Jump to content

Recommended Posts

Men man får ju vara polis om man har ADHD.

Och för den som tror att yrket polis är lika med städare så får ni tänka om!

 

Klargör ytterligare: Flygförare på ett Gripen, nej, går inte. Du har fått alla förklaringar du kan tänka dej behöva.

 

Göra lumpen, kanske. Konkurrensen om plasterna är hårdare. Var ärlig vid mönstringen, och gör ett försök.

 

Axial>> Mycket intressant läsning!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Här finns en kriterielista:

Kriterier

 

Ett antal av dessa ska vara uppfyllda för att få diagnosen ADHD.

 

För att bli underkänd som stridspilot räcker det med typ en eller två av de problem som finns omnämnda i listan.

 

Observera nu att listan är en ganska grov självskattningslista som ska användas för att bedöma om det är läge att söka proffesionell hjälp och utredning

 

EDIT: tillägg: f.ö är jag personligen inte övertygad om att det är en bra idé att bli polis om man har ADHD.

Edited by Axial
Link to comment
Share on other sites

Här finns en kriterielista:

Kriterier

 

Ett antal av dessa ska vara uppfyllda för att få diagnosen ADHD.

 

För att bli underkänd som stridspilot räcker det med typ en eller två av de problem som finns omnämnda i listan.

 

Observera nu att listan är en ganska grov självskattningslista som ska användas för att bedöma om det är läge att söka proffesionell hjälp och utredning

 

EDIT: tillägg: f.ö är jag personligen inte övertygad om att det är en bra idé att bli polis om man har ADHD.

 

Den listan är helt korrekt, säger inte något om det heller.

Men polis kan jag allt bli.

Link to comment
Share on other sites

En person med symptom enligt Axals lista är inte lämplig att göra militär grundutbildning.

Än mindre att bli stridspilot, vilket som Kimster säger även helt omöjligt att ens komma in på utbildningen med ADHD i bagaget.

 

Huruvida poliser kan eller inte kan ha ADHD så MISSTÄNKER jag att det är så att det går bra att söka till polis oom man har ADHD. Sen skall man ju slå ut andra "friska" personer innan man kommer in, och där har jag svårt att tänka mig att man kan hävda sig särskilt väl med dom symptomen. Hur många poliser i Sverige HAR de facto ADHD?

 

Jag hade definitivt inte velat ha varken kollegor eller poliser med ADHD.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju söka iaf, som till allt annat. Sen att man har liten/obefintlig chans att komma med är ju en annan sak.

 

Vill du bli polis, sök då.

Jag har inte en mindre chans att bli polis än någon annan.

 

Om det är som du säger att de inte var säkra på om du hade ADHD eller ej när de gjorde diagnosen eller ej, så råder jag dig att se till att få en ny bedömning.

 

För det första: Av olika anledningar var det lättare att få diagnosen för ett par år sedan idag.

För det andra: Det är lättare att bli av med diagnosen en att få den tjänst du önskar med ADHD.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte en mindre chans att bli polis än någon annan.

Eftersom det finns fler sökande till än platser på polishögskolan så faller ditt resonemang. En person med ADHD bör rimligen bedömmas som mindre lämplig som polis än en person utan dito.

 

Vidare tycker jag att du ska sluta försöka värja dig från alla argument som talar mot dina teser utan i stället ta till dig vad andra skriver.

Link to comment
Share on other sites

Homosexuella får ju göra lumpen.

 

Ja, en homosexuell utan ADHD har större chans än du att få bli FF.

 

Surt va? :baskerPa:

Vad vissa inte fattar är vad jag fråga och jag fråga varför människor med ADHD inte skulle klara av lumpen?

 

Ey, killen. Ta och läs igenom den här tråden och återkom om du har fler frågor.

Link to comment
Share on other sites

Vad vissa inte fattar är vad jag fråga och jag fråga varför människor med ADHD inte skulle klara av lumpen?

 

Uppenbarligen så har någon i en maktposition gjort den bedömingen att personer med ADHD inte är lämpliga att göra lumpen.

Detta beslut har fattats med hjälp av de erfarenheter som Försvarsmakten har gjort genom tiderna ex. att personer med diagnosen ADHD inte är lämpliga. Detta gäller också personer med diabetes eller Downs syndrom.

 

Livet är orättvist, acceptera det.

Edited by Adam Wilhelm
Link to comment
Share on other sites

Ni kan vara stolta över att inte ha ADHD, men jag kan vara stolt över att kämpa.

 

Ingen försöker motverka dig, Tomas. Lika lite som någon här kan göra något åt dina mönstringsresultat. Så jag säger som så många andra, gör ditt bästa och försök.

Link to comment
Share on other sites

Ni kan vara stolta över att inte ha ADHD, men jag kan vara stolt över att kämpa.

 

Om du tror att någon här ser ner på eller nedvärderar människor med någon som helst nedsättning (fysiskt eller psykiskt) så är du helt fel ute.

Problemet ligger i att DU verkar ha väldigt svårt att läsa och ta åt dig av vad andra skriver.

Det första svaret du fick i den här j*vla tråden är det enda du behöver läsa, resten är bara en vidareutveckling av samma svar, plus lite dumma inlägg från DIG...

 

Lycka till med mönstring och vidare, och tappar du trollstaven så kommer det säkert någon annan som plockar upp den.

Link to comment
Share on other sites

Homosexuella får ju göra lumpen.

 

Ja, en homosexuell utan ADHD har större chans än du att få bli FF.

 

Surt va? :)

Vad vissa inte fattar är vad jag fråga och jag fråga varför människor med ADHD inte skulle klara av lumpen?

 

Beskriv varför dom skulle klara av lumpen då?

Link to comment
Share on other sites

Nu räcker det.

 

Tomas, din rätt att posta är indragen en vecka framöver. Välkommen tillbaks när du läst den här tråden, hört av dig till pliktverket och funderat igenom ditt medlemskap på det här forumet.

 

Övriga behöver inte heller bemöda sig med att posta i den här tråden ett tag nu va...?

 

/BlåGul.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jag har en klasskamrat som har diagnosen ADHD, han är väldigt sugen på att göra Gmu/utlandstjänst; en dag så råkade jag häva ur mig att personer med diagnosen inte får göra värnplikt eller motsvarande...

 

Han tog illa upp och är sur på mig sen dess :wacko:

 

 

 

Skulle gärna vilja ha något dokument(pdf) eller dylikt från nån relevant myndighet eller liknande som styrker detta, så att jag kan visa honom hur det ligger till. För just nu så är han lite svår och hantera (orkar inte direkt gå in på det hela)

 

Tror att lite bevis would do the trick, uppskattar all hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det kan bli svårt att hitta skriftliga "bevis" för den saken. Det skulle väl möjligtvis vara någon skrivelse som psykologerna på Rekryteringsmyndigheten har. Jag skulle ringa eller maila till dem och fråga om saken: http://www.rekryteringsmyndigheten.se/installningar/press-och-kontakt/kontakt/

 

Sedan så tror jag inte det är omöjligt att komma in om man har ADHD, om man är dum nog och mörkar det, men jag tror inte att det är särskilt lämpligt att ha folk med ADHD som yrkessoldater, även om det så klart finns individer med ADHD som antagligen skulle må bra av att göra GMU, men nu är det inte allmän värnplikt längre och då är det bättre att lägga pengarna på folk som inte har samma bagage. Tyvärr för din kompis, ska sägas.

 

Men han får ju söka som alla andra.

Link to comment
Share on other sites

Sådär drog ett mail.

 

Jag kan nog hålla med dig om att det är ganska olämpligt att anställa en soldat som har fått diagnosen. Jag gick i samma klass som han i 10 år(grundskolan), så jag har hyfsat god uppfattning om vad han är kapabel till.

 

 

 

Sen till min andra fråga; har Gmu-hv sänkta intagningskrav så att en diagnoserad individ kan komma in i fm via den vägen? Eller kan en individ med adhd på andra sett gå med i Hemvärnet?

Link to comment
Share on other sites

Guest Tanner

GMU-HV existerar inte. Det gamla GSU-HV är avskaffat sedan GMU gjorde sitt intåg. Däremot är kraven för att ingå i NSS lägre än i ett reguljärt insatsförband, dels på mönstringen men också gällande resultat på de fystester som finns under GMU och under anställning/motsv för HV. Hur ADHD bedöms på TRM nu vet jag däremot inte, jag kan bara gissa att det inte är ett plus i kanten på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

GMU-HV existerar inte.

 

GMU riktad mot hemvärnet finns visst. Det genomförs just nu. Kraven för att komma in där är lägre än GMU riktad mot anställt eller kontrakterat förband.

Link to comment
Share on other sites

Nu kanske det är dumt att ge elden mera luft, men jag känner att jag skulle vilja upplysa folket om att ADHD och DAMP är väldigt breda, och vaga, termer. Både bedömningarna och tolkningarna av symptomen är dåligt definierade och detta innebär också att bilden av ADHD-folket är väldigt vag. Mao. så skiljer det sig väsentligt mellan ADHD-person och ADHD-person. Kritiker av ADHD-konceptet menar att det inte handlar om en sjukdom utan om vanliga beteendevariationer. 5-10% av Sveriges barn har klassats som ADHD-barn, vilket, om intet annat, borde indikera att detta inte är ett avvikande beteende.

 

DAMP betyder ju "Brist i Uppmärksamhet, Självbehärskning och Uppfattning" på svenska. Jag tror de flesta skulle ljuga ifall de sa att de inte någon gång kände att de fallerade totalt i någon av dessa kategorier, ibland under väldigt långa perioder.

 

Min poäng: att säga "Jag skulle inte vilja ha en ADHD-person bredvid mig" låter väldigt dömande och endimensionellt. Jag har ingen större erfarenhet av ADHD-personer, men de jag har träffat skulle jag inte säga är olämpliga att axla tungt ansvar. Och de som är olämpliga är inte det pga ADHD, utan snarare för att de saknar den där krigar-attityden man vill att soldaterna ska ha. Samtidigt har jag mött betydligt flera friska som jag anser är direkt olämpliga.

Edited by Jerah
Link to comment
Share on other sites

...

 

DAMP betyder ju "Brist i Uppmärksamhet, Självbehärskning och Uppfattning" på svenska. Jag tror de flesta skulle ljuga ifall de sa att de inte någon gång kände att de fallerade totalt i någon av dessa kategorier, ibland under väldigt långa perioder.

 

Min poäng: att säga "Jag skulle inte vilja ha en ADHD-person bredvid mig" låter väldigt dömande och endimensionellt.

 

...

 

Jag skulle inte vilja ha en person med bristande uppmärksamhet, självbehärskning och uppfattning bredvid mig när det är lite kärvt. DAMP/ADHD eller ej.

 

Med 12000 sökande till 3000 platser så tycker jag att man kan gallra bort de som har uppenbara fel direkt.

 

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur det är med just ADHD. Men vissa liknande sjukdomar sätter ju en psykolog diagnos på och där är typ säkert 50% feldiagnoserade. Förr var det typ att en unge var lite bråkig i skolan, för att han/hon skulle få hjälp så fick han/hon en diagnos om föräldrarna så ville i princip. Man kan lika lätt få intyg på att man är frisk nu.

Link to comment
Share on other sites

Nja det var nog så att förr kunde en elev få hjälp utan att ha/få en diagnos. Nuförtiden är det stört omöjligt att få stöd utan diagnos. det var OT om skolan det.

 

Å andra sidan har jag haft elever som under sin skoltid både fått och blivit av med diagnosen ADHD...

Kanske man kan växa ifrån den?

 

Det säkraste är nog att helt enkelt köra relevanta antagningsprov för att hitta lämpligt soldatmaterial. Att förlita sig på vad psykologer tyckte för flera år sedan känns inte rimligt som några varit inne på.

 

/Johan (lärare)

Link to comment
Share on other sites

Alltså psyk säger ju att typ 50% växer ifrån den tills man är vuxen. Men känns mer som ett finare sätt för att säga att barnet helt enkelt bara inte gillade upplägget i skolan och man satte felaktig diagnos.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...