Jump to content

Träningsråd


Reupif

Recommended Posts

Jag har börjat träna både morgon och kväll och undrar om det är en bra ide.

 

för tillfället gör jag:

30*4 armhävningar

40*4 ryggböj

50*4 sittups

detta både morgon och kväll

 

Jag ska också börja springa ca 3 gånger i veckan ca 3 km per gång.

Link to comment
Share on other sites

Jag har börjat träna både morgon och kväll och undrar om det är en bra ide.

 

för tillfället gör jag:

30*4 armhävningar

40*4 ryggböj

50*4 sittups

detta både morgon och kväll

 

Jag ska också börja springa ca 3 gånger i veckan ca 3 km per gång.

 

Så länge du tränar med kroppen som egen vikt så kan du köra väldigt ofta och mycket. Se bara till att göra övningarna rätt eftersom du gör de både morgon och kväll kan jag tänka mig att man "råkar" köra igenom lite hastigt.

 

När du sedan ökar löpningen till längre sträckor tror jag det är en bra idé att köra färre pass. Kanske 2 ggr i veckan. Se till att alltid springa på samma underlag, det är skonsammare.

Glöm inte stretchningen. Bästa med att träna är att det är så skönt att stretcha efter :)

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att det är mycket effektivare att tex köra 10 push-ups sakta än 30 snabba. Man kan tillförskaffa sig skador allt för lätt om man inte låter kroppen vila. Allt det där både morgon och kväll låter för mycket, för mycket träning kan rent av bryta ner kroppen. Jag började att tokstyrketräna först efter KS, och på ett år har jag sett rejäla resultat. Bara efter 3 mån såg jag resultat i muskelmassa och styrka. Allt detta enbart med kroppen som vikt och det går snabbt. Jag kallar mitt träningssystem för UABRAK (Uppvärmning, Armar, Buk, Rygg, Armar igen, Knän + stretching) i 60-75 min.

 

Testa mitt system så får du se;

Mån: UABRAK

Tis: Löpträning 3-5 km (intervall)

Ons: UABRAK

Tor: Löpträning 3-5 km (intervall)

Fre: Terrängcykling alt vila

Lörd: UABRAK

Sön: Vila

 

Sedan går jag 5-7 km i rask takt varje kväll.

Träna alldrig innan frukost eller på en allt för tom mage.

Glöm ej att stretcha ordentligt efteråt. Varje stretching i minst 2x30 s.

 

Lycka till...

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att det är mycket effektivare att tex köra 10 push-ups sakta än 30 snabba.

 

Det stämmer inte. Det beror väl helt och hållet på vad man vill träna.

 

Sen låter det som för mycket träning. Variera träningen mer.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att du ska ta det försiktigt med träning "på kvällen", man får igång blodcirkulationen och det blir ett helvete sen att försöka sommna. Men det beror ju självklart på om du kör innan du ska lägga dig eller om vi snackar om ett pass 2timmar vid avslut innan läggning.

 

Kom ihåg att all träning är nedbrytande och att det är när du vilar som du bygger upp musklerna!

 

Halldén :navy:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Sannolikt knäckt revben (volleyboll är skitfarligt), vad kan jag träna utan att behöva massiva doser smärtstillande efteråt?

 

 

Helt enligt murphy's lag så är det närkamp på schemat hela nästa vecka, vilket kommer att göra :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...