Jump to content

"Fattigmans ljuddämpare"

sportdykare

Recommended Posts

Kanske bara jag som inte kan..
Låter rimligt.
Det var ju en nödvändig kommentar må jag säga.

Exempel på kalibrar som de olika amerikanska polisväsena använt sig av:

• .32ACP
  • .32 S&W
  • .380
  • .38 S&W
  • .38 Special
  • .38 Super
  • 9x19mm
  • .357 Mag
  • .357 SIG
  • .40 S&W
  • .44 Mag
  • .45ACP
  • .45 Colt
  • 10mm Auto

Kanske bara jag som inte kan..
Låter rimligt.
Det var ju en nödvändig kommentar må jag säga.

Exempel på kalibrar som de olika amerikanska polisväsena använt sig av:

• .32ACP
  • .32 S&W
  • .380
  • .38 S&W
  • .38 Special
  • .38 Super
  • 9x19mm
  • .357 Mag
  • .357 SIG
  • .40 S&W
  • .44 Mag
  • .45ACP
  • .45 Colt
  • 10mm Auto

Okej, det är så pass alltså. Jo 357 har de ju haft kom jag på nu.

10m och .32 har jag dock aldirg hört talas om när det gäller poliser.

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
FrämstePI:

Klass 3 och 4 har näst intill alltid överljudsammunition. Men däremot finns det underljudsammo som klarar kraven på klass 3.

Det vanligaste klass 4 vapnet är väl ändå vanligt salongsgevär i kaliber .22 long och de har definitivt inte överljudsammunition.

Det vanligaste klass 4 vapnet är väl ändå vanligt salongsgevär i kaliber .22 long och de har definitivt inte överljudsammunition.

Aha! Är det därför det säljs .22-am. med texten "subsonic" tryckt på asken? [/sarkasm]

Det finns massvis av olika ammunitioner i kaliber .22, men jag syftar på en speciell variant, nämligen .22 long. Detta för att förtydliga då jag inte alls förstod sarkasmen i ovanstående inlägg.
Sorry! Skyller på den sena timmen och slarv i "förkortningsträsket", läste det som att du avsåg .22 LR.

FrämstePI:

Klass 3 och 4 har näst intill alltid överljudsammunition. Men däremot finns det underljudsammo som klarar kraven på klass 3.

Nej, .22 Long är inte vanligast; det är .22 Long Rifle - dvs .22 LR som Sir Vival sa. .22 LR finns för både gevär och för pistoler och gevärsammen är normalt supersonic, även om den mycket riktigt finns att köpa som subsonic. Skall man skjuta ett ljuddämparförsett gevär i kaliber .22 LR så kan man annars med fördel använda .22LR pistolamm.

Hur fungerar den där klassindelningen? Länk?

14-18 § i denna: http://www.naturvardsverket.se/dokument/la...NFS2002-18k.pdf

Kulgevär; ammunitionens klassindelning

14 §

Kulpatroner indelas i fyra klasser, avsedda för jakt efter olika grupper av viltarter. Följande minimivärden för kulvikt och anslagsenergi samt krav på typ av kula (kulkonstruktion) gäller för respektive klass:

Klass 1. Kulvikt minst 9 g (139 gr) E100 minst 2 700 J

eller minst 10 g (154 gr) E100 minst 2 000 J

Kulan skall vara konstruerad för att expandera, t.ex. blyspets och hålspets.

Klass 2. Kulvikt minst 3,2 g (50 gr)

E100 minst 800 J

Kulan skall vara konstruerad för att expandera, t.ex. blyspets och hålspets.

Klass 3. Kulvikt minst 2,5 g (39 gr)

E100 minst 200 J

Kulan får vara av valfri konstruktion.

Klass 4. Kulvikt

ingen begränsning

E0 minst 150 J

Kulan får vara av valfri konstruktion.

15 §

För att kulpatroner (fabriks- eller hemladdade) skall tillhöra viss klass, skall värden för såväl kulvikt som anslagsenergi (E) vara lika med eller högre än de minimivärden som angivits för respektive klass. Därjämte skall kulan vara av ovan angiven konstruktion.

För redovisning av klasstillhörighet svarar tillverkaren eller hemladdaren.

Exempel på klassificering av kulpatroner finns i bilaga till denna författning.

16 §

Kulpatroner av en viss klass får användas vid jakt endast efter de viltarter

som nedan anges för varje klass.

• Klass 1: samtliga viltarter.
    Klass 2: samtliga viltarter utom älg, hjort, visent, bison, myskoxe, mufflonfår, varg, björn, säl och vildsvin.
    Klass 3: samtliga viltarter utom älg, hjort, visent, bison, myskoxe, mufflonfår, varg, björn, säl, vildsvin, rådjur, järv, lodjur och bäver.
    Klass 4: vildkanin, iller, frett, mård, mink, hermelin, vessla, ekorre, lämlar, råttor, mullvad, sorkar (även bisam), möss, havstrut, gråtrut, silltrut, fiskmås, skrattmås, sothöna, knipa, vigg, ripa, järpe, ringduva, fasan, rapphöna, stadsduva, turkduva, korp, kråka, råka, skata, kaja, nötskrika, björktrast, koltrast, stare, gråsparv och pilfink.

Undantag från krav på kulammunition

17 §

Utan hinder av bestämmelserna i 16 § får kulpatroner med beteckning kaliber .22 Long Rifle (kaliber 5,6 x 15 R) användas vid jakt som bedrivs efter rödräv, grävling, mårdhund eller tvättbjörn under jord och vid jakt med ställande hund efter grävling, mårdhund och tvättbjörn.

18 §

Utan hinder av bestämmelserna i 16 § får kulpatroner i klass 2 användas vid avlivning av vilt inom vilthägn om djuren befinner sig i särskilt avgränsat utrymme för tillfällig hantering av vilt och skjutavståndet inte kan överstiga 30 meter. På motsvarande sätt får kulpatroner i klass 3 eller 4 användas i sådant utrymme om skjutavståndet inte kan överstiga 10 meter.

E100 är anslagsenergin på 100m, E0 är anslagsenergin vid mynningen.

• 2 months later...

Även om jag gillar denna diskussion så har väl vi åkt lite OT nu? Han snackade ju om PET flaskan funkar som ljuddämpare eller inte? Jag har kollat runt nu på fakta osv (såg samma avsnitt och började kolla) och tydligen så kan det funka. Men är ingen expert så om jag har fel så börja inte gnälla :D

// ViperFE

Även om jag gillar denna diskussion så har väl vi åkt lite OT nu? Han snackade ju om PET flaskan funkar som ljuddämpare eller inte? Jag har kollat runt nu på fakta osv (såg samma avsnitt och började kolla) och tydligen så kan det funka. Men är ingen expert så om jag har fel så börja inte gnälla :unsure:

// ViperFE

Kontentan av tråden var väl att det har en viss, begränsad effekt, på klenare kalibrar och anledningen att det finns en effekt var att den större volymen får krutgaserna att expandera "kontrollerat"/långsammare och därmed dämpar mynningsknallen.

På 80-talet såldes det i amerikanska vapentidningar en adapter för att gänga fast en pet-flaska på en .22-pipa. Hur effektivt det sedan var, är en annan femma.

Att ljuddämpare (korrekt tillverkade och monterade) inte påverkar precisionen negativt har vi redan rett ut i annan tråd.

Gammal tråd men vi kör ändå.

Visst funkar det väl bara med ett (1) skott i PET flaskan för att få en dämpande effekt? Efter det första skottet är dämparen "förbrukad", eller är jag ute å cyklar?

Polaren satt på ett C-vitaminbrus rör på sin 22 pistol. Han fyldde den med bomull ( eller var det fetvadd?) samt flera brickor. Borrade ett hål rakt igenom å tejpade fast tattarmeken på pistolen.

MYCKET bra resultat. Nästan bara mekanismrörelserna som hördes. Synd bara att tejpen tenderar att släppa efter x antal smällar. Borde finnas nån adapter att fästa på pipan som inte medför ingrepp på pipan.

Den till PET flaskorna som 2Sharp visade skulle sitta fint om det nu inte innebär moddning av pipa.

Eftersom vi redan är inne på en av Csi´s fattigmans ljuddämpare.

Så gick det ett avsnitt nu i veckan där de andvände en potatis på en .45´a som ljuddämpare.

Där kallades den om jag ej minnes fel av Helgenberger a.k.a Catherine Willows "poor mans silencer"

Det som de hade gjort var att de tryckte på en större potatis på pipan och avfyrade ett skott igenom den.

När kulan passerar igenom potatisen så expanderade potatisen(exploderade) och minskade ljudet.

Bliver lite kluven till detta.

Men det är ändå intressant att ta upp och ifrågasätta.

Någon annan som har sett denna typen av ljuddämpare och som vet ngt om det funkar eller är en ren myt osv?

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg

Eftersom vi redan är inne på en av Csi´s fattigmans ljuddämpare.

Så gick det ett avsnitt nu i veckan där de andvände en potatis på en .45´a som ljuddämpare.

Där kallades den om jag ej minnes fel av Helgenberger a.k.a Catherine Willows "poor mans silencer"

Det som de hade gjort var att de tryckte på en större potatis på pipan och avfyrade ett skott igenom den.

När kulan passerar igenom potatisen så expanderade potatisen(exploderade) och minskade ljudet.

Bliver lite kluven till detta.

Men det är ändå intressant att ta upp och ifrågasätta.

Någon annan som har sett denna typen av ljuddämpare och som vet ngt om det funkar eller är en ren myt osv?

Mvh

404 Skenberg

Detta finns att läsa på sida 1:

Jag har sett på ett annat avsnitt av CSI att dom har tryckt en potatis mot mynningen på en 9mm Baretta(vet ej modell), och iomd fungerat som en ljuddämpare. Funkar det i "verkligheten"?

nej det gör det inte.

Hmm

Blir knepigt å få på Glocken m.a.o...

Jo, du bör ju ha en något längre pipa med en bra gänga.

Dels vill du inte att den skall flyga av när du skjuter och dels vill du inte att projektilen tar i kammarväggarna.

Kal . 22 har ju ingen ENORM gasvolym och går troligen att "fuska" med betydligt mer än säg 5.56 eller 7.62 utan större risk för att tappa kroppsdelar.

Som ren informationsspridning ang. den tidigare publicerade bilden: http://www.tacticalexcellence.com/images/MP5%20SD%20Supp.jpg

Den översta dämparen på bilden är HK "original", nästa dämpare skall vara tillverkad av Qual-A-Tech med deras "k-baffles", den understa är KAC Navy i rostfritt stål, skall vara lite tyngre men tåligare och mycket tyst. ("typisk" KAC-snygg med sina "dimples"..)

Hade varit kul att testa samtliga, såklart, jag har skjutit med MP5SD med dels HK original samt en med Vaime dämpare, ingen av dessa var direkt högljudda... Man hörde klart träffen i vallen över mynningsknallen.

Källa: AAC via webforum samt en skabbig skjutvall "någonstans" i Sverige.

Vad jag funderar över är hur man fäster flaskan på vapnet. Som jag förstår det så blir det i princip bara flisor kvar av flaskan, och då känns det som en ganska dålig ide att hålla flaskan i handen som man ser på film.

Så är det någon som har någon aning om hur mycket som blir kvar av flaskan? Räcker det med att hålla den längst uppe vid öppningen för att vara hyffsat säker från flisor i handen?

Vad jag funderar över är hur man fäster flaskan på vapnet. Som jag förstår det så blir det i princip bara flisor kvar av flaskan, och då känns det som en ganska dålig ide att hålla flaskan i handen som man ser på film.

Så är det någon som har någon aning om hur mycket som blir kvar av flaskan? Räcker det med att hålla den längst uppe vid öppningen för att vara hyffsat säker från flisor i handen?

Nu har jag inte testat detta empiriskt, men tanken med vilken dämpare som helst är ju att få krutgaserna att expandera kontrollerat, OM flaskan spricker är det okontrollerat och torde då inte dämpa nämnvärt.

Du vill bara ha ett litet hål i flaskan där kulan kan komma ut, detta löser sig ju automagiskt. Tanken är väl att krutgaserna skall rymmas i flaskan och sedan sakta och lungt slippa ut genom "mynningen" på flaskan samt ev. läckage.