Jump to content

Göran Kropp

Mr. Myagi

Recommended Posts

Har just läst Göran Kropps bok, 8000+, mycket bra läsning, var några saker som jag speciellt fastnade för.

Vad många kanske inte vet om Göran Kropp är att han var hippie under tonåren, gav faan i skolan, var lite allmänt upprorsmakare och inte tränade alls. Detta var han fram till sista året på gymnasiet.

Då ville han bli fallskärmsjägare, så han lämnade sin hippietid bakom sig och började springa 10 kilometer varje dag och styrketräna. Inte illa att sätta igång med ett sådant träningsprogram, efter ingen träning alls, nu hade han visserligen varit skolmästare i längdskidåkning, innan tonåren men ändå..

Han blev antagen som fallskärmsjägare och för att kunna träna och klättra så mycket som han ville så utbildade han sig till officer. Pengarna räckte dock inte till och då klättring är en dyr sport så fick han välja mellan att fortsätta klättra eller sälja sin lägenhet.. Han sålde lägenheten och tältade i skogen och vid ett grustag i ett år. Han var officer på dagarna och på kvällarna tränade han.

Under militärtiden så träffade han en kompis som också var besatt av träning och klättring, de beslöt att bestiga berg över 8000 meter och tränade därför för att en dag vara kapabla att göra det.

Ibland så gick de en vandring på 10,6 mil från Abisko till Nikkaluokta. Pannbensmarschen kallade de den, varför är lätt att räkna ut.

Under den tiden Göran bodde i tält så vred han ibland sin väckarklocka på måfå, ringde klockan då 3 på natten, klädde han sig snabbt och vandrade tre mil med lätt packning. Ringde klockan sex så marscherade han sex mil..

1997 så deltog Göran i Vasaloppsveckan på ett sätt som är något utöver det vanliga:

Söndag: Öppet spår 90 km (Tid 6.59)

Måndag: Öppet spår 90 km (Tid 7.14) + HalvVasan 45km

Tisdag: Öppet spår 90 km (Tid 7.53)

Onsdag: KortVasan 30 km

Söndag: Vasaloppet 90 km (Tid 6.58)

Jag kan inte låta bli att fascineras över hans oerhörda vilja och psyke, han är en man värd att minnas tycker jag. :)

Hans bok är väl värd att läsa, läs den!

Läs även Jon Krakauers Into thin air

som handlar om de ganska tragiska dygnen under säsongen 96 då Kropp ensamklättrade men flera andra expeditioner hamnade i riktig knipa och flera dog.

+1!!

Av en tillfällighet plockade även jag fram GK´s bok ur hyllan häromdagen. Läste den första gången när den kom ut. Nu blev jag väldigt sugen på att läsa "Tunn luft" igen...

:baskerHV:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...