Flak Posted September 30, 2007 Report Posted September 30, 2007 I högra hörnet finns en lömsk AG-skytt, men vad är det egentligen som han har på ryggen? En vit stridsväst? Eller en vit rygga? Finns det fler bilder på den någonstans? Quote
Vargas Posted September 30, 2007 Report Posted September 30, 2007 Bedömt en vitmålad "Strids- och överlevnadsväst FJS". Det som ser ut som en ryggsäck kan vara en av proviantväskorna. Quote
Sytare Posted September 30, 2007 Report Posted September 30, 2007 (edited) @Flak Det mannen bär på ryggen är en vitmålad Sacci minfäska till Strids- och Överlevnadsväst FJS. Som du även ser på bilden när du sätter korpgluggarna riktigt nära boken så är den lite ojämn i färgen (p.g.a. målningen). När det sen gäller bilder på vitmålad mtrl, FJS-västanvändarna har ju en tendens att gå under radarn när de kan, så flera bilder på vitmålade FJS-västar är nog svåra att få tag i. Här är i alla fall bilder på västen i fråga, stulet från Recon och en tidigare ägare av FJS-västen Edit: Färg för att måla mtrl vitt på detta viset finns att köpa på bl.a. Terräng. EDIT2: Såg att jag gav den fel modellbeteckning, västen på bilden ser ut att vara den äldre varianten jmf. med Sv94 Edited September 30, 2007 by Sytare Quote
Flak Posted September 30, 2007 Author Report Posted September 30, 2007 Här var det raska och proffsiga svar på direkten! Man tackar ödmjukast! Har någon av er testat färgen? Går den att tvätta bort sen? Quote
Sytare Posted September 30, 2007 Report Posted September 30, 2007 Jag har inte provat färgerna i fråga, utan bara konstaterat det att det finns färg, och så finns det burkar med färgborttagning. De senare är av någon mystisk anledning dyrare än de förra... Quote
Doggydriver Posted September 30, 2007 Report Posted September 30, 2007 (edited) Hijackar tråden helt skamlöst... ID på denna västen? Försök från Snigel? (Västen i bakgrunden - inte "trolldräkten") Bilden är enligt mil.se tagen på AJB's utställning på Bodens 100-årsjubileum. Sidan bilden är ifrån återfinnes HÄR. /Edit: Tydliggörande och stavfel Edited September 30, 2007 by Toll Quote
SISU Posted September 30, 2007 Report Posted September 30, 2007 Jag skulle gissa på vitsprayad Stridsväst2K Quote
klasse Posted September 30, 2007 Report Posted September 30, 2007 Vi hade i år på AJB en del mtrl på prov. Bland annat snödräkter och stridsvästar. Det kan ju vara en sådan du ser i bakrunden. Den vitmålade FJS västen verkar inte vara något de kör som standard vintertid. När de var i Jauret hade de ej färgat den. Ej heller under Cold response Det är ett skämt att det inte finns en riktig vintervariant på stridsvästen, speciellt när man ska maskera vapnet för vintern. En stridsväst som testades är den som bärs längst bak i ledet (tillsammans med ny snödräkt. Quote
Adam Wilhelm Posted September 30, 2007 Report Posted September 30, 2007 Hijackar tråden helt skamlöst... ID på denna västen? Försök från Snigel? (Västen i bakgrunden - inte "trolldräkten") Har sett vita exemplar och det var försöksmodeller från Snigel. Quote
Johan ES Posted October 1, 2007 Report Posted October 1, 2007 (edited) Vi hade i år på AJB en del mtrl på prov. Bland annat snödräkter och stridsvästar. Det kan ju vara en sådan du ser i bakrunden. Den vitmålade FJS västen verkar inte vara något de kör som standard vintertid. När de var i Jauret hade de ej färgat den. Ej heller under Cold response Det är ett skämt att det inte finns en riktig vintervariant på stridsvästen, speciellt när man ska maskera vapnet för vintern. En stridsväst som testades är den som bärs längst bak i ledet (tillsammans med ny snödräkt. Du har inte fler bilder på de nya snödräkter och stridsvästar som testades? /Johan ES Edited October 1, 2007 by Johan ES Quote
Trizz Posted October 1, 2007 Report Posted October 1, 2007 Är det möjligtvis så att det är denna stridsväst och snödräkt som man ser i filmen på Mil.se? En av soldaterna ser ut att bära den utrustningen. Personen är "vitare" ifråga än de andra och syns tydligt i jämförelse när han vandrar ner från toppen. http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Film-och-ljud/ <--Nedersta klippet som heter "Toppbestigning av kebnekaise" ca 3.50min EC Quote
Guest Triggerpuller Posted October 4, 2007 Report Posted October 4, 2007 Själv tycker jag inte att det känns värt att lägga ut massa slantar på vita stridsvästar. Under GU finns inget behov och under operationer funkar det bra att helt enkelt måla/tejpa pryttlarna. Quote
klasse Posted October 4, 2007 Report Posted October 4, 2007 Vi hade vinter längre än barmark, så jag tycker det borde finnas för ett förband som AJB som också är ganska litet. Quote
South Posted October 21, 2007 Report Posted October 21, 2007 Vita trasor som knyts fast i västen var en variant som kördes under min lumpenvinter. Tror dock bara att det var vagnpersonal som använde dem. Quote
Vesku Posted October 23, 2007 Report Posted October 23, 2007 Vi hade vinter längre än barmark, så jag tycker det borde finnas för ett förband som AJB som också är ganska litet. Spelar det egentligen någon roll under GU ifall ni har vita eller gröna prylar? Förmodligen inte Är det värt pengarna? Förmodligen inte Finns det vettigare saker att lägga pengarna på? Förmodligen Som Triggerpuller sa så går det lika bra måla/tejpa vid behov. Quote
Fredriksson Posted October 23, 2007 Report Posted October 23, 2007 I min värld så kan man lika gärna måla/tejpa västen grön under den 4 månader långa sommaren.. "Sverige är långt.." ;) Quote
Berg Posted October 23, 2007 Report Posted October 23, 2007 Eller så gör man västen i grön/vit splinter, som på vagnar. Quote
eskil Posted October 24, 2007 Report Posted October 24, 2007 Eller så gör man västen i grön/vit splinter, som på vagnar. Vilket den i stort sett blir ifall man flätar in remsor av vit lakansväv i den... Quote
Guest Triggerpuller Posted October 24, 2007 Report Posted October 24, 2007 I min värld så kan man lika gärna måla/tejpa västen grön under den 4 månader långa sommaren.. "Sverige är långt.." ;) Nja, du får en i svart/grå istället så vi kan redefinera begreppet "strid i ort". ;) Quote
Recommended Posts