Jump to content

Diverse frågor

Recommended Posts

Hej, är ny här och har sökt igenom forumet men hittar ingen tråd som tar upp mina frågor.

Var idag och mönstrade och fick följande attribut

Styrka: 9

Uthållighet/Kondition: 7

Inskrivningsprovet/IQ: 7

Plikttjänstförmåga: 7

Perfekt syn och hörsel

Samt godkänt jägartest.

Jag sökte till KJ och hoppas nu på att bli inkallad till extramönstring, läste dock på wikipedia att det är rätt svårt att ens komma med till den. Med tanke på att spinningen inte gick direkt bra så är det väl inte direkt stor chans att jag kommer dit om jag har förstått systemet rätt.

Iallafall, är det någon som vågar uppskatta ungefär hur stor chans det är att jag skulle komma vidare till extramönstringen?

Detta är dock inte det primära problemet, utan det är dom utbildningarna jag sökte till förutom KJ. Min förättare berättade om en rad tjänster(som i mina öron lät rätt slött, vilket jag försöker undvika med all kraft) men sade att Bevakningssoldatstjänst i Arvidsjaur skulle nästan vara lika hårt som en vanlig jägartjänst. Jag litade ju såklart på honom och valde den. Dock efter sökningar på internet hemma så insåg jag att jag som ett antal andra hade blivit grundlurade med denna tjänst i hopp om en hårdare utbildning.

Nu vill jag såklart byta bort denna tjänst, och när jag läste FAQ i en spikad tråd här uppe så fanns det en tråd om att byta tjänst, dock fungerade inte denna länk eller så är tråden borttagen.

Dock antar jag för att byta tjänst så ringer man till pliktverket och säkerligen blir man kopplad några gånger(rätta mig gärna här).

Till det primära problemet, val av tjänster. Gamla trådar om sådant gäller inte i detta läge, för efter en massa läsande på lumpen.se och utbildningar så verkar det vara väldigt få utbildningar som är öppna för 08/Jan09.

Det är nu jag hade starkt uppskattat lite tips och info från er. Jag söker en tjänst som är väldigt lik en "Jägartjänst", en tjänst som ger goda chanser till utlandstjänst samt en tjänst där man får pressa kroppen lite grann iallafall(gärna också med fler vapen än vanligt vilket verkar ge goda chanser till utlandstjänst). Som sagt tidigare så måste ju utbildningen ha inryck 08/Jan09, vilket gör den här "utbildningsfrågan" annorlunda.

Alla svar uppskattas vare sig de är hjälpinfo, synpunkter eller förslag.

Detta är verkligen ett otroligt bra forum, läste mycket som gäst här tidigare vilket hjälpte mig vid mönstringsprocessen, är ytterst tacksam för det.

Hej, är ny här och har sökt igenom forumet men hittar ingen tråd som tar upp mina frågor.

Var idag och mönstrade och fick följande attribut

Styrka: 9

Uthållighet/Kondition: 7

Inskrivningsprovet/IQ: 7

Plikttjänstförmåga: 7

Perfekt syn och hörsel

Samt godkänt jägartest.

Jag sökte till KJ och hoppas nu på att bli inkallad till extramönstring, läste dock på wikipedia att det är rätt svårt att ens komma med till den. Med tanke på att spinningen inte gick direkt bra så är det väl inte direkt stor chans att jag kommer dit om jag har förstått systemet rätt.

Iallafall, är det någon som vågar uppskatta ungefär hur stor chans det är att jag skulle komma vidare till extramönstringen?

Detta är dock inte det primära problemet, utan det är dom utbildningarna jag sökte till förutom KJ. Min förättare berättade om en rad tjänster(som i mina öron lät rätt slött, vilket jag försöker undvika med all kraft) men sade att Bevakningssoldatstjänst i Arvidsjaur skulle nästan vara lika hårt som en vanlig jägartjänst. Jag litade ju såklart på honom och valde den. Dock efter sökningar på internet hemma så insåg jag att jag som ett antal andra hade blivit grundlurade med denna tjänst i hopp om en hårdare utbildning.

Nu vill jag såklart byta bort denna tjänst, och när jag läste FAQ i en spikad tråd här uppe så fanns det en tråd om att byta tjänst, dock fungerade inte denna länk eller så är tråden borttagen.

Dock antar jag för att byta tjänst så ringer man till pliktverket och säkerligen blir man kopplad några gånger(rätta mig gärna här).

Till det primära problemet, val av tjänster. Gamla trådar om sådant gäller inte i detta läge, för efter en massa läsande på lumpen.se och utbildningar så verkar det vara väldigt få utbildningar som är öppna för 08/Jan09.

Det är nu jag hade starkt uppskattat lite tips och info från er. Jag söker en tjänst som är väldigt lik en "Jägartjänst", en tjänst som ger goda chanser till utlandstjänst samt en tjänst där man får pressa kroppen lite grann iallafall(gärna också med fler vapen än vanligt vilket verkar ge goda chanser till utlandstjänst). Som sagt tidigare så måste ju utbildningen ha inryck 08/Jan09, vilket gör den här "utbildningsfrågan" annorlunda.

Alla svar uppskattas vare sig de är hjälpinfo, synpunkter eller förslag.

Detta är verkligen ett otroligt bra forum, läste mycket som gäst här tidigare vilket hjälpte mig vid mönstringsprocessen, är ytterst tacksam för det.

Mönstring 2007 tråden skulle nog funka, men jag gör ett försök.

Vad valde du för andrahandsval och tredjehandsval? Man kan ju byta mellan dem rätt fritt. Ring din inskrivningsförrättare, hans telefonnummer står på papprena du fick med dig hem efter mönstringen.

Själv är jag inskriven som Amfibieplutonsbefäl, en tjänst som ska vara ganska krävande. Väntar dock på svar på min ansökning till Flygbasjägarskolans extramönstring, något som jag hoppas jag blir kallad till.

Svårt att uppskatta hur stor chans du har till extramönstringen, det beror ju helt och hållet på hur konkurransen är till de platser som finns.

Som MatsLennarth säger, ring PV och försök byta den vägen. Tips på tjänster kan ju vara:

MP/Säk (välj då Säk om du vill ha det fysiskt tuffare, men "vanlig" MP på Livskvadron verkar vara en riktigt schysst tjänst utifrån det jag hört och sett).

Spaningssoldat -finns på ett antal platser. Spaning är tungt (tycker i alla fall jag...)

SäkKompSjö (gamla Bassäk, flottans del av SäkBat (arméns är MP/Säk, flygvapnets FBJ)

Jägare vid AJB

Jägare eller Luftburen på K3

Det finns säkert fler som kan komma med fler tips, men dessa är det jag kom att tänka på när man säger "fysiskt jobbigt". Sedan är ju den biten mycket individuell.

Som MatsLennarth säger, ring PV och försök byta den vägen. Tips på tjänster kan ju vara:

MP/Säk (välj då Säk om du vill ha det fysiskt tuffare, men "vanlig" MP på Livskvadron verkar vara en riktigt schysst tjänst utifrån det jag hört och sett).

Spaningssoldat -finns på ett antal platser. Spaning är tungt (tycker i alla fall jag...)

SäkKompSjö (gamla Bassäk, flottans del av SäkBat (arméns är MP/Säk, flygvapnets FBJ)

Jägare vid AJB

Jägare eller Luftburen på K3

Det finns säkert fler som kan komma med fler tips, men dessa är det jag kom att tänka på när man säger "fysiskt jobbigt". Sedan är ju den biten mycket individuell.

Finns ju som det tidigare sagts inte allt för många tjänster att välja mellan för oss 89or. Vissa av Skalsmans exempel kan man bara glömma, tyvärr.

Du hade ganska bra resultat, tycker verkligen du ska kolla upp det här med att byta tjänst.

Läste om Amfibiesoldatsutbildningen, den verkar vara ganska nära en jägartjänst med mycket övningar kring och i vatten, vilket är perfekt då jag sysslar med fridykning själv. Någon synpunkt på den utbildningen?

Andra och tredjehandsvalen var inte mycket bättre i jakten på en hård utbildning, Skyddsman och Bas/strilsäkman båda på F21. Jag bor själv i Luleå så jag vill helst ha en utbildning som inte är i Luleå, men dom utbildningarna förättaren gav mig att välja på, dem var alla i Luleå och Boden(dom vill verkligen inte skicka folk upp och ner verkar det som).

Jo, vi 89or kan inte välja något av de förslagen Skalman tipsade om förutom MP/Säk, som var full(enligt min förättare, iofs så litar jag inte på honom för 5öre).

Men chanserna till extramönstringen borde väl gå att göra en väldigt grov estimation på med tanke på att det är rätt många som söker varje år. Det kan ju inte vara direkt stora skillnader från år till år. Så om någon har sökt till extramönstringen tidigare och kan säga deras resultat från mönstringen(berätta också om ni kom in till den eller inte).

Men chanserna till extramönstringen borde väl gå att göra en väldigt grov estimation på med tanke på att det är rätt många som söker varje år. Det kan ju inte vara direkt stora skillnader från år till år. Så om någon har sökt till extramönstringen tidigare och kan säga deras resultat från mönstringen(berätta också om ni kom in till den eller inte).

Om din mönstringsförrättare skickade in dina papper till KJ-komp så bör du bli kallad till extramönstring. Du kan annars ringa direkt till amf1 och prata med någon ansvarig för uttagningarna. De senaste två kullarna har varit löjligt små, så oroa dig inte för att det är för många som söker utan förbered dig ist för alla tester inför extramönstringen.

Lycka till.

hehe du sitter i ungefär samma klister som jag gjorde, skittrist läge.. får hoppas att du lyckas byta tjänst iaf, det är ju helt kasst att man ska bli inlurad på nån tjänst där dom säger att det är fysiskt hårt! Det bådar inte gott i längden på något sätt som helst!

Men bevakning/insats kan vara fysiskt krävande dom med, beroende på vilket förband man ligger på, men då är det under en begränsad period, så det blir ju inte lika pressande i vilket fall ändå...

Andra och tredjehandsvalen var inte mycket bättre i jakten på en hård utbildning, Skyddsman och Bas/strilsäkman båda på F21.

Jag har hört att Bas/strilsäkman är en ansträngande tjänst. På LSS får de nästan samma träning som jägarna.

Andra och tredjehandsvalen var inte mycket bättre i jakten på en hård utbildning, Skyddsman och Bas/strilsäkman båda på F21.

Jag har hört att Bas/strilsäkman är en ansträngande tjänst. På LSS får de nästan samma träning som jägarna.

Ungefär som bevakningssoldat alltså: "...nästan samma träning som jägarna"

"Jag har hört" är sällan en bra grund för beslut. Ta reda på fakta.

/K

/K

Är inte Bas/Strilsäk det "nya" Flygbassäk? Som väl är en skyttetjänst?

/K

Jag skrev bara om deras träning, inte om vad de gör.

Men vad vet jag. Fråga många som har gjort utbildningen.

Edited by BBQ

/K

Är inte Bas/Strilsäk det "nya" Flygbassäk? Som väl är en skyttetjänst?

Jo, så är det.

Vad jag hänvisade till var en fuling som mönstringsförrättare försökt med: att jämställa andra utbildningar med J-tjänster trots att det är inte är i närheten av lika.

/K

Jo, så är det.

Vad jag hänvisade till var en fuling som mönstringsförrättare försökt med: att jämställa andra utbildningar med J-tjänster trots att det är inte är i närheten av lika.

/K

Touché! En ful ovana de har.