Jump to content

Kartmemory, Kims lek

Recommended Posts

Kims lek är en pedagogisk lek som används för att hjälpa barn att minnas saker. Den mest kända tillämpningen på detta är Memory, som alla nog känner till. Som allt annat har även detta en militär tillämpning (man måste givetvis vara MÖP för att kunna göra sådana kopplingar...) genom att man kan träna sig att läsa in sig på en karta och sedan minnas kartbilden.

Min fråga som jag kastar upp till församlingen är hur man skulle kunna lägga upp det som en tillämpning. Kanske finns det någon här som har fått göra den ett antal gånger. Erfarenheter och tips? Detta är även tillämpbart när man ritar kartskisser motsv.

/Koskela

Kims lek är en pedagogisk lek som används för att hjälpa barn att minnas saker. Den mest kända tillämpningen på detta är Memory, som alla nog känner till. Som allt annat har även detta en militär tillämpning (man måste givetvis vara MÖP för att kunna göra sådana kopplingar...) genom att man kan träna sig att läsa in sig på en karta och sedan minnas kartbilden.

Min fråga som jag kastar upp till församlingen är hur man skulle kunna lägga upp det som en tillämpning. Kanske finns det någon här som har fått göra den ett antal gånger. Erfarenheter och tips? Detta är även tillämpbart när man ritar kartskisser motsv.

/Koskela

jag har genomfört den som deltagare i olika varianter i sambande med prickskytteri. Dels som den klassiska "filt-över-prylarna" där varje deltagare skall skriva ned alla föremål de kommer ihåg.

Dels i en lite större tillämpning där enskilda soldater eller stridspar observerar ett terrängparti för att sedan ta en paus (gå i skydd, motsv) medan övn.ledningen förändrar någon detalj. Sedan är upp till deltagarna att upptäcka diskrepansen.

Jag upplevde båda varianterna som trevliga och nyttiga. Den första är äppel-päppel att slänga ihop i vilken vänta-situation som helst, medan den andra känns lite mer "militär" i sin framtoning. :blink:

/Bolle