Trash Posted February 19, 2003 Report Share Posted February 19, 2003 Jag och en vän tänkte åka till ÖoB I helgen, och jag undrar om ni kan rekomendera ett som ligger i Stockholms trakten. Vi letar mest efter kläder från försvaret t.ex. Regnrockar och kängor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted February 19, 2003 Report Share Posted February 19, 2003 (edited) Jag skulle inte rekommendera ÖoB för att köpa överskottsprylar. ÖoB är idag mer som ett stort varuhus som säljer lite allt möjligt (läs: mat, leksaker och verktyg) och blandar upp det med ett fåtal billiga överskottsprylar. Titta istället på t ex www.mil-con.se, www.garderoben.se, www.bbfab.se, www.billingedalen.com, www.militarlagret.cjb.net. Även följande affärer har vissa överskottsprlyar även om det mestadels är nya prylar www.recon.se, www.militaryshop.se. /Johan ES PS. välkommen till forumet! Edited February 19, 2003 by Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trash Posted February 19, 2003 Author Report Share Posted February 19, 2003 (edited) Tack så mycket. Det finns ju en del kläder på sidorna du tipsade om, är det några ni kan tipsa om, jag funderar på att köpa plaggen M59 Byxor och Ylletröja + M60 Regnrcok(Är M59 rocken bättre?) från www.garderoben.se (Knivnet). Är detta bra köp eller ska jag välja något annat? Edited February 19, 2003 by Trash Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 19, 2003 Report Share Posted February 19, 2003 Det beror ju vad du skall använda dem till. Skall du vandra, spela paintball eller använda dem som arbetskläder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted February 19, 2003 Report Share Posted February 19, 2003 Mycket hänger på hur mycket pengar du är beredd att spendera. M59 är grymt bra som arbetsbyxor då de är både billiga och nästintill outslitliga. I fösta hand skulle jag rekommendera M90 (både fältbyxa- och jacka) tillsammans med Fältskjorta 90, Värmetröja 90 samt ev. Försvarets regnställ som förstärkning. /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted February 19, 2003 Report Share Posted February 19, 2003 Alternativt så går du med i Hemvärnet och får ut grejerna gratis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odeys Posted February 20, 2003 Report Share Posted February 20, 2003 (edited) Jag skulle inte rekommendera ÖoB för att köpa överskottsprylar. ÖoB är idag mer som ett stort varuhus som säljer lite allt möjligt (läs: mat, leksaker och verktyg) och blandar upp det med ett fåtal billiga överskottsprylar. ÖoB är idag ett lågprisvaruhus. Eftersom det inte längre är statligt utan ägs av Runsven AB har också sortimentet anpassats till att ha annat än millitärt överskott. Överskott säljs fortfarande men då främst det som kan köpas på den europeiska spotmarknaden för mat och kemtekniska produkter (Schampoo, tvål etc). Regelverket för försäljning av militära saker är också sådant att det börjar bli svårt att hitta saker som inte ska skickas till baltikum eller destrueras som krigsmateriel. /O - f.d. ÖoB anställd. Edited February 20, 2003 by Odeys Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trash Posted February 20, 2003 Author Report Share Posted February 20, 2003 Jag hade tänkt använda kläderna tilla tt vandras och allmänt vistas i skogen. JAg vill (och har inte tillräckligt med pengar) inte ha M90 just med tanke på priset och att jag kommer slita kläderna ganska mycket. Hur är det me de andra plaggen, lämpar de sig för vandring och aktiviteter i skogen? Hemvärnet är jag tyvärr för ung för att gå med I. :( Jag har hört från olika vänner att de fortfarande har en del överskotts material på Västerås ÖoB eller är det lika tomt på alla ÖoB. Tack för alla svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted February 20, 2003 Report Share Posted February 20, 2003 Just M59 kan bli lite varmt på sommaren men har otroligt hög slitstyrka. Det är nog för övrigt ingen större chans att du skulle slita ut några kläder i 90 serien genom vanligt bruk i skog och mark. Om du inte nödvändigtvis måste ha svenska grejor kanske du skulle titta på amerikanarnas M65. De är lite tunnare men fortfarande slitstarka. /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trash Posted February 22, 2003 Author Report Share Posted February 22, 2003 Jag var på ÖoB i enköping idag, det fanns faktiskt rätt mycket M59 materiel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nsky_517 Posted March 24, 2003 Report Share Posted March 24, 2003 M59 byxorna är helt ok. Men jag kör med amerikanska bdu byxor när jag är ute i skog och mark. kanske inte så jätte billiga(om man jämför med M59 alltså) men du kan ju också ha dem civilt. har själv nästan enbart BDU byxor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts