Guest Andrew Posted August 19, 2007 Report Posted August 19, 2007 De förband som Fredriksson skrev samt om jag inte är helt ute och cykla även SäkPluton Sjö. Quote
Virrvarr Posted August 19, 2007 Report Posted August 19, 2007 Icke att förglömma är att även HV har prickskyttar på insatsplutonerna. Fel. Insatsplutonerna har skarpskyttar, varav en del är utrustade med PSG90. Quote
Ivan Posted August 19, 2007 Report Posted August 19, 2007 Taget, var ungefär som jag trodde. Och SF kan man nog tillägga också. Men MP/Säk (2.skv=jakt och span) har väl prickskyttar? Ivan kanske vet mer? Ja 2skv är en av dom som utbildar priskskyttar på LG. Quote
prsk Posted August 19, 2007 Report Posted August 19, 2007 [och utbildar FJS prickskyttar? Jo de har förmåga på psg90/ag90. Den gruppmedlemen ingår i patrullen med förmågan att verka om order kommer, de har dvs inte bara den befattningen. Det där har experimenterats med på k3 -und också. Vissa år har det varit en prickskyttegrupp som nästan enbart sysslat med prickskyttetjänst medan andra år har prickskyttarna utbildats sen gått in i en patrull. Något år skedde befattningsutbildningen även uppe vid k4 där den största kompetensen inom området måste anses finnas. Utbildningen för att få prskbågen tror jag bara ligger på dryga 5v. De år prickskyttegruppen är en egen del i skvadronen har utbildningen fortsatt med tilllämpade övningar resterande lumpentid ut, och bågen inte sällan fåtts förrän i slutet av värnplikten. Calle_P: Antar att det är vid smygjakt ditt intresse väckts? Kan hålla med om att dessa stunder inom prickskytte är oerhört adrenalinframkallande men det är fortfarande regält långt ifrån tjänsten som helhet. För du är väl inte ute och jagar 24/7 en vecka i sträck då det regnar underkylt regn och det ligger snöblask på marken? Det jag kan tänka mig likna smygjakt mest inom det militära är rörlig spaning, och det är något som en mängd förband använder sig av, så du lär inte gå miste om den känslan iaf Quote
Recommended Posts