Stocken Posted March 14, 2007 Report Posted March 14, 2007 I ett inlägg i tråden om coolaste pansarfordonet står det om "LAHAT". Vad är det för något? Laser Artilleri någonting? När jag sökte på det ordet på Altavista så fick jag bara upp en massa länkar till hemsidor på konstiga språk jag inte förstår. /Stocken Quote
Stocken Posted March 14, 2007 Author Report Posted March 14, 2007 Hej! Ja så måste det vara. Fast jag undrade egentligen vad de bokstäverna står för... hmm... *tänker*... "Low Altitude High Explosive Anti Tank" kanske *gissar*... militärer är duktiga på förkortningar . LAHAT kanske? Quote
KD803 Posted March 14, 2007 Report Posted March 14, 2007 (edited) Hej! Ja så måste det vara. Fast jag undrade egentligen vad de bokstäverna står för... hmm... *tänker*... "Low Altitude High Explosive Anti Tank" kanske *gissar*... militärer är duktiga på förkortningar . LAHAT kanske? Förefaller vara en "ordlek" a la BAMSE. Förkortningen ska stå för LAser Homing Anti-Tank, men Lahat betyder även eld (eller flamma) på hebreiska. Edited March 14, 2007 by KD803 Quote
C PI62 Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 Hej! Ja så måste det vara. Fast jag undrade egentligen vad de bokstäverna står för... hmm... *tänker*... "Low Altitude High Explosive Anti Tank" kanske *gissar*... militärer är duktiga på förkortningar . LAHAT kanske? Förefaller vara en "ordlek" a la BAMSE. Förkortningen ska stå för LAser Homing Anti-Tank, men Lahat betyder även eld (eller flamma) på hebreiska. Vad står BAMSE för då? Quote
KD803 Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 Vad står BAMSE för då? Bofors Advanced Mediumrange Surface to Air Missile... Quote
Recommended Posts