Jump to content

Recommended Posts

Var och skrev på papprena för att komma med i HV för någon vecka sedan, frågade då lite om vilka typer av övningar som man skulle få vara med på... fick då svaret att det var kvälls och några helg övningar som gällde.

När jag frågade om strapatsövningar tex granen, tittade rekryteraren på mig och jag fick till svar: "Nej sånt har vi inte men det kanske vore något för framtiden." Visst det låter lovande, men med mina liknande militära erafenheter är det samma som: kanske om 30år, alltså när du har slutat!

Mina frågor till er är då:

Anordnar HV vad jag kallar strapatsövningar?

Vilka i så fall?

Och kan man åka med på dessa om man får tillåtelse från sitt eget HV?

Till historien hör också att jag sökte 20H HV... om det nu har någon betydelse

Strapatsövningar är svårt att planera in verksamheten, och platsar inte riktigt i H1-H4 som är det man utbildar mot.

Med andra ord är det som längst fre-sön övningar som HV håller med... tråkigt, känns som det kommer ta ett tag att komma in i sin grupp då.

Vi har iaf haft en 24h överlevnadsövning. Visst 24h kanske inte är så mycket överlevnad, men jag tycker att övningen genomfördes mycket väl utifrån dom förutsättningar som fanns.

http://hemvarnet.se/kakind/?action=visanyhet&nyhetid=1039

Såg riktigt vettigt ut! En fråga bara, är det här något som är vanligt i HV? Vet att kåkinds har rätt vettiga övningar (var b-styrka på en övning förra hösten) hade dock inte samma tempo som en övning för en vpl... men det kommer man väl tyvärr aldrig att uppleva igen.

Försvarsutbildarna (FBU) får inte längre pengar för att bedriva överlevnadsutbildning, det är inte prioriterad och önskad utbildning från FM:s sida. Inga centrala kurser, och inga pengar får kanaliseras ner till förbunden för den verksamheten heller.

Gruppchefer och plutonchefer i mitt kompani genomförde Granen-Vinter i februari. Så mycket strapats var det inte, det mesta var styrt och uppdelat i små inte allt för ansträngande moment. Efterlyser rent allmänt fler övningar av karaktären "klara-er-själva-med-knapphändig-information-och-föda".

Försvarsutbildarna (FBU) får inte längre pengar för att bedriva överlevnadsutbildning, det är inte prioriterad och önskad utbildning från FM:s sida. Inga centrala kurser, och inga pengar får kanaliseras ner till förbunden för den verksamheten heller.
Man har tydligt inte fattat innebödren av att ett framtida grundkrav för tjänstgöring i US (troligen) kommer att vara en grundläggande överlevnadsutb (dvs "nivå 1" motsv Granen).

Man har tydligt inte fattat innebödren av att ett framtida grundkrav för tjänstgöring i US (troligen) kommer att vara en grundläggande överlevnadsutb (dvs "nivå 1" motsv Granen).

Nej, jag tycker också att det är märkligt. Dessutom är det ju billiga former av verksamhet. Det konstiga är ju som sagt att det är FM själva som säger att det är icke-prioriterad vht..

Kan det måntro bero på att FM kommer ha den policyn att huvuddel av personalen kommer komma via GU förbanden och direkt efter muck gå vidare till T3?

Bara Friv-org som FBU som tror att dom kommer vara något sorts stöd åt US.

Kan det måntro bero på att FM kommer ha den policyn att huvuddel av personalen kommer komma via GU förbanden och direkt efter muck gå vidare till T3?

För att fortsätta off-topic så...

Problemet är väl i så fall att man bedömmer förmågan till personalförsörjning till US väldigt olika inom olika delar av HKV i sådana fall.

Vissa menar att man om 2-3 år inte klarar att personalförsörja missioner med T3 och "yxor".

Och varför inte FU skulle kunna ombesörja nivå 1-utb för pers till US förstår jag inte, om det är det du menar - för det skulle i alla fall inte vara något problem enligt FÖS.

Tja, i.o.m. att f.d. FBU oftast anlitar de bästa instruktörerna ur FM så torde det ju inte vara ett stort problem. När jag t.ex. har varit på centrala överlevnadsutildningar så har man ju plockat de bästa lärarna som FM har haft på området.

I syfte att?

Skydda alt bevaka objekt bättre?

Nej

Att ytövervaka bättre?

Nja, upprätta ett OP en bit bort(kanske mer troligt ute på landet än i sthlm) sen händer nåt oförutsätt när du ska tillbaka = överlevnadsutbildning är kung.

Att eskortera bättre?

Nej

Dom 20/30/60/100 som vi är kontrakterade till skall enbart utnyttjas till uppgifts relaterade övningar.

Det är tyvärr den stora hållhaken... Vore nice om man kunde få med i kontraktet för IPsoldater att göra fem dagar med FU per år. Gärna då att man har typ de här tre kurserna ska genomföras under en femårs period, välj de andra två själv.

Det är tyvärr den stora hållhaken... Vore nice om man kunde få med i kontraktet för IPsoldater att göra fem dagar med FU per år. Gärna då att man har typ de här tre kurserna ska genomföras under en femårs period, välj de andra två själv.

Tja, men det är väl bara att genomföra dem själv? Är man så intresserad att man satt sig i en IP, och anser att man behöver kompletterande utbildning så är det ju bara att köra?

Som plutch kan man ju tala med befäl och soldater, och försöka lägga fram en plan för vidareutveckling av varje individ sett till nuvarande befattning och ev. kommande befattning i framtiden..

Vad har du egentligen för vision om att HV skall fungera och ge dig?

Har du överhuvudtaget satt dig in i vad förbanden skall kunna lösa för uppgifter?

Svar ja... men uppenbarligen inte tillräkligt!

En del av min "vision" av vad HV skall klara av är att försvara mitt närområde i händelse av krig. Då känns överlevnad som en ganska grundläggande sak att kunna!

Sen att fråga om strapatsövningar kanske var lite att ta i... men dom exemplen som jag har fått här var ungefär det jag sökte.

Och varför inte FU skulle kunna ombesörja nivå 1-utb för pers till US förstår jag inte, om det är det du menar - för det skulle i alla fall inte vara något problem enligt FÖS.

Visst det skulle säkert gå, och man kan absolut få dom "bästa" instruktörerna i FM, men frågan är om man vill ha det så. Finns säkerligen en anledning till att man slutat med t.ex överlevnad, internationell-tjänst m.fl övningar.

FU är till största delen till för HV.