Pingo Posted May 28, 2003 Report Share Posted May 28, 2003 RB56 system har skänkts med utbildningspaket....det som var för dyrt för HV Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted March 14, 2006 Report Share Posted March 14, 2006 Jag hittade denna bild på mil.se. Jag trodde att vi bara utbildade baltiska officerare men på bilden är det en menig lett. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paananen Posted March 14, 2006 Report Share Posted March 14, 2006 Om jag inte är helt ute och cyklar så är "utbytesprogram" med lettland inte helt ovanliga. Såg ngt liknande på S1 01/02. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted March 15, 2006 Report Share Posted March 15, 2006 Felet som jag tycker var att Sverige har skänkt bort MTRL som skulle kunna tillgodose andra Svenska förband, och ett mycket bra exempel på ett sånt förband är Hemvärnet. Jag har själv varit med och sett och eskorterat och bevakat MTRL som skall till Baltikum. Saker som HV hade tagit emot med öppna armar ! Som Jonte77 skriver, dom har fått en INF brigad vardera samt en 40/48 Batajon ? vardera och lite lösmtrl, bla ett par KP bilar. Och om inte matrielen i dom övriga nerlagda brigaderna skulle ha räckt att utrusta HV så är det märkligt......... Det är väl självklart att vi ska hjälpa våra grannar. VI har nytta av att Baltstaterna kan försvara sig själva och därmed minska risken för krig i vårt närområde. Jag tycker det är lite mycket navelskådande här ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spett och slägga Posted March 15, 2006 Report Share Posted March 15, 2006 Ifrågavarande fordon (TGB av olika slag) har väl några brister ur Svensk synpunkt? * Säkerheten - krocksäkerhet m.m. bedöms väl vara klart obra vid fredstida vht. * Miljö - även där uppfyller väl bilarna inte dagens miljökrav som ställs på offentlig verksamhet och FM:s interna miljökrav? * Ekonomi - dyra att driva och underhålla jämfört med moderna alternativ. Wåoooo!! Hold your horses!! Nu gick jag igång på alla åtta cylindrar! Ska HV åka Sprinter och GW, så kan de knappt åka utanför tullarna utan att köra fast! TGB11-20 går nästan överallt. Ekonomi? Jag lovar att GW/Sprint kostar mer än fett! De pajar jämt! Bara våra bärgningskostander till och från Mercedes, och nu upphandlade frakt till Mercedes, kostar multum!! Miljö? sen när är krig miljövänliga, och hur mkt mil går en 11-bil på ett år, och utslaget på en 11-bils livslängd, med förådsställning mm, är det inte mkt. Sen det här med att skänka bort har gått till ruggig överdrift. TGB- bilarna blev slangade på soppa redan på båten över samt länsade på strålkastare mm. De var dessutom gnälliga och otacksamma över att de fick gamla tgb 11-20, och en svensk mekaniker blev irriterad och sa till dem: vad trodde ni? att ni skulle få strf 90? Man byggde också upp verkstäder åt dem med allt, 4-pelar lyftar mm. När vi på Markverkstan tigger om en till 4-pelarlyft, för att slippa göra service på en GW krypandes på golvet, så blir det kalla handen= vi har inte råd! (vi har nu äntligen fått en till 4-pelarlyft som vi önskade, men den var BEGAGNAD!) Vi har inte råd att köpa verktyg eller nåt annat till vår verkstad (min verktyg är från Biltema), men man skeppar över miljoner till balter i verktyg och utbildning. Det finns ingen koll i FM. i samma verkstad står man enligt beställning och skrotar nya TGB 30 som gått 326 Mil, medan en annan mek står några platser längre bort och rostlagar en annan helt slut och upprostad 30-bil i flera veckor. När de påpekar att detta är vansinne och att man borde bara byta bilar, (jag skulle bara bytt regskyltar och hållit käft) får man svaret att det inte går, för struligt med pappersarbetet... Detta är vardag i FM, FM blöder miljarder, och blöder ännu mer när man "bygger" upp balternas försvar. Och vem är det som säger att balterna står på våran sida om det smäller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted March 15, 2006 Report Share Posted March 15, 2006 Om jag inte är helt ute och cyklar så är "utbytesprogram" med lettland inte helt ovanliga. Såg ngt liknande på S1 01/02.Kadetter från de baltiska staterna är skapligt vanliga som instruktörer på GSU-plutonerna på Trolle också, dock verkar det variera en del med inrycken. Och vem är det som säger att balterna står på våran sida om det smäller?Vad är det som talar emot? Vilken typ av hot/kris syftar du på? Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted March 16, 2006 Report Share Posted March 16, 2006 Detta är vardag i FM, FM blöder miljarder, och blöder ännu mer när man "bygger" upp balternas försvar. Öhh, Nej. Tror du att det som skänkts till Baltikum hade använts inom FM? Snarare sålts för en billig peng som överskott. Dessutom är kostnaden för detta projekt marginell, eller tror du att om vi inte lämnat hjälpen kunde ha haft ett 18 Brigadersförsvar? Sen har du ett antal påståenden om stölder och "gnällighet" Lämna lite fakta, använd gärna 5S, Eller vill du med ditt påstående hävda att ALLA balter är tjuvaktiga och otacksamma och vi därför inte ska hjälpa dom? Slutgiltigen så beror miljöpolicy för fordon och utskrotning av mtrl på politiska beslut, så lägg det ansvaret hos beslutsfattarna och inte på Balterna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spett och slägga Posted March 17, 2006 Report Share Posted March 17, 2006 Detta är vardag i FM, FM blöder miljarder, och blöder ännu mer när man "bygger" upp balternas försvar. Öhh, Nej. Tror du att det som skänkts till Baltikum hade använts inom FM? Snarare sålts för en billig peng som överskott. Dessutom är kostnaden för detta projekt marginell, eller tror du att om vi inte lämnat hjälpen kunde ha haft ett 18 Brigadersförsvar? Sen har du ett antal påståenden om stölder och "gnällighet" Lämna lite fakta, använd gärna 5S, Eller vill du med ditt påstående hävda att ALLA balter är tjuvaktiga och otacksamma och vi därför inte ska hjälpa dom? Slutgiltigen så beror miljöpolicy för fordon och utskrotning av mtrl på politiska beslut, så lägg det ansvaret hos beslutsfattarna och inte på Balterna. Varför kunde inte HV/civilförsvaret/räddningsverket eller andra ta del av matrialen? Jag raljerar, överreagerar och sparkar vilt omkring mej i min frustration, jag ber om ursäkt. Och nej, det är inte balterna som sänker vårat försvar, utan som du sa, politiker, men också andra innom FM, gröna, som civila. (Balterna plomberar dock tanklocket efter tanking och föraren är personligt ansvarig för fordonets drivmedel och man plomberar även verkstaden vid stängingsdags. Alla korpar inte, men det förekommer en hel del tyvärr.) Men försvaret blöder, kanske pga av att det inte finns någon eftertanke, eller att de som styr, inte är insatta själva, gröna som civila. ta tex vår stackars verkstad, vi får inga verktyg osv, men vi fick en pall med sprillans nytt Josam Laser mätnings system för 200.000:- beställt till oss centralt högt över oss. Den har vi använt två ggr, och kommer nog inte använda mer på flera år, vi funderar på att lägga ut den på Blocket och få loss kuler till det vi behöver på verkstan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted March 17, 2006 Report Share Posted March 17, 2006 Känner igen Spett och Släggas frustration över en blödande organisation, från mina tillfälliga anställningar på SFD. Ibland förstår man hur såna där svarta hål i plånboken uppkommer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lockwed Posted March 17, 2006 Report Share Posted March 17, 2006 Jag hittade ett gäng helsköna bilder på HKpros forum iaf Balter med svensk utrustning Själv tycker jag att det är rätt coolt att våra gamla prylar fortfarande är i tjänst Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ormtunga Posted March 18, 2006 Report Share Posted March 18, 2006 Om man skall se litet bredare på det hela: All materiel som vi skänker bort till öststaterna är materiel som dagens industri inte kan sälja, och desto mindre krigsindustrin tjänar desto bättre. Tycker jag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeErik Posted March 18, 2006 Report Share Posted March 18, 2006 Jag håller med "Spett och Slägga". Horribelt att det är mer jobb med "papper", än att använda den materielen som är bra. Å andra sidan,vill balterna verkligen ha vårat gamla skräp kan de ju få det. Billigare för dem OCH för oss. Exemplet med fyrpelarlyften visar ju på en konstig prio,men det förvånar inte. De som bestämmer sitter ju alltid väldigt långt ifrån verkligheten. På min IP har vi två tgb20 och en tgb13. Det tar längre och längre tid för dem att komma tillbaka från GT. Under tiden får vi köra med minibussar hyrda av Hertz(som man skall ha särskild behörighet på). Minibussarna tillgodoser våra fredsmässiga behov. Vi kör i princip aldrig på vägar som är så dåliga,att en civil bil inte kan ta sig fram. Då går vi.Ett inköp av civila minibussar hade garanterat blivit billigare i längden(dock inte MB Sprint). Vill någon annan ha våra gamla,dyra tgb så välbekomme. Dessutom är minibussarna mkt bekvämare,men det är en annan femma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted March 18, 2006 Report Share Posted March 18, 2006 Varför kunde inte HV/civilförsvaret/räddningsverket eller andra ta del av matrialen? Frivilligorganisationerna, SRV, brandkårer mfl har kunnat sända in "önskelistor" till FM om att få Mtrl. Jag citerar även mig själv Tror du att det som skänkts till Baltikum hade använts inom FM? Snarare sålts för en billig peng som överskott. Tror du mig inte så gå in på FMVs hemsida Där kan man se pågående och avslutade försäljningar. Jag citerar även från sidan Pågående omstrukturering inom Försvarsmakten innebär att en stor mängd materiel blir övertalig och skall avvecklas. Försvarsmaktens överskottsförnödenheter utnyttjas i första hand för: * Frivilliga försvarsorganisationer * Humanitära insatser * Militärt säkerhetsfrämjande materielsamarbete (T.ex. stöd till Baltikum) * Stärka det svenska samhället vid svåra påfrestningar i fred (Överföring av materiel till andra statliga verk ex. Räddningsverket) I andra hand erbjuds till försäljning till civila företag. Frågan man ska ställa sig är, Vad är bäst? A. Att grejorna säljs eller skrotas B. Att det skänks som bistånd Jag tycker själv att det är vansinne att sälja ut BV206. Det hade varit bättre av måla dom oranga och skänka dom som bistånd till katastrofområden (Pakistan tex) Dels hade det gett godwill, och dels ökat chansen att Hägglunds skulle kunna sälja flera vagnar och reservdelar till länder som inte använt bandvagnar innan. Mera läsning i frågan.. Finansieringen av vår verksamhet sker med de stödpengar som statsminister Göran Persson utlovat till Östersjösamarbetet, fortsätter överste Josefsson. Verkstadsprojektet i Baltikum Gymnasieskolor får helikoptrar, skytteföreningar får tält, biståndsorganisationer får sjukvårdsutrustning, tullverket får gummistövlar och kommuner får motorhandsågar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted March 18, 2006 Report Share Posted March 18, 2006 skulle ju lätt kunna ta dom för svenskar ju :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted March 18, 2006 Report Share Posted March 18, 2006 Jo om all utrustning är svensk blir det väl lätt så ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spett och slägga Posted March 18, 2006 Report Share Posted March 18, 2006 Frågan man ska ställa sig är, Vad är bäst? A. Att grejorna säljs eller skrotas B. Att det skänks som bistånd Jag håller med, men ditt exempel på BV206 visar på hur fel det fungerar. Sen när det blir snökaos så har vi inga bandvagnar att bistå med... Chefen berättade hur order uppifrån hadde gått ut om att ha bandvagnar i bredskap (till civila samhället/oväder) vid ett tillfälle nydligen, och han svarade att vi inga bandvagnar har, de har fasats ut till Brovalla (överskott) osv, var på högre instans blev bestört, -VA! har vi inga bandvagnar? Tänk så lite de vet igentligen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psson Posted March 19, 2006 Report Share Posted March 19, 2006 Spett o släggas resonemang är ngt som man onekligen behöver tänka på...han om ngn ser den bistra verkligheten.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.