var det lagom.

Jag svarar gärna på frågor om sådana finns.

Den sista kursen (internationella) kommer jag aldrig glömma, skulle gärna vilja göra om den, tror nog jag inte haft så kul tidigare. :/

Men snart är det dags för lite större grejer istället :/

Posted
Jag vill också gå sommarkurs!  :D

Kan man ljuga om sin ålder?

kan ju då bli lite svårt, då min syster som ville gå Sjövärnskårens kurser i sommar var ca 3 veckor för ung och inte kom in... (hon blev måttligt sur o tyckte att mamma o pappa kunde ha *hrmm lite tidigare)... :)

Posted
Jag hade tänkt att gå på en sådan sommarkurs för ungdomar i sommar, vart kan jag ffinna mer information? :angry:

Även flygvapnet har sommarkurser men jag har ingen adress.

Sjövernskåren har riktigt bra kurser,ska gå tredje i sommar. Dom är runt tre veckor longa, mycket båtåka.

Dom har kurser i Sthlm, Gbg, Härnösand (där är jag) och Landskrona.

Det står om allt på www.svkrf.se med länkar till de olika skolorna.

Är du intreserad av sjön rekomenderar jag det verkligen!

In ThE NaVy!!!

Posted
Håller med föregående om att Marinens/Sjövärnskårens kurser är att rekomendera. Utöver utbildningen under sommar halvåret så får du också civila certifikat nästan gratis bla. kustskeppare, VHF-cert, båtmekaniker intyg, även vissa kommersiellt gång bara intyg.

Jag undrar när gick du och var?

Posted

MG1 FK i somras

FK Vinter v8 i år

Skall gå FK MG1 i sommar förhoppningsvis även utlandsutbyte/Gladan

Posted

Jo, du ska till Lungö, jag förstår det. Men du skrev även att Marinen ordnar kurs i Landskrona? Karlskrona är nog vad du syftar på.

Guest Bengtsson
Posted

Nej du är inte ensam! Först PK kursen 16:e juni, sen segla med Gladan mellan den 7 och den 24:e juli ):lol:

Gött e ett bra ord känner jag :huh:

• 1 month later...
Posted

Falsterbo V24! hadde sökt till blekinge flyg sommar läger också men var för sent ute :( men men Falsterbo nästa! :D:)

Posted (edited)

En "kompis" till mig ska tydligen vara med på någon FBU kurs på amf4 i sommar.

Han har dock en benägenhet att "snacka" lite så jag undrar helt enkelt om det arrangeras någon sådan kurs?

edit: ah, såg att det fanns en FBU-tråd, nån vänlig själ får gärna flytta...

Edited by t0be
Posted (edited)

Var finns det info om sommmarkurs på amf4??

Jag leta mycket efter en kurs på amf1 ellr amf4 men hitta inget :( men det finns alltså en??? eller?? :angry:

Edited by Maximus
Posted

Jag vet att Sjövärnskåren brukar hålla en kurs i området runt i kring Amf 4.. Skolan heter iaf Känsö(?) tror att stället de är på heter så eftersom våran skola heter Märsgarn och ön heter så så bordedet vara så... har för mig att det var någon här på forumet som därifrån?? eller har jag drömt igen??? :D

Hittade detta om Känsö, saxat från Sjövärnskårens sida...

"På Känsö, nära Styrsö i Göteborgs södra skärgård har det funnits sommarläger, de flesta åren sedan 1948 då det bildades en frivillig ungdomsavdelning vid KA 4 (U KA 4). Det innebär att att omkring 150 ungdomar under två veckor i början på juli varje år fått möjlighet att vara på denna underbara ö och där fått en värdefull marin utbildning..

Från en början gällde denna form av fritidssysselsättning endast pojkar eller som det angavs i bestämmelserna manlig ungdom, men från 1977 har även flickor tillträde till medlemskap och kurser.

Sedan 1986 flyttades Sjövärnskårens läger från Krokholmen norr om Marstrand till Känsö, vilket innebär att Sjövärnskårens ungdomar sedan dess utbildas tillsammans med U KA 4:s. (källa: Gustav Lundberg, KÄNSÖ, 1770-1997 Ur historisk och litterär synpunkt, Utgiven av U KA 4)."

:wub::lol:

Posted

U KA-föreningarna har tidigare tillhört FBUungdom och jag tror att de fortfarande gör det. Men om du är med i FBUungdom så har du rätt att söka SVKs läger. Ett tips till er som söker ett läger på AMF4 är att ta kontakt med Sjövärnskårernas riksförbund tror tyvärr att ni är försent ute för att anmäla er till årets läger. En annan möjlighet är ju att medverka på en av FMs Minilumpen helger. GMY