Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Ubåtsskyddskompanierna bildades från äldre delar av Spärrbataljonerna. Fast det fanns väl bara tre Ubåtsskyddskomp (KA1 hade 2 och KA2 hade 1).

I dessa kompanier fanns underrättelse-, spaning- och bevakningsbåts-pluton.

Vad hade KA3, 4, 5?

Hade de också speciella enheter som hade ubåtsskydd som uppgift? eller ingick de tillsammans med något annat?

Edited by Dr. T-68
Posted

Jo, så långt kom jag också.

Med det fanns 12 bevakningsbåtar, så på något sett så borde det ha funnits någon typ av ubåtsjakt verksamhet även om den inte kallades ubåtsskyddkompani.

Posted

Om jag inte är helt fel så utbildades det någon typ av Ubåtsskyddskompani på kungsholmen i karlskrona i början av 90 talet dom skulle ligga i o-plats å spana efter ubåtar sen fanns det ju även dom fasta spärrmineringarna å båtar som letade ubåtar.

dom som utb på kungsholmen hade ett runt märke med en triangel stående på sin ena spets inne i.

• 2 years later...
Posted

Stoor bump på denna.

Jag låg som spanare på ubåtsskydd KA2, Kungsholmen 86/87.

Det stämmer att vi låg mycket och häckade O-plats ute på öarna med kameror, grg/ksp och frös. Vi fick AK5 under Augusti har jag för mig. Vi var bland de första att använda den. Vi hade dock AK4 också så det var dubbel börda att hålla allt i ordning. Minns att vi sköt som galningar i Markstrids delen och att vi som sagt frös så in i helvete ute på span. Det var kallt den vintern. Vi åkte oftast 200 båt eller en mindre som tog en grupp när vi skulle ut på o-plats och häcka.

Jag har kvar mitt märke. Grönt med en gyllene triangel. Vi kallade den gyllene fittan följdaktligen.