Jump to content

Tretungad fana

fairfax

Recommended Posts

sorry om jag drar fram tråden ur den lite dammiga hyllan..

Men det är så att endast Regementen eller Slott där Kungen bor/jobbar bär tretungadflagga.  Örlogsbåtar och Camper räknas dit och får därmed bära tretungadflaggan.

Regeln säger att endast 'en' sån flagga får finnas på regementet hissad.

Inte fordon...  har sett vissa pbv:er i kosovo som skurit till en vanlig flagga till tretungad.. inte bra

Praeparatus supervivet betyder "den förberedde överlever" och är valspråket för överlevnad. eller har jag missuppfattat allt? det står iallafall på överlevnads märket.

>>Torak

Det är som Skuggan säger..

Praeparatus supervivet är övelevnadsenhetens "motto" eller vad man skall kalla det...

på tal om folk som missköter sin flagga.

Hade en på gatan här som flaggade i tre dagar utan att hala en gång på kvällen..

En kväll/natt när man hade varit ute så funderade jag på att göra en räd...men det skulle kännas lite fel :(

Flaggan är en symbol för landet. Att någon protesterar mot ett visst lands politik genom att bränna landets flagga är inte förbjudet, oavsett vilket lands flagga det nu är som bränns. Att straff för flaggbränning avskaffades fanns det en bred majoritet för i riksdagen, så det är inte sossarnas "fel". Flaggbränning förekommer sparsamt i detta land. Är det någon flagga som då och då brännas så inte är det den svenska.

Ska man klanka på någon att missbruka flaggan så bör man i första hand titta på alla skitstövlar i grova kängor, kortsnaggat hår och stor käft som svänger med de svenska flaggorna som om det endast vore deras privilegium att få använda flaggan. Det är hög tid att ta tillbaka vårt lands symbol från nynassarna och liknande grupper.

Om Svensson då råkar missa att hala ner flaggan någon enstaka gång så får man väl säga till personen ifråga om man lider av det, annars tycker jag man ska hålla käften och inte gnälla om det. Jag tycker det är trevligt att fler och fler hissar den svenska flaggan på sin stång vid flaggdagar och andra högtidsdagar och alla tar väl inte så högtidligt på det som vi kanske gör.

Att jag sedan tycker det är förbannat löjligt att hissa flaggan och spela "Du gamla, du fria" vid vanliga seriematcher i ishockey är en annan sak.....

valiant:

"örlog", äldre synonym till krig, även krigstjänst till sjöss (eg. 'brytande av edsförpliktelse' ).

Numera finns ordet endast i sammansättningar som örlogsflagga, örlogsfartyg och örlogskapten. :rolleyes:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...