Jump to content

9,3x57

Särimner

Recommended Posts

Gränsfall om det här ska ligga i kasunen, men det handlar ju om icke-militär ammunition så...

Hur som helst. Har köpt en Husqvarna 9,3x57 av min granne. Studsaren är i princip i nyskick med endast ett minimalt skrapmärke på kolven. Pipan enligt en bössmakare "i otroligt bra skick". Vet inget om årsmodell, men det är förmodligen en 50-tals modell. Fick köpa den för licensavgiften=gratis. Öppna riktmedel så jag ska köpa till någon Aimpoint-modell hade jag tänkt.

Hur som helst. Jag avser använda den här för jakt på gris och kronhjort. Är dte någon som har erfarenhet av denna kaliber och kan rekommendera lämplig ammunition? Jag är inne på att använda mig av Normas Alaska, 18,5 gram. Detta är dock helt på rekommendationer från svärfar. Frågan är om det är den bästa ammunitionen? Vad tycker någon?

Dom äldre kalibrarna har oftast ett aningen oförtjänt dåligt rykte.

Jag har själv jagat och skjutit mycket med 8x57JS som liksom nietrean har

en stor, tung och långsam projektil. Mycket bra stopping power, nackdelen är en

ganska krökt kulbana över 200 meter.

Sen ett litet tips innan du lämnar iväg bössan för borrning av lådan till kikarfäste.

Prova en dag på skjutbanan med öppna riktmedel innan du bestämmer dig för rödpunkt.

Jag tror du kommer bli förvånad.

Korta håll, snabba lägen typ drevjakt på gris funkar öppna riktmedel utmärkt.

Förresten, du skrev troligen 50-tal. Är det 96- eller 98-mekanism med flaggsäkring? 1600-serien med sidosäkring?

Den Husqvarna jag hade var modell 640 (648)

Edit:

Om du är nyfiken på tillverkningsår så finns det en bra bok som brukar gå att hitta på biblioteket som behandlar samtliga HVA vapen och där kan du med tillverkningsnumret utläsa årtalet.

Edited by cf112

Tack för svaren. Jo, jag är medveten om projektilens relativt snabba dykning när man börjar tala om avstånd på viltet. Den mark där jag avser jaga handlar det dock om avstånd på mellan 80-120 meter från torn/vakkoja till åtelplats så det borde inte spela så stor roll.

@cf112: Det är en 98:a som jag fått tag på. Du vet möjligen inte vad boken du nämnde heter?

@Stella-Polaris: Jag utgår då från att du använt den på älg? I min lilla fyrkantiga värld så är det så att det som fäller älg fäller det mesta... :ph34r:

Jo, jag har klubbat älg med 9,3. Har ingen 9,3 själv (har 6,5) men har lånat vid flera tillfällen. Den går ju alldeles utmärkt att skjuta kalv med så kronhjort skall den klara. Likaså stor gris. Frågan är hur den beter sig på mindre vilt som rådjur och smågris.

Det vill nog till att man hittar en kula som svampar lätt även i mindre djur. Annars kan det nog bli problem med djur som går undan efter bra träff. Du skall nog ha två typer av am. En Älg kula och en som svampar lätt, då rådjur och smågris kan komma med i bliden.

Som cf112 nämner. Prova med öppna riktmedel först. Ett ypperligt vapen att skjuta i snabba lägen med. Om du någon gång kommer på klappjakt med kula så har du rätt vapen. Man behöver inte kikarsikte på de avstånd du talar om.. Ok en ljusstark kikare, om du jagar gris, är ju nyttig.

Edited by Stella-Polaris

Tjenare!

Utbudet av ammunition till 9.3X57 är rätt så skralt. Norma har vad jag vet endast två laddningar. Alaska 18,5g och Oryx i 15g. Jag anser att du skall köra med så tung kula som du bara kan. Med dom avstånd som du skjuter på är det ingen som helst praktisk skillnad i kulbana om du väljer den tyngre alaska kulan.

Du behöver inte vara orolig för att den inte skulle svampa upp på ett rådjur eller en liten gris. Skulle det stå ett rådjur framme och du blemmar på med nietrean så kommer rådjuret aldrig att förstå vad det var som hände.Den kommer bara att plötsligt tvärdö.

Alaska är en gammal konventionell blyspets som ej är bondad med manteln. Det spelar dock ingen större roll för i dom hastigheter som du kommer upp i med nietrean så håller den ihop ändå. Ett annat plus för alaskan är att dom skjuter ofta väldigt små och bra träffbilder.

Sedan verkar du ju sitta framför åtel och då rekomenderar jag starkt att du sätter på ett bra kikarsikte. Detta för att lättare kunna skilja ut skjutbart djur i dåligt ljus!

Mvh/Streaker

Edited by Streaker

@cf112: Det är en 98:a som jag fått tag på. Du vet möjligen inte vad boken du nämnde heter?

Jag har googlat efter boken men hittar tyvärr inget. Vi hade ett ex i vapenaffären jag jobbade i för et antal år sedan.

Boken är i ungefärligt A4 format, inbunden med matt olivgrön färg. Känns som det var en officiell HVA bok av något slag.

Där fanns allt från salongsgevär, revolvrar, kulgevär och 310 Eckerman.

Du behöver inte vara orolig för att den inte skulle svampa upp på ett rådjur eller en liten gris. Skulle det stå ett rådjur framme och du blemmar på med nietrean så kommer rådjuret aldrig att förstå vad det var som hände.Den kommer bara att plötsligt tvärdö.

Mvh/Streaker

Jag vet inte om jag kan hålla med dig här. 9,3:an innebär stabila kulor. Om man träffar med ett lungskott på rådjur med 9,3, och ingen svampning sker, så blir det ett 9,3 hål in och ett 9,3 hål ut. Kan inte se att det blir någon större energi förlust i kulan. Kan liknas med att skjuta rådjur med 39B. En rak och fin sårkanal är det som erhålls. Djuret skulle dö men det kan gå undan en längre sträcka.

Jag kan ha fel, för jag har alldrig skjutit rådjur med 9,3, men det känns som mycket mjuk spets är på sin plats vid rådjursjakt...

8x57JS som jag hade funkade utmärkt på rådjur, inga problem med uppsvampning där inte.

Lite klent utbud som Streaker skrev med färdigladdat 9,3x57, men för den som handladdar själv finns det gott om 9,3 kulor.

Från www.norma.cc

Kaliber 9,3 mm

Vulkan 15,0 g/232 gr - Produkt #20693051

Helmantel 15,0 g/232 gr - Produkt #20693061

Oryx 15,0 g/232 gr - Produkt #20693071

Oryx 18,5 g/285 gr - Produkt #20693081 (50st/ask)

Alaska 18,5 g/285 gr - Produkt #20693161 (50st/ask)

Hittade även en kul sida med expansionstester av 9,3x57.

drkeller.se

Stella-Polaris

Jag vet inte om jag kan hålla med dig här. 9,3:an innebär stabila kulor. Om man träffar med ett lungskott på rådjur med 9,3, och ingen svampning sker, så blir det ett 9,3 hål in och ett 9,3 hål ut. Kan inte se att det blir någon större energi förlust i kulan. Kan liknas med att skjuta rådjur med 39B. En rak och fin sårkanal är det som erhålls. Djuret skulle dö men det kan gå undan en längre sträcka.

Jag kan ha fel, för jag har alldrig skjutit rådjur med 9,3, men det känns som mycket mjuk spets är på sin plats vid rådjursjakt...

Jag är lite osäker på vad du menar med stabila kulor? Menar du att kulan är hård? Om så skulle vara fallet så stämmer det inte. Alaska är en vanlig blöt blyspets som naturligtvis kommer att börja expandera även i litet vilt som rådjur. Kanske inte lika mycket som om man sköt en stor gris eller en älg MEN den kommer att börja expandera! Den kommer förmodligen ha en större expanderad diameter än tex 222rem eller 243Win för att ta som jämförelse. Dessa kalibrar anses ju vara potenta för rådjur.

Du kan inte jämföra skott effekten med en 39B och en 9,3X57! :) 39B har ju anslagsenergi som en vattenpistol i jämförelse med nietrean!

Blev fel med quote. Om det inte framgår så är det ett svar till Stella-Polaris.

/Streaker

Edited by Nifelhel
Fixat qoute! /Nifelhel - Blågul

Du kan inte jämföra skott effekten med en 39B och en 9,3X57! :) 39B har ju anslagsenergi som en vattenpistol i jämförelse med nietrean!

Blev fel med quote. Om det inte framgår så är det ett svar till Stella-Polaris.

/Streaker

Med stabil menar jag att den inte börjar tumla lätt. Att den har mer anslagsenergi än 39B skall gudarna veta men frågan är hur mycket den lämnar ifrån sig. 222 gillar jag absolut inte till rådjur. Allt för många går undan efter bra träff.

Det känns ju som att det är mycket materal som skall svampa ut på en 9,3. Använder ofta laupa till min 6,5 och är inte helt nöjd med svampningen vid ren lung träff. Inte alltid mycket till utgångshål. Men som sagt jag har alldrig använt 9,3 till rådjur.

OT kan nämnas att den kaliber med ruggigast verkan, jag jagat rådjur med, är 22LR (Utomlands). Kan garantera dig att en Stinger hålspets klubbar ett rådjur, bättre än en Alaska, om bra träff. Provat Stinger här hemma på kaninjakt men slutade för det blev inte så mycket kvar.

Med stabil menar jag att den inte börjar tumla lätt. Att den har mer anslagsenergi än 39B skall gudarna veta men frågan är hur mycket den lämnar ifrån sig. 222 gillar jag absolut inte till rådjur. Allt för många går undan efter bra träff.

Det känns ju som att det är mycket materal som skall svampa ut på en 9,3. Använder ofta laupa till min 6,5 och är inte helt nöjd med svampningen vid ren lung träff. Inte alltid mycket till utgångshål. Men som sagt jag har alldrig använt 9,3 till rådjur.

OT kan nämnas att den kaliber med ruggigast verkan, jag jagat rådjur med, är 22LR (Utomlands). Kan garantera dig att en Stinger hålspets klubbar ett rådjur, bättre än en Alaska, om bra träff. Provat Stinger här hemma på kaninjakt men slutade för det blev inte så mycket kvar.

Ok då förstår jag vad du menar. Men ingen jakt kula skall ju tumla. Gör den det så är den ju helt värdelös. Då kan du ju aldrig lita på att den kommer att expandera, penetrera som den ska eller att penetrerings riktningen är rakt fram!

222 för rådjur är ju lite som vad sexochenhalvan är för älgjakt. Många använder den medan andra defenitivt inte gillar den.

Hur mycket energi lämnar din 6,5:a ifrån sig du får ju genomslag där med? Skillnaden är ju att 9,3 startar med mer och därigenom avlämnar mer energi i rådjurskroppen. Båda kalibrarna börjar expandera i stort sett samtidigt i kroppen med skillnaden att 9,3 har större start diameter.

Antar att det är Mega du använder? I just 9,3 så är Megan betydligt hårdare än vad alaskan är och därigenom mer trögexpanderad. Huruvida det är skillnad på dem i 6,5 vet jag inte.

Dock så hade ju killen bara två val att välja på eftersom jag tvivlar på att han laddar själv. Måste han köpa sin amunition i butik så är det i mitt tycke bara ett val han har dvs den tyngre alaska kulan. Då är han garderad för allt. Att fippla med olika sorters amunition då han sitter framför åteln eller på pass kommer bara att leda till bekymmer.

/Streaker

Grattis till en fin studsare i en väldans bra men tyvärr väldigt underskattad kaliber :)

Säger som flera andra att Alaska är Ditt bästa val, ramlar inte viltet oavsett sort efter en bra träff med en niotre och Alaska så är det inte kulans fel utan SBB!!

Vad gäller riktmedel så är enligt min åsikt kikare överflödigt på dem avstånd Du beskriver, däremot en ljusstark handkikare för att sortera ut skjutbart vilt, sen är dem öppna riktmedlen fullt tillräckliga och Du får till betydligt snabbare skott i trängda lägen jämfört med även en lågförstorande kikare.

Dessutom minskar risken för paralaxfel pga att Du skjuter uppifrån och ned från torn vilket ofta orsakar problem vid användande av kikare då man normalt skjuter in kikaren på skjutbanan med horisontella skott, detta kan var skillnaden mellan knall och fall effekt och att djuret går iväg och gömmer sig med eftersök som följd!!

En ytterligare fördel med niotre jämfört med "småkalibrarna" är att den inte är så känslig för hinder i kulbanan som kvistar och det är inte för inte som dem klassiska grova kalibrarna ofta kallas för "Buskröjare" då dem klipper av grenar som får en 6,5.a och annat småkalibrigt att ändra riktning lite grand medan niotrean håller kursen med bättre prescision som reultat vilket är ovärderligt vid jakt.

My 2 Cent

Ok, tack så mycket. Vad sägs om ett Aimpoint då?

Du måste först komma fram till vad du skall jaga och hur. Skall du vaka på gris framför åtel är det ett ljusstarkt kikarsikte som du behöver. Glöm öppna riktmedel och aimpoint i så fall. Gris går fram på åteln i allmänhet när det är mörkt och skumt och då kommer du inte att klara dig med nämnda riktmedel. Så enkelt är det. Passa på kron kan du göra lika bra med kikarsikte som utan med skillnaden att du kommer att ha kikarsiktets fördelar. Nu har jag ingen statistik men skulle tro att dom kronhjortar som skjuts i sverige har skjutits med 99,9% kikarsiktesförsedda studsare.

Att du skulle få problem av att skjuta från ett torn med kikarsikte är kvalificerat svammel. Om man skjuter från en upphöjd position med riktning nedåt så kommer gravitationen att påverka kulan mindre. Det kommer att ge praktisk betydelse endast om du skjuter på väldigt långa håll och branta vinklar. Det är ingenting som kommer att påverka dig på normala jaktavstånd.

Mvh/Streaker

Ett vridmontage av bra kvalitet så har du möjligheten att använda samma vapen till all slags jakt.

På med en ljusstark kikare när du sitter på pass i gryning/skymning, bort med det och kör öppet eller vrid dit ett aimpoint när du står på ett trångt vägpass under drevjakten.

Optimalt men kostar lite extra, fast å andra sidan så har du inte lagt några större pengar på vapnet.

Mitt råd är att lägga alla pengarna på kikarsikte + vrid stålfäste och istället köpa en billig äldre Husqvarna som man vet funkar bra, precis som du gjort.