Jump to content

Battlefield Extraction Assist Robot

Bolle

Recommended Posts

• Forumsledning

Förstår inte varför man målat in sig med tankarna så likt en människa och använda samma dåliga förmåga att erbjuda skydd vad gäller att bära en sårad kamrat.

Ponera att jag blir skjuten av en dold eller övermäktig fiende på en öppen yta.

BEAR kommer fram och lyfter upp mig i sina armar. Varvid jag blir ett utmärkt mål igen då roboten kommer att försöka bära mig så komfortabelt och oskakigt som möjligt helt öppet i sina armar.

Personligen skulle jag föredra någon bandgående bår som jag rullas/lyfts upp på och som ger fienden en liten signatur att beskjuta.

Båren ska kunna erbjuda ett ballistiskt skydd för finkalibrig eld för alla mina oskyddade delar under transporten.

Bara för jag är skadad betyder inte det att Fienden kommer sluta skjuta på mig vid en eventuell evakuering.

Att den är bra att avlasta undersköterskor med tunga lyft inne på sjukhuset är nog ett bättre användningsområde.

Förstår inte varför man målat in sig med tankarna så likt en människa och använda samma dåliga förmåga att erbjuda skydd vad gäller att bära en sårad kamrat.

Ponera att jag blir skjuten av en dold eller övermäktig fiende på en öppen yta.

BEAR kommer fram och lyfter upp mig i sina armar. Varvid jag blir ett utmärkt mål igen då roboten kommer att försöka bära mig så komfortabelt och oskakigt som möjligt helt öppet i sina armar.

Personligen skulle jag föredra någon bandgående bår som jag rullas/lyfts upp på och som ger fienden en liten signatur att beskjuta.

Båren ska kunna erbjuda ett ballistiskt skydd för finkalibrig eld för alla mina oskyddade delar under transporten.

Bara för jag är skadad betyder inte det att Fienden kommer sluta skjuta på mig vid en eventuell evakuering.

Att den är bra att avlasta undersköterskor med tunga lyft inne på sjukhuset är nog ett bättre användningsområde.

Håller med dig där även om det finns en klar fördel med att göra en robot så lik en människa som möjligt då den mesta infrastrukturen är anpassad för människor och för att enkelt kunna ta sig fram i miljö anpassad för människor så är det lättaste att vara så lik en människa som möjligt.

...Håller med dig där även om det finns en klar fördel med att göra en robot så lik en människa som möjligt då den mesta infrastrukturen är anpassad för människor och för att enkelt kunna ta sig fram i miljö anpassad för människor så är det lättaste att vara så lik en människa som möjligt.
Förstår hur du menar, fast i just det här fallet har ju inte roboten några direkta fördelar av sin människolikhet. Den verkar inte kunna använda verktyg avsedda för mänsklig hand, den har knappast behov av några kläder och jag tvivlar på att besten kommer in i ett vanligt fordon. Varför den ska ha nalle-huvud övergår mitt förstånd... :surprise:

Henkes teorier är klart mer intressanta som lösningar i det här sammanhanget, tycker jag!

/Bolle

jag har väldigt liten tro till att den kan göra speciellt mycket nytta på slagfältet. :-P

Den är i mina ögon relativt stor=enkel måltavla/svår att frakta.

Robotens transportsätt verkar inte vara det mest optimala, ex vid brutna ben eller nacke. :surprise:

Vid sök finns det säkert mindre, smidigare robotar som kan sköta jobbet.

Den här saken är för mig lite för "mycket".

Den kan nog säkert göras lite mindre, lite enklare.

En bandgående bår. Det finns väl redan. Köp in en älgdragare och måla den grön och montera skydd.

Om man istället för ett handtag sätter dit någon form av radiostyrning. Kamraterna lastar på den skadade och SJV styr tillbaka den. Ungefär så.

Guest J-Star

Eh... ser ömtålig och sanslöst oergonomisk ut. Bår med larvfötter, ja. Humaniod robot?! Näe. Ser cool ut... men det är nog också allt. Sätt istället de där armarna som lyftverktyg på den självgående båren och ge hela det fortonet en rejäl kevlar/keramik bubbla eller dito cylinder som skyddar den sårade.

/J

Jag håller med henke. det borde ju vara mycket smartare om dom gör en "typ" bår, eller det räcker ju med om man bara lägger in den skadade i en "låda" av skottsäkert mtrl, och sedan drar personen med t.ex en robot. Förstår ni hur jag menar?

Det är ju inte idealiskt vid t.ex. nackskador, men det är ju bättre än ingenting.