M Carlsson Posted July 16, 2007 Report Posted July 16, 2007 Enkel fråga... Får ungdomar inom HVU skjuta TKSP? PS. vill inte ha några äckliga kommentarer angående ålder och skit. enda undantaget jag vill att ålder ska nämnas vore om det vore över 18 Quote
Beazt Posted July 16, 2007 Report Posted July 16, 2007 JA du besvarade frågan själv.. TKSP är ju ett automat vapen och då säger lagen ingen utbilding på sånt förnst du är 18 men sen om man inom HVu utbildar folk på TKSP tycker jag låter skumt kan va att man får klämma och känna i utbildnings syfte om helta total försvaret om olika vapen system är en annan sak. Kort och gott NEJ ingen skjutning på TKSP inom HVu Quote
Dizzy_keys Posted July 17, 2007 Report Posted July 17, 2007 JA du besvarade frågan själv..TKSP är ju ett automat vapen och då säger lagen ingen utbilding på sånt förnst du är 18 men sen om man inom HVu utbildar folk på TKSP tycker jag låter skumt kan va att man får klämma och känna i utbildnings syfte om helta total försvaret om olika vapen system är en annan sak. Kort och gott NEJ ingen skjutning på TKSP inom HVu Finns ingen lag som förbjuder utbildning på automatvapen om eleven i fråga är under 18 år. Inom tex FU/HVu så får man skjuta med automatvapen tidigast på 17 års dagen, om man genomfört grundläggande skjututbildning med gevär. Källa: (FFS 1995:20) och FBUs hemsida. Men, du kan glömma att använda TKSP under ungdomsutbildning eftersom att det är ett understödsvapen. Quote
M Carlsson Posted July 17, 2007 Author Report Posted July 17, 2007 hmm, jo jag hade misstanke att så var fallet. Det är lite dynd dock. Tror det skulle vara en enorm sporre inför värnplikten för många att få göra nånting sådant. Om jag skulle ha en lista över saker jag vill göra innan jag dör skulle skjuta TKSP ligga i princip högst^^ Quote
Vysotskij Posted July 17, 2007 Report Posted July 17, 2007 Tror det skulle vara en enorm sporre inför värnplikten för många att få göra nånting sådant. Ta detta på rätt sätt, men jag är inte säker på att FM och Pliktverket bland mönstrande är mest sugna på dem som är besvikna över att de inte fått hantera försvarets tyngsta finkaliberpjäs inom ungdomsverksamheten. Quote
Vinceres Posted July 17, 2007 Report Posted July 17, 2007 hehe, man kan ju skjuta den i Simulator, Livgardets största attration Quote
Christer Posted July 17, 2007 Report Posted July 17, 2007 Ungdomar får mycket troligt inte skjuta med den. Det står skrivet att Man inte får skjuta med och få utbildning på Understödsvapen i uvht, oavsett ålder. Dock får förevisning ske. Quote
Vinceres Posted July 17, 2007 Report Posted July 17, 2007 (edited) Vilket är lite skumt eftersom man är över 18 men jag antar att det är för att SYFTET inte är att man ska ha det. Det är som när man övningskör så utbildas man på B körkort före C körkort. Man får inte prova på en lastbil för skojs skull. Edited July 17, 2007 by Vinceres Quote
tinhead Posted July 17, 2007 Report Posted July 17, 2007 Vilket är lite skumt eftersom man är över 18 men jag antar att det är för att SYFTET inte är att man ska ha det. Det är som när man övningskör så utbildas man på B körkort före C körkort. Man får inte prova på en lastbil för skojs skull. Mer politiskt än så... "Vi ska inte lära våra barn å ungdomar att skjuta och kriga. Då hittar du mer rätt om varför HvU och liknande org har så väldigt begränsade möjligheter att utbilda på det som det egentligen handlar om. Quote
VMI2002 Posted July 17, 2007 Report Posted July 17, 2007 hmm, jo jag hade misstanke att så var fallet. Det är lite dynd dock. Tror det skulle vara en enorm sporre inför värnplikten för många att få göra nånting sådant. Om jag skulle ha en lista över saker jag vill göra innan jag dör skulle skjuta TKSP ligga i princip högst^^ Allvarligt talat? Quote
M Carlsson Posted July 18, 2007 Author Report Posted July 18, 2007 Tror det skulle vara en enorm sporre inför värnplikten för många att få göra nånting sådant. Ta detta på rätt sätt, men jag är inte säker på att FM och Pliktverket bland mönstrande är mest sugna på dem som är besvikna över att de inte fått hantera försvarets tyngsta finkaliberpjäs inom ungdomsverksamheten. givetvis, givetvis jag hoppas ingen person som läst min fråga tar mig för nån sorts psykfall eller liknande. Jag som person strävar efter nya utmaningar och "äventyr". Tex, när jag fyllde 15 skaffade jag mig en moppe, tyckte om att köra så jag skaffade mig en 80cc speedway cyckel eftersom moppen gick så långsamt men jag tröttnade och nu är jag uppe i en 500kubikare. har man skjutit luftgevär vill man prova ak4/5 har man skjutit ak4/5 vill man prova nåt annat Jag skulle absolut inte bli "besviken" om jag alldrig i hela mitt liv fick skjuta TKSP, men liksom andra saker som tex. Flyga stridsplan, åka den snabbaste bilen och den snabbaste motorcyckeln och ej att förglömma klassikern åka rymdraket är det nånting jag väldigt gärna vill göra Quote
AMFKSP Posted July 18, 2007 Report Posted July 18, 2007 TKSP e skittråkig att skjuta jämfört med t ex ksp58. SÅ det är inget att "Missa" precis. Quote
Tapirjägaren Posted September 5, 2007 Report Posted September 5, 2007 TKSP e skittråkig att skjuta jämfört med t ex ksp58. SÅ det är inget att "Missa" precis. Nja, nog fasiken är det lite kul... speciellt när det har plingat i plåten några gånger innan. Quote
Styltenhielm Posted September 6, 2007 Report Posted September 6, 2007 Enkel fråga... Får ungdomar inom HVU skjuta TKSP? PS. vill inte ha några äckliga kommentarer angående ålder och skit. enda undantaget jag vill att ålder ska nämnas vore om det vore över 18 Svaret är NEJ. De får ej skjuta tksp, men däremot har de klämt och känt på en tksp på swedish battle camp, där FM visade upp vad de haar för mtrl. Jag finner ingen nytta med tksp inom Hv-ungdom. Men det kanske du gör? Quote
Vinceres Posted September 6, 2007 Report Posted September 6, 2007 Vi sköt med TKSP i Simulator och hade med sånna på slutövningarna vi hade. Sen var alla över 18 så Quote
Recommended Posts