Jump to content

Anti Speeding Campaign


Berg

Recommended Posts

Personligen tycker jag att detta inte är något allra minsta dumt inlägg.

 

Jag önskar att svensk information till allmänheten vore lika direkt. Man kan ju jämföra med den där kanadensiska anti-kvinnomisshandelskampanjen, med män som i offentliga miljöer spöade kvinnor för småsaker (rättelse i sammanträdesrummet, spillt kaffe på cafét). Slogan gick "You wouldn't get away with it here. - You shouldn't get away with it at home."

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star

"Wanting people to listen, you can't just tap them on the shoulder anymore. You have to hit them with a sledgehammer, and then you'll notice you've got their strict attention."

 

/J

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Personligen tycker jag att detta inte är något allra minsta dumt inlägg.

 

Jag önskar att svensk information till allmänheten vore lika direkt. Man kan ju jämföra med den där kanadensiska anti-kvinnomisshandelskampanjen, med män som i offentliga miljöer spöade kvinnor för småsaker (rättelse i sammanträdesrummet, spillt kaffe på cafét). Slogan gick "You wouldn't get away with it here. - You shouldn't get away with it at home."

 

En gågn i tiden var den det. Författaren Stig Dagerman fick i uppgift att skriva

en kort essä till Vägverket i en kamapanj för ökad trafiksäkerhet. Den filmades

sedemera och visades på biografer, följden blev att det stora flertalet ofta

valde att gå hem och lät bilen stå..... Essäen heter "Att döda ett barn", tror det

var 1948.

Kan ha varit dem mest effektiva (kortsiktigt sett) kampanjen i modern tid.

 

/martinator

 

Edit kastade om siffrorna...

Filmatiserades 1953

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star

Som jag har nämnt tidigare: Vägverket uppskattar att om alla fartgränser hålls så skulle 200 personer färre per år dödas i trafiken, och tusentals fler liv räddas ifrån skador och invaliditet. I jämförelse mister ca 150 personer per året livet till följd av mord, dråp och vållande till annans död... när dessa räknas ihop.

 

Så ni som någon gång hör den sura kommentaren "Har polisen inte något viktigare för sig än att skriva ut fortkörningsböter?!" så är svaret: Nej, det har de faktiskt inte. Därför att de räddar liv genom att få folk att hålla hastigheten.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Tänkvärt!

Många är vi nog som ibland testar flyktfunktionen på fordonet vi kör.

 

Visst hade/har Vägverket en liknande kampanj angående rattfylla, om inte minnet sviker mig kallade de den för "Don drink and drive".

Den rullade flitigt på storbilden innan allsvenska hemmamatcher för några år sedan iallafall.

Där hade de ett liknande upplägg. Nära anhöriga till den förolyckade fick snyftande berätta om sin anhörigs sista minuter i livet. Samtidigt visades bilder på olycksplats och offer.

Link to comment
Share on other sites

Nu när ni säger det så minns jag att jag i skolan (eller körskolan?) fick se någon "verklighetsbaserad" film om en fest som slutade i en vansinnesfärd med avåkning deluxe, någon död, en förlamad tjej och en djupt ångerfull ung kille (föraren). Ganska effektivt, men det var inte direkt i TV-reklamformat.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Nu när ni säger det så minns jag att jag i skolan (eller körskolan?) fick se någon "verklighetsbaserad" film om en fest som slutade i en vansinnesfärd med avåkning deluxe, någon död, en förlamad tjej och en djupt ångerfull ung kille (föraren). Ganska effektivt, men det var inte direkt i TV-reklamformat.

 

Vi fick se en liknande situation om bra och dåligt grupptryck.

En förare i en volvo m/gammal med 4 passagerare "racear" med en skoterförare, det slutar upp med 2 slut. 1 är att skoterföraren åker ner i en snödriva och bryter x antal ben och Volvon åker ut framför ett tåg (snö på vägen).

Det andra alternativet är att bilen hinner handbromsa och lägger sig på bredsida över vägen, men skotern crashar på tåget, föraren tittar up, tåget rammar skotern.

 

Jävligt effektivt, sen dess saktar jag alltid ner vid järnvägsövergångar..

 

 

Edit: stvavning

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...