Jump to content

Nya granatvapen?

civilist

Recommended Posts

Efter mitt fummel med denna tråd slet de hårda administratörerna tydligen bort båda trådarna. Vi försöker igen.

Enligt ett gammalt nummer av FMV-Aktuellt (1/2001) hävdas

1) att en ny granatspruta ska provas ut ”vintern 2002/03”, och kunna användas vid interna-tionella insatser under 2003 (s. 8 – 9). Ett av de två alternativ som övervägs är CG40/Striker.

2) att ett nytt ”handburet granatvapen” (antagligen granattillsats, min anm) ska börja provas ut 2001, och levereras 2006 (s. 9).

Någon som vet mer; har tester genomförts, hur gick de, har någon modell valts, hur går det med ”handburet granatvapen”?

I diskussioner tidigare på forumet har separata granatvapen som den sydafrikanska MGL dömts ut, eftersom många velat ha möjligheten att skjuta finkalibrig eld och granater utan att växla vapen. Därför AK5/M203 eller OICW.

Bofors AGR vore väl i så fall ett steg tillbaka, om än tekniskt avancerad, som att gå tillbaka till M79 från M16/M203.

Förvisso, men meningen tror jag är att bekämpa lite andra sorts mål. Bl.a med hjälp av luftbrisad och fördröjd ögonblicksbrisad. Med hjälp av am med RSV-verkan kanske det även är ett vapen som kan ta ut mål upp till där P-skott tar över.

Ak5/M203 behålls men varanan soldat får istället Ak5 + AGR.

Dock saknar jag allt vad erfarenhet heter på området men detta är mina små tankar om ämnet.