Berg Posted May 16, 2007 Report Share Posted May 16, 2007 Varning; materialet som visass i denna film kan vara stötande. Anti Speeding Campaign //En person som miste sin storasyster i en bilolycka. BG får flytta eller ta bort om han anser att det är ett dumt inlägg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted May 16, 2007 Report Share Posted May 16, 2007 Personligen tycker jag att detta inte är något allra minsta dumt inlägg. Jag önskar att svensk information till allmänheten vore lika direkt. Man kan ju jämföra med den där kanadensiska anti-kvinnomisshandelskampanjen, med män som i offentliga miljöer spöade kvinnor för småsaker (rättelse i sammanträdesrummet, spillt kaffe på cafét). Slogan gick "You wouldn't get away with it here. - You shouldn't get away with it at home." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted May 17, 2007 Report Share Posted May 17, 2007 "Wanting people to listen, you can't just tap them on the shoulder anymore. You have to hit them with a sledgehammer, and then you'll notice you've got their strict attention." /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 Personligen tycker jag att detta inte är något allra minsta dumt inlägg. Jag önskar att svensk information till allmänheten vore lika direkt. Man kan ju jämföra med den där kanadensiska anti-kvinnomisshandelskampanjen, med män som i offentliga miljöer spöade kvinnor för småsaker (rättelse i sammanträdesrummet, spillt kaffe på cafét). Slogan gick "You wouldn't get away with it here. - You shouldn't get away with it at home." En gågn i tiden var den det. Författaren Stig Dagerman fick i uppgift att skriva en kort essä till Vägverket i en kamapanj för ökad trafiksäkerhet. Den filmades sedemera och visades på biografer, följden blev att det stora flertalet ofta valde att gå hem och lät bilen stå..... Essäen heter "Att döda ett barn", tror det var 1948. Kan ha varit dem mest effektiva (kortsiktigt sett) kampanjen i modern tid. /martinator Edit kastade om siffrorna... Filmatiserades 1953 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 Som jag har nämnt tidigare: Vägverket uppskattar att om alla fartgränser hålls så skulle 200 personer färre per år dödas i trafiken, och tusentals fler liv räddas ifrån skador och invaliditet. I jämförelse mister ca 150 personer per året livet till följd av mord, dråp och vållande till annans död... när dessa räknas ihop. Så ni som någon gång hör den sura kommentaren "Har polisen inte något viktigare för sig än att skriva ut fortkörningsböter?!" så är svaret: Nej, det har de faktiskt inte. Därför att de räddar liv genom att få folk att hålla hastigheten. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 Tänkvärt! Många är vi nog som ibland testar flyktfunktionen på fordonet vi kör. Visst hade/har Vägverket en liknande kampanj angående rattfylla, om inte minnet sviker mig kallade de den för "Don drink and drive". Den rullade flitigt på storbilden innan allsvenska hemmamatcher för några år sedan iallafall. Där hade de ett liknande upplägg. Nära anhöriga till den förolyckade fick snyftande berätta om sin anhörigs sista minuter i livet. Samtidigt visades bilder på olycksplats och offer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 Nu när ni säger det så minns jag att jag i skolan (eller körskolan?) fick se någon "verklighetsbaserad" film om en fest som slutade i en vansinnesfärd med avåkning deluxe, någon död, en förlamad tjej och en djupt ångerfull ung kille (föraren). Ganska effektivt, men det var inte direkt i TV-reklamformat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted June 25, 2007 Report Share Posted June 25, 2007 Två öl och en livstids baksmälla eller liknande tror jag den hette. Var en byrå i malmö (senare min första arbetsplats) som gjorde den. /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted June 26, 2007 Author Report Share Posted June 26, 2007 Nu när ni säger det så minns jag att jag i skolan (eller körskolan?) fick se någon "verklighetsbaserad" film om en fest som slutade i en vansinnesfärd med avåkning deluxe, någon död, en förlamad tjej och en djupt ångerfull ung kille (föraren). Ganska effektivt, men det var inte direkt i TV-reklamformat. Vi fick se en liknande situation om bra och dåligt grupptryck. En förare i en volvo m/gammal med 4 passagerare "racear" med en skoterförare, det slutar upp med 2 slut. 1 är att skoterföraren åker ner i en snödriva och bryter x antal ben och Volvon åker ut framför ett tåg (snö på vägen). Det andra alternativet är att bilen hinner handbromsa och lägger sig på bredsida över vägen, men skotern crashar på tåget, föraren tittar up, tåget rammar skotern. Jävligt effektivt, sen dess saktar jag alltid ner vid järnvägsövergångar.. Edit: stvavning Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 Vi fick se en dylik om rattfylla.... tror att folk blev påverkade i sådär 2 dagar max. Detta p.ga. att sunt förnuft är något man har, inget man kan få av att se på reality-film 1h. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.