Jump to content

Norska militär

MBW

Recommended Posts

Upprörande, efter att ha varit hos en polare och kollat Robinson sätter jag mig på bussen in till stan.(ö-sund) Väl inne vid busstationen ser jag en uniformerad man i grön basker sitta och pimpla öl. Hoppar av bussen, upptäcker att jag inte känner igen baskermärket och ser att det är en norsk flagga på armen.

Visar sig att killen har permis och hälsar på sin flickvän, fast det var OK för hans kompanichef sa att han kunde resa i uniform.

Frågan lyder: Vilka regler gäller med uniformer, ringde en polare som informerade att om det är mer än tre st. så är det en "invasion" om man inte har papper från UD, vad gäller då vid färre?

Tacksam för svar. :huh:

En svensk krigsman måste ha speciellt speciellt tillstånd för att bära uniform utomlands. Jag utgår från att de har liknande regler även i Norge.

När vi i norrbottensgruppens hemvärnsungdom åkte till Norge på tävling fick vi åka civilt när vi passerade gränsen. - Lustigt nog gällde det även när vi åkte hem. Dock inte när vi var på plats.

Dubbelt lustigt eftersom hemvärnsungdoms omärkta uniform egentligen inte räknas som uniform... :huh:

Vilka regler gäller med uniformer, ringde en polare som informerade att om det är mer än tre st. så är det en "invasion" om man inte har papper från UD, vad gäller då vid färre?

Finländska soldater åker alltid på permission iförda uniform. När jag åkte hem till Sverige fick jag dock inte ha på mig uniformen, utan var tvungen att åka iförd civila kläder. Jag har för mig att man alltid måste ha skriftligt tillstånd från UD om man planerar resa in i Sverige iförd ett annat lands uniform.

Guest Lt. payne
Jag kan ha fel men jag har hört att om man är fyra eller fler och passerar ett annat lands gräns med militär unif. så räknas det som invations försök!?!?!? :D

Vänta ett tag nu..!

När vi övar i Danmark (och det är minst en gång om året) Har vi alltid Uniform Vid gränspassage.

Har du fått besökstillstånd är det "no problemo".

Det ska nog vara fyra rätt stora killar som kan invadera ett land själva! :):D

Så här är det . Du Skall ha tillstånd från Protokollavd hos FM . Detta tillstånd kan du få samma dag om det är brådis. Du skall ha inbjudande förband-motsv brev som faxas till pro.tavd. Skall du ha vapen med måste anmälan lämnas in 3 månader före.

Vi skall själv till Tyskland för tävlingar i September , däridlag skall passkopia, inbjudan i original samt resväg anmälas.

Råd= kolla med Protokollavd (Väldigt trevliga och hjälpsamma)

så snart du skall ut och resa.

-Valiant-

Apropå invasionsförfarande

När vi var på PFP övning i Kristiansand, Norge (Cooperative Banner -99) ingick vi som ett skyttekomp. i en italiensk bataljon.... men italienarna kom inte förrän två dagar senare...

Efter ett tag kom sanningen fram:

Hela den italienska bataljonen hade dykt upp, mycket tidsenligt, i Kristianstad, Skåne. Frågan är hur tullen reagerade när ett beväpnat mek. skyttekompani med full beväpning och fjäderklädda karaktäristiska filthattar rullade in i det lilla samhället :unsure: Där pratar vi invasionshot!!

Om deras bat. adjutant fick behålla sin befattning förtäljer inte historien

Micke

:D

Jag kan ha fel men jag har hört att om man är fyra eller fler och passerar ett annat lands gräns med militär unif. så räknas det som invations försök!?!?!? :unsure:

korrekt.

Har en vän som under övning förirrade sig in i Norge under en övning i svenska fjällen. Gruppen på 6 personer blev varmt välkommen av norska gränsvaktare. Någon dag i häkte sen fick den rätt skamsna gruppen åka hem :D

/målis

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...