Jump to content

Recommended Posts

Posted
Kan inte mer än vara avundsjuk jag muckade 95 och då fick man 4000 i bidrag.

Fick 0 mark när jag hade gjort klart min 330 dagars beväringstjänst 1995. Den riktigt sköna känslan infann sig dock efter 240 dagars tjänstgöring när min dagpenning höjdes från 19.00 mark till 19.50 mark. Gissa om man kände sig som en kung. :) Har aldrig stört mig på den dåliga ekonomiska ersättningen jag fick, då jag gjorde beväringstjänsten av viktigare skäl än monetära sådana. Var för övrigt på grund den långa restiden och lilla antalet betalda hemresor endast hemma i Sverige två gånger under de 330 dagarna och bodde i övrigt på kasern tillsammans med beredskapsstyrkan under helgerna. :)

• Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Kan inte mer än vara avundsjuk jag muckade 95 och då fick man 4000 i bidrag.

Fick 0 mark när jag hade gjort klart min 330 dagars beväringstjänst 1995. Den riktigt sköna känslan infann sig dock efter 240 dagars tjänstgöring när min dagpenning höjdes från 19.00 mark till 19.50 mark. Gissa om man kände sig som en kung. :2guns: Har aldrig stört mig på den dåliga ekonomiska ersättningen jag fick, då jag gjorde beväringstjänsten av viktigare skäl än monetära sådana. Var för övrigt på grund den långa restiden och lilla antalet betalda hemresor endast hemma i Sverige två gånger under de 330 dagarna och bodde i övrigt på kasern tillsammans med beredskapsstyrkan under helgerna. :uzi

Jag gjorde inte heller lumpen för pengarna men om jag hade haft 30000 när jag muckade så hade jag varit tacksam för det hade varit en bra start

Posted (edited)

Inte fan gjorde man GU för pengarna..Men det var ju som sagt ett välkommet tillskott i kassan :2guns:

Kan inte tänka mig att det är många (någon nästan) som skulle köra värnplikten för att få ut "futtiga" 15-20-40.000.

Det är ju ingenting om man skulle arbetat istället..

Edited by Doyle
Posted
Inte fan gjorde man GU för pengarna..Men det var ju som sagt ett välkommet tillskott i kassan  :blink:

Kan inte tänka mig att det är många (någon nästan) som skulle köra värnplikten för att få ut "futtiga" 15-20-40.000.

Om man, som i Sverige, inte har allmän värnplikt så tycker jag att man bör ha betydligt högre ekonomisk ersättning till värnpliktiga än i länder där man har allmän värnplikt. Detta för att de som gör värnplikten inte skall missgynnas allt för mycket ekonomiskt gentemot de som inte gör värnplikt. Man bör dock inte glömma att om man har vanligt arbete så har man förmodligen en bostad man betalar själv och måste betala själv för mat och dylikt.

Posted
Inte fan gjorde man GU för pengarna..Men det var ju som sagt ett välkommet tillskott i kassan  :)

Om man, som i Sverige, inte har allmän värnplikt så tycker jag att man bör ha betydligt högre ekonomisk ersättning till värnpliktiga än i länder där man har allmän värnplikt. Detta för att de som gör värnplikten inte skall missgynnas allt för mycket ekonomiskt gentemot de som inte gör värnplikt. Man bör dock inte glömma att om man har vanligt arbete så har man förmodligen en bostad man betalar själv och måste betala själv för mat och dylikt.

Vi har faktiskt allmän värplikt i sverige, alla 18-? som är hela och normalt funtade är krigsplacerade, dock är många inplacerade i Reserven... Väldigt många

Posted
Vi har faktiskt allmän värplikt i sverige, alla 18-? som är hela och normalt funtade är krigsplacerade, dock är många inplacerade i Reserven... Väldigt många

Alla svenska män må vara "värnpliktiga" i den mening att de är skyldiga att försvara riket om så befalls, men då endast en klar minoritet av dem genomgår militär grundutbildning så tycker jag begreppet "allmän värnplikt" förlorat lite av sin andemening vad gäller det svenska försvaret.

Posted

Alla svenska män må vara "värnpliktiga" i den mening att de är skyldiga att försvara riket om så befalls, men då endast en klar minoritet av dem genomgår militär grundutbildning så tycker jag begreppet "allmän värnplikt" förlorat lite av sin andemening vad gäller det svenska försvaret.

Så sant... Vad händer med utbildningsreserven i händelse av total mobilisering? Får dom var sin mauser, får fienden utpekade och sedan är det bara att springa...