Jump to content

Recommended Posts

Posted
[...] Nu gäller det finska företaget Tampella, 155 K 98-kanoner och affären med Egypten. [...]

Det är väl Patria som är tillverkare?

Posted
[...] Nu gäller det finska företaget Tampella, 155 K 98-kanoner och affären med Egypten. [...]

Det är väl Patria som är tillverkare?

Jo det är det...kan tilläggas att Sydafrika gjorde beställningnen på AMV-vagnarna som omtalades i programmet. Nyheten kom idag. 264 vagnar.

Posted

Tja, jag tycker att det mest verkar vara sensationsjournalistik och som att det enda journalisterna vill är att framhäva sig själva.

Posted
Tja, jag tycker att det mest verkar vara sensationsjournalistik och som att det enda journalisterna vill är att framhäva sig själva.

:)

Håller med dig i fråga om bruksstoppen. Jag läste igenom dokumenten, och stoppet verkar bero på att en dragkrok lossnat i någon fog (http://www.yle.fi/fst/bilder/spotlight/dokument/155%20K%2098.pdf). Vad gäller långdistansammunition så är det en knepig fråga. Det är inte bara finnarna som haft problem med längdkaliber 52 och när man skall börja skjuta över 40 km med icke-assisterad ammunition...Men, sen kommer ju mutanklagelserna, och det är en annan femma - det går ganska vilt till inom dessa kretsar. Patria själv har ju klagat på att MOWAG och Steyr spelar med ganska fula kort (man minns ju hur det gick bland annat i Portugal)