Jump to content

Bärande av ksp90

Spook

Recommended Posts

Någon som har bra förslag på remmar/slingor till ksp90? Vi använde cykelslang och gjorde en 'slinga' som satt fast i stridsvästen. Men det blev tröttsamt för axeln om man gick med den för länge, dock var den väldigt funktionabel. Den remmen vi fick ut var i tyg och ca 5cm bred, att gå runt med den runt nacken en hel dag kan inte ha varit nyttigt. Tips/erfarenheter?

Någon som har bra förslag på remmar/slingor till ksp90? Vi använde cykelslang och gjorde en 'slinga' som satt fast i stridsvästen. Men det blev tröttsamt för axeln om man gick med den för länge, dock var den väldigt funktionabel. Den remmen vi fick ut var i tyg och ca 5cm bred, att gå runt med den runt nacken en hel dag kan inte ha varit nyttigt. Tips/erfarenheter?

Att den är bred är nog betydligt bättre för nacken än ifall den skulle vara smalare då belastningen ökar på den ytan som får bära vapnets vikt. Jämfört hur det skulle kännas ifall vapnet hängde i en fiskelina.

BTW så ska du väl hålla i vapnet intå låta det hänga i remmen hela dagen. Är det ett problem för musklerna så får du helt enkelt träna upp dem.

"Blackhawk swift machinegun sling". Att bära vapnet med vapenremmen över ena axeln och under andra armhålan tycker jag är mycket skönare än att låta den hänga runt nacken.

@Vesku

Jag skulle vilja se den människa som inte tycker det är jobbigt att bära 10kg skrot i färdigställning och / eller anläggning hela dagar. Ser inte behovet heller för den delen utan tycker att man skall anpassa sig efter behov, verksamhet osv. Personligen bar jag ksp'n på alla möjliga sätt. På ryggen, på bröstet, i bärhandatget, i anläggning med en eller två händer och ibland samtidigt som tre andra vapen.

/Harald

Att den är bred är nog betydligt bättre för nacken än ifall den skulle vara smalare då belastningen ökar på den ytan som får bära vapnets vikt. Jämfört hur det skulle kännas ifall vapnet hängde i en fiskelina.

Ja, det är väl klart. Men den är sjukt obekväm hursomhelst.

BTW så ska du väl hålla i vapnet intå låta det hänga i remmen hela dagen. Är det ett problem för musklerna så får du helt enkelt träna upp dem.

Det är inte så att jag inte klarar av det, utan tänkte mest om andra med liknande erfarenheter hade några tips för att göra det lättare/bekvämare. För det strävar man väl alltid efter? Man springer väl inte runt i en krigs-situation med onödigt lidande för att man "ska härdas"? Dessutom är problemet inte muskelstyrka. Sen måste man ibland låta det hänga fritt, kan inte alltid hålla i vapnet. Hur gör du när du använder kikare undrar jag?

Mitt råd är att få tag i en k.pist rem från något förråd. De ser ut som en ak.rem men är längre. Sen tar man den bredare delen från den vanliga ksp-remmen och sätter då.

Sen är går det utmärkt att bära vapnet i slinga vilket betyder att du har bägge krokarna i det bakre läget på vapnet och att slingan går runt nacken men under en arm.

Funkar alldeles utmärkt att bära kspn då detta vis och i och med att man har en längra rem med k-pistremmen så är det heller inga problem att få upp vapnet snabbt även om man bär kroppsskydd med plattor ocg stridsväst.

Mitt tips som sagt...

Guest Andrew

Annars kan man ju alltid köpa sig en 3-punkts SAW-sling eller en 1-punkts.

Personligen så se jag inga problem med ont i nacken osv . när man väl jobbar och patrullerar längre stunder så är man ju ändå på tå och bär väl då vapnet med sina muskler.

Är man van vid vapnet så hittar man en bra och bekväm position intill kroppen och det är inga som helst problem att bära den flera timmar i sträck utan att nyttja remmen och ändå kunna ha resurser kvar att få upp vapnet i anläggning om så krävs.

Träning ger färdigheter som sagt.

{BFDB1AEA-0B54-41D2-A6AB-77D01146233E}_m249_sop_wht_med.jpg

sawsling.jpg

225_medium.jpg

Edited by Andrew

Ser ut som trevliga remmar det där. Vart får man tag på dom och till vilket pris?

Jag gjorde nåt riktigt klurigt och högerklickade på bilderna som Andrew länkade. Vips så fann man vart han funnit bilderna.

www.spectergear.com

www.kitbag.com.au

www.stubbygear.com

Guest Andrew

Tack Niffe !

Att det kan vara så enkelt ibland ! ! !

Eller så kan man ju använda goggle har jag hört.

'Där kan man t.ex söka på ord såsom SAW, M-249, Sling och hitta mängder med bra information och remmarna samt olika ställen där dem kan införskaffas , sedan när man hitta dom butikerna så beställer man sig en rem av varje modell, sedan kopplar man på dem på närmaste spruta och sedan bär man runt på härket och skjuter tills hörselpropparna trillar ur eller tills batterierna i comtacsen tar slut och simsalabim så har man en ganska bra koll på vilken typ av rem man tycker är okej till sin lilla fina Ksp90.

Mission accomplished !

Ytterligare en fråga angånde ksp'n då.. hur bär ni extra pipan? Själv tycker jag fodralet till pipan är riktigt kasst, men under min tid i lumpen hann jag inte förverkliga min dröm om en tygpåse med kardborre fast satt på ryggen.. andra tips/erfarenheter?

Edited by Spook

Mina ksp-skyttar tog sällan med sig sin extrapipa. Den låg i princip alltid bakom ryggstödet i 90an (strf 90). De bytte därmed i princip aldrig pipa, trots ibland 600-800 avfyrade skott inom en kortare tid. Verkade fungera finemang iaf.

Försvarsmaktens rem funkar bra. Den duger för det mesta. Men det är klart att om ja hade tillfälle så hade ja tagit en mera taktisk rem typ nån av dom som Andrew visade.

Extra pipan lämnade vi oxå ofta i Stridspackningen så ibland var den med o ibland inte. Det kan vara väldigt skönt att byta till en kall pipa när man har genomfört ett anfall o ska jaga efter FI. Då är det skönare med en kall pipa så man inte bränner sönder utrustning samt sig själv.

Så klart att man ska ha med sig extra pipan o nej det finns inget smidigt hölje att bära den i. Men man byter ju ändå inte pipa när det är strid utan det tar man o fixar när striden har lugnat ner sig.

Guest Andrew

Under GU så följde ALLTID extrapipan med , oftast så satte jag fast den på uppdragsäcken alt. på ryggen.

Under utlandstjänst så befann sig pipan allt som oftast i Sisun eller TLCn.

Guest MP_Oggeh

Extra pipa är så mycket SäkI som det bara kan bli eg.

I skarp situationen så är den bara i vägen , där skjuter man tills pipan kroknar , ( om det finns tid och möjl. byt givetvis) men GU

så skall du ju med givet vis ,

Lättåtkomligt på stridsäcken / LK100an brukar jag förvara den , bakom sidfickan eller med helikopterlina på sidan av stridssäcken så går det att fippla upp den relativt snabbt.

• 2 months later...
I skarp situationen så är den bara i vägen , där skjuter man tills pipan kroknar

Med ödmkjuhet och erfarenhet kommer man längre!

Hur många skarpa situationer har du varit med om?

Vad är planen efter pipan kroknat? Anfalla och försöka ge dina fiender brännmärken?

hur gör alla andra?

vi är inte ensama med FN Para så frågan är hur gör England eller USA i tex Irak och Afganistan?

Jag frågar nu inte hur sverige gör i Afganistan med pipbyten för så myket har troligen ingen svensk soldat behövt skjuta.

Någon som vet hur US Army eller Royal Marines tex gör med extra pipa?

Naturligtvis ska vi i detta landet ha både hängslen och livrem och därför var det smidigt för den som skrev SÄKI att sätta pipbytesintervallen till 200 skott.

Då byter man nämligen pipa samtidigt som man byter kassett.

Tittar man däremot i FN "Operators basic instructions MINIMI" som medföljer kulsprutorna vid leverans ser man att leverantören rekommenderar pipbyte när man vid ihållande eld:

1. skjutit 400 skott under 4 minuter

2. skjutit 800 skott under 15 minuter

Lite skillnad mot vad SÄKI säger.

The Swede :banghead:

hur gör alla andra?

vi är inte ensama med FN Para så frågan är hur gör England eller USA i tex Irak och Afganistan?

Jag frågar nu inte hur sverige gör i Afganistan med pipbyten för så myket har troligen ingen svensk soldat behövt skjuta.

Någon som vet hur US Army eller Royal Marines tex gör med extra pipa?

US Army släppar man med sig pipan och tränas att byta runt 2 kasseter. Själv när jag var SAW gunner så hände det sällan att jag bytte pipa, En normal standard fältskjutning (anfall, försvar av tagen ställning och slutligen tillbakaryckning) så spenderade man runt 800 skott under en ca 20-25 minuter som den tog. Även i bland så lyckas man skjuta upp sina 6 magasin. slet man ut reservpipan så hindrade den rörelsen för mycket.

Normal buren ammunition är 4 kasseter och 6 fyllda magasin med totalt 980 patroner.

Och med tre SAW gunner organisatoriskt i gruppen så innebar det mycket bly i luften.

Om vapenrem till SAW så hade vi en speciell sådan bredare typ, men när vi skulle skjuta så la jag den alltid i bensfickan, i gående färdigställning så var det No Go att använda vapenrem var i vägen i strid.

Reservpipan har ett fodral så den kunde man bära på ryggen med handtaget uppåt så att man lätt kunde ta ur den

Charlie Spartan

Edited by Charlie Spartan

Problemet vad gäller ksp 90B /MINIMI Para i svenska försvaret är att man inte köpt något pipfodral avpassat för den kortare pipan utan använder samma som till ksp 90.

Det gör att pipan försvinner iväg väldigt långt ner i fodralet och blir svår att få fatt på.

Nu är min info något år gammal så man kan ju hoppas att dom åtgärdat detta men om jag känner FM-Log rätt så.......

The Swede :baskerPa:

Problemet vad gäller ksp 90B /MINIMI Para i svenska försvaret är att man inte köpt något pipfodral avpassat för den kortare pipan utan använder samma som till ksp 90.

Det gör att pipan försvinner iväg väldigt långt ner i fodralet och blir svår att få fatt på.

Nu är min info något år gammal så man kan ju hoppas att dom åtgärdat detta men om jag känner FM-Log rätt så.......

The Swede :baskerPa:

Det stämmer, dessutom finns en liten flik/"någon sorts förstärkning i fodralet" som den kortare pipan fastnar i, otroligt irreterande innan man inser problemet och får modifiera med mora2000. Sen måste man ta loss fodralet/ta remmen över huvudet. För att snabbt kunna få ut pipan. Vilket är bökigt då man ofta också har en vapenrem med vapen hängandes. Stängnings-anordningen på fodralet är väl inte den smidigaste heller, kardborre eller knappar vore att föredra.

@Spetsnaz

Ja det finns pipor med andra legeringar vilket medför att man förlänger skjuttiden. Man kan även öka värmeavledningen genom att sätta dit en flutad pipa. Vilket är en massa skåror i pipan vilket ökar ytan helt enkelt.

@Hornet

Mk46 mod0 Ja

Mk46 mod1 Nej

http://www.fnmfg.com/products/m249fam/mk46mod1.htm

Åter till ksp90