Kustbo Posted March 18, 2008 Report Share Posted March 18, 2008 Har råkat ut för ett stort mysterium i samband med att jag skulle föra över filer från en gammal dator med Win 98 till en ny med Vista, så jag brännde en CD med alla filer i NERO och när jag sen ska öppna dem i nya för att lägga in dem så kan dem, inte läsas då datorn då datorn öppnar Acrobat reader trots att filändelsen är .jpg och det är en bild och felmeddelandet säger att Acrobat reader inte kan läsa .jpg format, vad har hänt?? Kollade även på Några Worddokument som låg på samma CD och även dem har fått nytt format som heter .NOC som inte heller går att öppna i nya datorn, så jag försökte öppna dem från CD.n i gamla datorn men den kan inte heller läsa dessa filer och ger mig samma felmeddelande trots att det var i den datorn dem skapades. Kollade på org filerna i gamla datorn och där ser jag att filändelsen är .jpg men på miniatyren ser jag PDF loggan och om jag dubbelklickar på en bildfil så öppnar datorn Acrobat reader och ger felmeddelande Har aldrig varit med om något liknande så jag vore väldigt tacksam för goda råd och ideer på lösningar då jag ska försöka igen på torsdag och hoppas kunna lösa detta annars vet jag inte vad jag sak hitta på Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted March 18, 2008 Report Share Posted March 18, 2008 Filassociationerna har väl fått spel. Höger klicka -> öppna med -> standardprogram välg standardprogram och bocka för "öppna alltid med..." Link to comment Share on other sites More sharing options...
galnekocken Posted March 18, 2008 Report Share Posted March 18, 2008 Prova att dra ut filerna på skrivbordet, eller i en mapp, och döp tillbaka till rätt filändelse. Ibland så ligger det något program som förvalt att öppna filerna, högerklicka och "öppna med", byt program till det du vill ha. kanske det hjälper 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted March 18, 2008 Author Report Share Posted March 18, 2008 OK ska testa detta när jag får tillgång till datorn igen på torsdag fm, ska även lägga in ett annat brännarprogram som jag använt förut då detta var första kontakten med NERO så jag kanske gjorde någon tabbe i processen men det visar sig. Finns det fler ideer så tar jag tacksamt emot dem. Glömde säga att jag gjort en enkom mapp under C: där jag samlat allt material som ska brännas över är det rätt ställe eller funkar det bättre på något annat ställe?? I den mappen visas allt med rätt format vad jag kan se, så det visar sig hur det blir i bränningen. Jag är inte så rutinerad på detta med att bränna skivor då jag mest lagrar på extern disk men detta är inte min dator så inte mycket att välja på. Ska även kolla om jag kan hitta en USB disk som funkar i Win 98 så det måste väl vara en version 1.0 gissar jag för den jag testade kunde inte datorn hitta och det var en 2.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted March 20, 2008 Author Report Share Posted March 20, 2008 Så var det testat och återigen blir jag galen på datorer, innan jag stängde ner den i mån så förberedde jag en mapp som skulle kopieras idag, hade fått tag på en USB sticka för Win98 så allt såg bra ut men då vill inte skräpet starta överguvudtaget Så det blev att skruva ur HDD.n och lämna in för att se om det går att få tag på något material, för övrigt gick det bra men man kan ju bli nervsvag för mindre Testade att ändra format i nya datorn på dem filer jag brände i måndags och kopierat in men trots att det är .doc filer så kan den inte öppna dem i Word!! Nåväl nu är det påsk och ledighet Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 Kan det ha någont med att win 98 kör FAT och Vista kör NTFS??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted March 20, 2008 Report Share Posted March 20, 2008 Har råkat ut för ett stort mysterium i samband med att jag skulle föra över filer från en gammal dator med Win 98 till en ny med Vista, så jag brännde en CD med alla filer i NERO och när jag sen ska öppna dem i nya för att lägga in dem så kan dem, inte läsas då datorn då datorn öppnar Acrobat reader trots att filändelsen är .jpg och det är en bild och felmeddelandet säger att Acrobat reader inte kan läsa .jpg format, vad har hänt?? Acrobat Reader läser inte bildfiler (.jpg osv). Följ proceduren som FkN beskrev. Kollade även på Några Worddokument som låg på samma CD och även dem har fått nytt format som heter .NOC som inte heller går att öppna i nya datorn, så jag försökte öppna dem från CD.n i gamla datorn men den kan inte heller läsa dessa filer och ger mig samma felmeddelande trots att det var i den datorn dem skapades. Kopiera ett dokument och klistra in i samma mapp. Byt filslutet (filändelsen/filtyp) till .doc (vilket är words standardformat för dokument). Om detta funkar att öppna så byt filslut på dokumenten. Kollade på org filerna i gamla datorn och där ser jag att filändelsen är .jpg men på miniatyren ser jag PDF loggan och om jag dubbelklickar på en bildfil så öppnar datorn Acrobat reader och ger felmeddelande Varför "loggan" är av .pdf typ är för att filtypen är inställd på att öppnas med acrobat. För att ändra gör som FkN beskrev. ------ Kan det ha någont med att win 98 kör FAT och Vista kör NTFS??? Ja det kan det.. Även XP kör normalt NTFS.. NERO är det inga fel på. Det är ett bland de bäst användarvänliga programmen. Är 95% säker på att det inte är programmet det är fel på. Vad är det för sorts skiva du kopierade till? (+ eller -, R eller RW osv) Har verkligen Win 98 PnP? Eller måste du ha drivrutiner (på skiva, diskett motsv.) för att stickan ska fungera i Win 98? Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted March 21, 2008 Report Share Posted March 21, 2008 Kan det ha någont med att win 98 kör FAT och Vista kör NTFS??? Ja det kan det.. Även XP kör normalt NTFS.. NERO är det inga fel på. Det är ett bland de bäst användarvänliga programmen. Är 95% säker på att det inte är programmet det är fel på. Normalt så kör både XP och Vista FAT32 på USB-stickor, i alla fall om det är ett Flash-minne. Det är bara på hårddiskar som det lönar sig att köra NTFS. På CD-skivor så kör man normalt ISO9660 och på DVD-skivor UDF. Edit: Åh förlåt, jag såg inte att det var Windows 98 du körde. Beklagar sorgen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted March 21, 2008 Author Report Share Posted March 21, 2008 Kan vara så att det skiljer på FAT32 och NTFS men nu är det kört iaf då HDD.n är urskruvad och inlämnad på verkstan för recovery om det nu går, den hade tokhängt sig när jag försökte så det visar sig. Win98 burken ville ha drivrutiner på skiva för allt, men nya USB minnet jag har är ett Transcend Jetflash V10 som ska ha drivrutinerna för även Win98 i sig enligt specen men jag fick ju som sagt inte chansen att testa det Jag brände till en DVD R och .doc filerna var skrivna i Word 2000 så dem borde ju kunna öppnas i Word 2007, men när jag fösökte öppna dem i nya så fick jag felmeddelande om Open Office vilket jag inte använt och inte finns det i varken gamla eller nya burken?! När jag försökte öppna en fil med ett annat progrram via högerklick så fanns det bara Word och fotogalleri att välja på och inget av dem funkade, visst brukar man kunna välja från hela proggramutbudet i det läget?? Nåväl nu firar vi Påsk så får jag se vad verkstan kan göra och funkar inte det så får det bli manuell återskapning då dem flesta dokumenten finns printade och en scanner finns tillgänglig, dem flesta bilderna kunde laddas in igen i nya från kameran då den turligt nog inte hade tömts utan bara kopierat över bilderna så lite tröst i eländet. Stort tack för alla goda råd, uppskattas verkligen och jag hoppas jag kan få återgälda det framöver med något jag kan. Glad Påsk Bosse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.