|lj| Posted February 16, 2003 Report Share Posted February 16, 2003 Efterssom jag är mycket obevandrad inom den militära världen så satt jag o undra en sak. Har sverige beredskapslägen liknande USA? Isåfall, vilka och vad innebär de? (o om nån vill glänsa så kan den ju berätta när sverige senast höjde beredskapsläge, förutsatt att de finns några...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP Loke Posted February 16, 2003 Report Share Posted February 16, 2003 (edited) Det finns ju ett något tidigare steg än mobilisering som jag tror man kallar "GUL Mobilisering" eller nått sånt. Där kallas diverse Säkförband in; FBJ, BasSäk, MP mfl. Annars har vi ju "Hemvärnslarm" som man väl kan kalla ett slags beredskapsläge? Edited February 16, 2003 by MP Loke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted February 17, 2003 Report Share Posted February 17, 2003 (edited) Om vi nu låstsas att mobiliseringsorganisationen finns kvar idag så kan väl för utom allmän mobilisering användas: - Partiell mobilisering i olika former. (ett av alternativen är mobilisering av "gula" förband). - "Beredskapsalternativ Grundplan (Beralt GP)". D.v.s. att man använder inneliggande årsklass värnpliktiga och FM personal för att lösa eller förbereda sig att lösa beredskapsuppgifter. - olika typer av hemvärnsberedskap. - Har för mig att det finns en typ av försteg där förband kaderorganiseras. YO och RO inkallas i befattning och börjar planlägga verksamhet om/när resten av förbandet kallas in. Edited February 17, 2003 by EO4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted February 17, 2003 Report Share Posted February 17, 2003 På årsdagen av 11 september-attacken hade vi "höjd beredskap" som det hette. Allt och alla skulle kollas stenhårt, var väl även ett visst övningsmoment i det och det ryktades att det skulle ske försök av obehöriga att ta sig in (officerare från andra förband med uniform och falskleg t.ex.) Nåt sånt inträffade dock inte. Var det nån form av officiell beredskapshöjning inom FM utan att kalla in någon annan än dåvarande VPL? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted February 17, 2003 Report Share Posted February 17, 2003 I dagsläget är väl "Beralt GP" enda realistiska alternativet för att möta hot, eftersom någon organisation eller kompetens för en mobilisering knappast finns idag. Inte heller något operationsdugligt krigsförband kan jag tänka mig. En sak jag har funderat på, men om jag nu beträder någon form av sekretessbelagt område ber jag Blågul ta bord detta inlägg, eller messa mig så ändrar jag själv, är följande: Finns det förberedelser för att kunna inkalla en nymuckad KFOR-bataljon motsvarande som svenskt krigsförband? I princip har man ju ett nyligen gediget samövat förband av bataljons storlek. Personer finns för varje ruta i organisationsschemat och har tjänstgjort i befatting i en utsträckning som ett vanligt repövat krigsförband inte kommer i närheten av. Eftersom samtliga har passerat nålsögat hos SWEDINT, samt anmält sig frivilligt till tjänstgöring i förstone, borde det borga för ett krigsförband av relativt hög kvalitet. Teoretiskt sett skulle man kunna ställa upp kanske 3 bataljoner där ingen har varit "civil" längre än cirka 18 månader. Iofs skulle något sådant dränera de "vanliga" krigsförbanden, men... någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts