Koskela Posted March 21, 2007 Report Share Posted March 21, 2007 Kims lek är en pedagogisk lek som används för att hjälpa barn att minnas saker. Den mest kända tillämpningen på detta är Memory, som alla nog känner till. Som allt annat har även detta en militär tillämpning (man måste givetvis vara MÖP för att kunna göra sådana kopplingar...) genom att man kan träna sig att läsa in sig på en karta och sedan minnas kartbilden. Min fråga som jag kastar upp till församlingen är hur man skulle kunna lägga upp det som en tillämpning. Kanske finns det någon här som har fått göra den ett antal gånger. Erfarenheter och tips? Detta är även tillämpbart när man ritar kartskisser motsv. /Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolle Posted March 21, 2007 Report Share Posted March 21, 2007 Kims lek är en pedagogisk lek som används för att hjälpa barn att minnas saker. Den mest kända tillämpningen på detta är Memory, som alla nog känner till. Som allt annat har även detta en militär tillämpning (man måste givetvis vara MÖP för att kunna göra sådana kopplingar...) genom att man kan träna sig att läsa in sig på en karta och sedan minnas kartbilden. Min fråga som jag kastar upp till församlingen är hur man skulle kunna lägga upp det som en tillämpning. Kanske finns det någon här som har fått göra den ett antal gånger. Erfarenheter och tips? Detta är även tillämpbart när man ritar kartskisser motsv. /Koskela jag har genomfört den som deltagare i olika varianter i sambande med prickskytteri. Dels som den klassiska "filt-över-prylarna" där varje deltagare skall skriva ned alla föremål de kommer ihåg. Dels i en lite större tillämpning där enskilda soldater eller stridspar observerar ett terrängparti för att sedan ta en paus (gå i skydd, motsv) medan övn.ledningen förändrar någon detalj. Sedan är upp till deltagarna att upptäcka diskrepansen. Jag upplevde båda varianterna som trevliga och nyttiga. Den första är äppel-päppel att slänga ihop i vilken vänta-situation som helst, medan den andra känns lite mer "militär" i sin framtoning. /Bolle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FISHY Posted March 21, 2007 Report Share Posted March 21, 2007 Här finns nårga exempel: http://www.youtube.com/watch?v=jL9A7tLgeQw Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scouten87 Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 det går även att låta soldaterna en efter en gå en bana i skogen då de ska uppmärksamma vissa föremål sen när de kommit i mål ska de skriva ner vad de har sett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts