Jump to content

Tretungad fana

fairfax

Recommended Posts

Endast Militära Marina styrkor använder den, sen vet jag inte hundra hur det ligger till med övriga truppslag, men tror att endast Marinen får ha tretungad fana i stång...

Tack greven...

//fairfax

När jag var på K4 så hade dem en tre tungad svensk flagga i sin flaggstång så jag TROR inte att endast marinen har rätt att flagga med den utan att hela FM får göra det. :)

// Tompa :shaun

FEL! Tretungad fana/flagga används av alla militära förband i Sverige.. Dessutom har Kungen treuddad fana.

Jag låg i Karlsborg och det är så långt bort från Flottan man kan komma och vi hade både Flagga med treuddar och fana med treuddar vajande från kanslihuset och fästningen.

Även på Lv6 vet jag att det sitter treuddad flagga

Guest Greven

Den tretungade flaggan är känd från 1620 talet då den förekommer på en akvarell som skildrar svenska fartyg vid inloppet till Pillau.

Den tretungade flaggan används av alla militära förband och ej endast marinen. Användandet regleras i bland annat i lag SFS 1996:1478, i Försvarsmaktens föreskrifter om flaggning FFS samt i Ceremonireglemente för försvarsmakten.

Jag citerar fritt ur CerR1:

Den tretungade flaggan används nu endast av kungahuset och som örlogsflagga av försvarsmakten samt, enligt föreskrift som regeringen bestämmer, av andra myndigheter som bedriver militärverksamhet.

Guest Greven

Alexandersson >>> Då begår du ett lagbrott.

I mitt tycke är än värre att du genom ditt beteende urholkar och urvattnar gamla fina militära traditioner. Ta det inte personligt men jag tycker att det är åt H-E.

Ska man flagga ska man hålla sig till de regler som finns!

Jag har en örlogsflagga på väggen i mitt hobbyrum, och där kommer den sitta om jag så skall dräpa den som rör den.

På väggen mitt i mot sitter den Sovjetiska örlogsflaggan och den är ett krigsbyte från en alldeles för våt kväll i Polen 1989 (kunde gått åt H-E)

FM regler tillämpas av statliga och kommunala myndigheter m fl. Men som civil kan du hissa och hala flaggan efter eget tycke, dock bör den ej vara hissad under mörker.

Även jag tycker dock att du ska springa över och klargöra att 1 mars - 21 oktober hissas flaggan 08.00 och halas senast 21.00. Om han har problem med tiderna kan du ta på dig ansvaret :)

Vimpel får vara hissad dygnet runt.

Lite off topic men...

Det värsta jag har sett nån göra med en flagga är att skriva SVERIGE med svart text, lägga ner den på marken och sen ställa sig på den och hoppa av glädje för att deras lag vunnit SM i bandy.

För man får väl inte skriva på flaggan?

Jag har för mig att det var nåt speciellt man skulle göra om flaggan nuddade marken. Nån som vet?

Kollade med Flaggfabrien om det gick att inskaffen en tre tungad, men svaret blev:

"Tack för din förfrågan. Det stämmer att vi tillverkar 3-tungade svenska flaggor och fanor. Tyvärr måste jag meddela att du som privatperson inte kan köpa en sådan. Inköp får endast göras från försvarsmaktens centrala inköpsenhet.

Med vänlig hälsning,

Anna Lindberg

Flaggfabriken Tellus"

=( ville haft en i villan...

Får väl ta till andra metoder, sno Alexanderssons... *ler*

//fairfax

Det beror juh på i vilket avseende du bränner flaggan.

T.ex en flagga som är gammal och sliten som man inte skall flagga mera får man inte slänga. Den skall brännas..

Men om man står på plattan med turban å eldar en svensk flagga samtidigt som man skriker "All makt åt Bin Ladin" eller liknande så kan man nog bli dömd för nåt :P

Förstår du vad jag menar? :D

Det där med tretungad flagga.

Finns det inte en bestämmelse som säger att man inte får ha den uppe om man inte har en hög officer inom området?

Alltså, en fänrik jag pratade med sa det här.

Jag kanske har uppfattat det hela fel?, eller hade han fel?

någon som vet? :withstupid

"Praeparatus Supervivet"

Praeparatus Supervivet?

Var du narskyddare? Var lojtnant uppe pa F21 holl pa och sa sa dar hela tiden, och var fran MF-komp.

Vad e det man kan bli dömd till om man bränner en Svensk flagga?

Kan man bli dömd till något straff alls?

Jag tänker inte göra det men det kunde vara roligt att veta! ; ???

Nä straffsatsen i flagglagen avskaffades av sossarna på 80 talet, så det är bara att bränna men man får inte göra det.

Samma med att gå mot röd gubbe också olagligt men det finns inget straff.

Satans sossar! Ingen skall bränna mitt lands flagga ostraffat!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...