Jump to content

Lasergevär till EOD?

pagge

Recommended Posts

Ja, det är ett fullt möjligt scenario om denna manick i framtiden köps in och monteras på exempelvis Galten. Den främsta fördelen med Thor är att, om tillverkarens fakta stämmer, resultatet blir deflagration, och därmed betydligt mindre riskområde, av ammunitionen man skjuter på. Något som inte är garanterat med Ag90, OXA-laddningar eller spränglister. Trots att det är en riktigt användbar pryl och dessutom ett hyggligt understödsvapen till våra gravt underbeväpnade EOD-grupper varken tror eller anser jag att vi bör införa systemet inom någon närmare framtid. Visst, är man på IED-jakt i en krigszon är det mycket lämpligt med en dylik laserstråle, men det är ju knappast svenska EOD-förbands huvuduppgift, så det kostar nog mer än det smakar att införa sådana hightechprylar. Det lär iallafall bli intressant att se vilka erfarenheter amerikanerna och israelerna kommer att ha med vapnet.

Lyckades inte utläsa ur texten vilket verkansområde den har. Maximalt avstånd är självklart beroende av mål men vad ligger det på för tex strv-minor?

/martinator

En detonerande strvmina 5 tror jag att det ska vara 500 meters risk på för oskyddad personal (någon med SäkI Amröj, SäkI Spräng motsv får gärna hitta de exakta värdena). Sitter man i ett pansarfordon och är säker på annat resultat än detonation (vilket tillverkaren tycks lova) vågar man sig nog betydligt närmare om det krävs.

Jstar - Det de verkar lova är 100% deflagration/brand. Jag vet inte om det stämmer, men det görs ständigt nya försök att höja deflagrationsfrekvensen. En laddning som Swedec testade i fjol.

Edited by pagge