Jump to content
Sign in to follow this  
sportdykare

"Fattigmans ljuddämpare"

Recommended Posts

Jag sitter och tänker på ett avsnitt av CSI jag såg på för ganska länge sen (säkert flera år sen), i det avsnittet hade mördaren, en polis, skjutit ihjäl en kvinna med sin tjästepistol, men grannarna hade inte hört något skott.

Utredarna hittade små fragment av plast av samma sort som används i PET-flaskor. Deras teori var att mördaren hade använt en hellt vanlig PET-flaska (volym ca 1,5 liter) som ljuddämpare och att detta hade varit tillräckligt för att grannarna INTE hörde skottet. När mördaren väl är fast erkänner han att han har begått mordet på det sätt jag nyss beskrev. Han hade stått på tröskeln när han avfyrade skotten, ytterdörren var öppen.

Kan det vara så att man kan få ett vapen (i det här fallet en pistol i kaliber .45) att vara så tyst att man grannarna inte hör skottet trots att de är relativt nära, genom att sätta vapnets mynning i hålet på en tom PET-flaska och sedan skjuta?

Sedan kan man ju komma på flera följdfrågor:

Hur mycket tystare kan det bli?

Hur mycket förändras effekten av att man skjuter flera skott?

Hur fungerar det?

Har någon gjort något liknande i verkligheten?

Är det olika för olika vapen?

Vad tror ni killar och tjejer? Jag vet av tidigare erfarenheter att det finns många här som kan rätt mycket om vapen och ballistik så var skulle man fråga om inte på det här forumet?

Observera att jag inte har tänkt att tillverka och/eller "använda" någon sådan konstruktion.

Ha det bra! (även om ni har samma väder som jag har nu...)

har även varit med på Descovery i FBI Arkiven och japp det funkade :)

Hördes inte myket alls 5m från skytten hade man varit bakom en dörr hade man nog inte hört det överhuvudtaget.

Fast jobbigt att släppa med sig massa 1.5l flaskor i krig ;)

Va? Är det sant? Det verkar rätt häftigt trots allt.

Jag hoppas att detta inte ska betyda att tråden blir mindre välbesökt

Men kan inte någon berätta hur denna "ljuddämpare" fungerar, och naturligtvis hur fungerar en "riktig"?

Finns lite olika versoner.

En riktig ljuddämpare sänker kulans utgångshastighet till den under ljudets hastighet vilket tar bort "ljudbangen" vid mynningen.

Sedan finns det dämpare som är fyllda med "kanaler" som fångar upp ljudvågorna (och ibland den utströmmande krutgasen) och på så vis dämpar ljudet.

De två tecknigerna är även förenliga

Och som tillägg, om det är en bra ljuddämpare så är det inte som på tv, det vill säga ett "fjuuutt" ljud, utan det enda som hörs är egentligen mekanismrörelsen.

Hur en pet-flaske däpare funkar har jag ingen aning om.

Visst är CSI en mediaproduktion men ändå så är de välinformerade om brottsplatsundersökningar.

För övrigt så är CSI bättre än både CSI Miami och CSI NY.

En riktig ljuddämpare sänker kulans utgångshastighet till den under ljudets hastighet vilket tar bort "ljudbangen" vid mynningen.

Sedan finns det dämpare som är fyllda med "kanaler" som fångar upp ljudvågorna (och ibland den utströmmande krutgasen) och på så vis dämpar ljudet.

Och som tillägg, om det är en bra ljuddämpare så är det inte som på tv, det vill säga ett "fjuuutt" ljud, utan det enda som hörs är egentligen mekanismrörelsen.

Är du snäll och spekulerar fram hur det där med att sänka hastigheten fungerar också, när du ändå är igång...

Wow, det där var en imponerande mängd fel på rad, det är så illa att det måste nästan vara fel med flit. 8-/

Ok killen snackar i nattmössan, dumt! Men jag vill fortfarande veta hur en riktig fungerar? På vilket sätt är PET flaskan effektiv?

Hk MP5 SD har ju en ljuddämpare som är integrerad med pipan och gör att en del av krutgaserna leds bort vilket i sin tur gör att kulan inte lämnar pipan med ljudhastighet.

PET-ljuddämparen funkar väl så helt enkelt att flaskans volym är väldigt mycket större än pipans volym vilket gör att krutgaserna expanderar i flaskan under ett kraftigt tryckfall innan de slipper vidare ut i atmosfären vilket minskar knallen betydligt. Ska man skjuta riktigt tyst ska man ha subsonisk ammunition också för att slippa projektilens överljudsknall.

Ett finländskt företag utvecklade för några år sedan en effektiv baffelljuddämpare som bland annat tillverkas med en gänga som passar H&K G3 (a.k.a AK4). men just det vapnet hade problem med att skjuta subsonisk ammunition därför att räffelstigningen i pipan var för liten. En kula som lämnade pipan i underljudshastighet hade för liten axialrotation för att vara riktigt stabil och riskerade att volta runt och ramponera ljuddämparen.

Guest J-Star

Som redan har antytts så är det där ganska rejält fel.

Nej, ljuddämpare sänker itne kulans hastighet. Vill man komma ifrån knallen som blir på grund av att kulan i normala fall färdas i överljudsfart så får man använda en svagare krutladdning... och det är ofta detta som görs. Det är en myt att ljuddämpare sänker en kulas hastighet. Vad detta - att först få upp kulan i överljudsfart och sedan medan kulan är i ljuddämparen sänka farten på den - skulle få för konsekvenser på stabilitet, träffbild med emra törsa jag itne ens tänka på. Det är en dålig idé.

Den andra delen av ett skotts ljud kommer ifrån en plötsliga tryckökningen när gaserna strömmar ur pipan. Om man kan fånga upp den skarpa tryckökningen och sprida ut den över en längre tidsperiod som dämpas ljudet. Detta är vad ljuddämpare på pipor gör, såväl "riktiga" som improviderade. Jämför med en ballong: hellre än att smälla den med nål - så släpper man ut luften långsamt om man inte vill att det skall bli en smäll.

/J

Nej, ljuddämpare sänker itne kulans hastighet. Vill man komma ifrån knallen som blir på grund av att kulan i normala fall färdas i överljudsfart så får man använda en svagare krutladdning... och det är ofta detta som görs. Det är en myt att ljuddämpare sänker en kulas hastighet. Vad detta - att först få upp kulan i överljudsfart och sedan medan kulan är i ljuddämparen sänka farten på den - skulle få för konsekvenser på stabilitet, träffbild med emra törsa jag itne ens tänka på. Det är en dålig idé.

Ändå är det just det en HK MP5 SD just gör.

Den är konstruerad för att använda standardpatroner och sänker hastigheten på kulan och dämpar även mynningsknallen.

I de fall man har använt sig utav "subsonic" ammunition har man haft besvär med verkan i målet då hastigheten har blivit för låg.

Edit: bifogar bild på hur HK MP5 SD:s ljuddämpare är konstruerad.

mp5sdbarrel.jpg

mp5sdinternal.jpg

Edited by Adam Wilhelm

Även Welrod pistolen sänker hastigheten på kulan.

The ported barrel of the Welrod served two purposes; it released the powder gases gradually into the rear of the suppressor, reducing the sound of firing, and it reduced the velocity of the bullet to subsonic speeds (this was especially important in the 9 mm version since the standard 9 mm loading is supersonic). The baffles and wipes that follow the barrel serve to further slow the gases of firing, releasing them over a long period of time and avoiding the sharp explosion that occurs when high pressure powder gases are suddenly released to the atmosphere.

Welrod.jpg

Exploded%20Wiew.jpg

På den här bilden ser man att pipan har hål för att läcka gas till ljuddämparen.

Edited by Adam Wilhelm

Okej, ni blandar ihop orsak och verkan litet.

På en extern ljuddämpare leds krutgaserna bort först efter att kulan lämnat loppet (förutom den luft som trycks undan framför kulan). På en inbyggd dämpare (såsom MP5SD och Welrod) så leds gaserna bort redan innan kulan lämnat loppet - detta betyder att det finns mindre energi som pressar kulan framåt, vilket i sig betyder att kulans utgångshastiget blir lägre än i en vanlig pipa. Detta kan även ses på andra vapen med portade pipor, där gastrycket leds undan innan kulan hinner lämnat loppet.

Alltså - ljuddämparna avser leda undan gastrycket för att därmed få en lägre knall. På en inbyggd ljuddämare har det en bieffekt i att kulans hastighet blir lägre.

Edited by Yxa

Det är därför MP5 SD är en lätt korkad idè, i en extern dämpare kompenserar man subsonisk ammunitions dåliga hastighet med en tung kula. I en SD sänker man i stället normalammunition till subsoniska hastigheter och tappar på så vis viktig energi i en kaliber som redan har energi i underkant.

Alltså - ljuddämparna avser leda undan gastrycket för att därmed få en lägre knall. På en inbyggd ljuddämare har det en bieffekt i att kulans hastighet blir lägre.

Nej, kulan hastighet sänks på grund av att pipan är modifierad med avtappningshål för krutgaserna. Har man en sådan pipa så måste ljuddämparen gå såpass långt tillbaka över pipan att hålen hamnar inne i ljuddämparen. I fall man har en normal pipa så kan ljuddämparen sitta från mynningen och frammåt (som Reflex-ljuddämparen för AK-47). Dock brukar även sådana ljuddämpare gå tillbaka över pipan för att få tillräcklig stabilitet (som Reflex-ljuddämparen för AK4/G3 som stöder akterkanten mot gastätningsringen för gevärsgranaterna).

Edited by eskil

Nej, kulan hastighet sänks på grund av att pipan är modifierad med avtappningshål för krutgaserna...

Vad svamlar du om? Det är ju det jag säger! Läs min post igen:

På en inbyggd dämpare (såsom MP5SD och Welrod) så leds gaserna bort redan innan kulan lämnat loppet...
Detta kan även ses på andra vapen med portade pipor, där gastrycket leds undan innan kulan hinner lämnat loppet.
På en inbyggd dämpare är alltså pipan en del av dämparen. En inbyggd dämpare leder bort krutgaserna bakom kulan (via portning) in i baffelsystemet redan innan kulan lämnat loppet.* En extern dämpare leder bort krutgaserna efter att kulan lämnat loppet.

Här har vi en bild på en MP5SD-pipa - notera portningen i bakkant:

mp5sdbarrel.jpg

Och här har vi resten av den inbyggda ljuddämparen med baffelsystemet till densamma:

MP5%20SD%20Supp.jpg

Här har vi en bild på en extern dämpare (av det finska fabrikatet Reflex) som går tillbaka över pipan såsom du beskrev:

tx4cut.jpg

*Loppet är den räfflade insidan av en pipa - bara så det inte blir några ytterligare missförstånd.

Nej, kulan hastighet sänks på grund av att pipan är modifierad med avtappningshål för krutgaserna...

Vad svamlar du om? Det är ju det jag säger! Läs min post igen:

På en inbyggd dämpare (såsom MP5SD och Welrod) så leds gaserna bort redan innan kulan lämnat loppet...
Detta kan även ses på andra vapen med portade pipor, där gastrycket leds undan innan kulan hinner lämnat loppet.
På en inbyggd dämpare är alltså pipan en del av dämparen. En inbyggd dämpare leder bort krutgaserna bakom kulan (via portning) in i baffelsystemet redan innan kulan lämnat loppet.* En extern dämpare leder bort krutgaserna efter att kulan lämnat loppet.

Vi är helt överens om principen. Att jag anser det vara viktigt att hålen för gasavtappning sitter i pipan och inte i (den inbyggda) ljuddämparen kanske är hårklyverier. Dumt att bråka om sådant (fast det var ju jag som började. Sorry! ;))

Edited by eskil

På en inbyggd dämpare är alltså pipan en del av dämparen.
Vi är helt överens om principen. Att jag anser det vara viktigt att hålen för gasavtappning sitter i pipan och inte i (den inbyggda) ljuddämparen kanske är hårklyverier. Dumt att bråka om sådant (fast det var ju jag som började. Sorry! ;))
Pipan är en del av ljuddämparen på en inbyggd dämpare. Att poängtera att portningen sitter i pipan när jag redan sagt pipan är portad känns litet överflödigt. ;)

Så alla är med i matchen:

En inbyggd dämpare såsom på MP5SD består två huvuddelar:

1. Den portade pipan. Portningen leder bort krutgaserna ur loppet och in i...
    mp5sdbarrel.jpg
  2. Baffelsystemet (med ytterhölje*)
    MP5%20SD%20Supp.jpg

Externa dämpare består normalt enbart av ett baffelsystem med ytterhölje.*

* På vissa dämpare är ytterhöljet och baffelsystemet två separata delar - detta är dock vanligare på dämpare för .22LR.

Nu känns det lite virrigt här.

Är det inte så att kulan i en inbyggd ljuddämpare inte brromsar kulan utan att den hindrar den att komma upp i en för hög hastighet?

Det andra jag är nyfiken på är hur en extern ljuddämpare kan sönka hastigheten på en kula genom att leda undan krutgaserna, om man tar bort ljuddämparen så har dom ju all plats i världen.

Är det inte så att kulan i en inbyggd ljuddämpare inte brromsar kulan utan att den hindrar den att komma upp i en för hög hastighet?
Det är korrekt - en inbyggd dämpare förhindrar att kulan acellererar till normal hastighet. För att dra en parallel till fordon:
  • Att bromsa kulan (som vissa felaktigt sagt) skulle vara som att på en tävlingsbana axa upp till 110 och därefter bromsa ned sig till 30 innan man når mållinjen
  • Vad en inbyggd dämpare gör är som att man endast tankar samma fordon med soppa nog för att nå 30 i samma ögonblick man går i mål - dvs en långsammare acellaration utan någon bromsverkan.

Det andra jag är nyfiken på är hur en extern ljuddämpare kan sönka hastigheten på en kula genom att leda undan krutgaserna, om man tar bort ljuddämparen så har dom ju all plats i världen.
Nu är det jag som inte hänger med riktigt... Edited by Yxa

Det kan den inte. En extern dämpare neutraliserar därför bara krutknallen men inte ljudbangen.

Åter till PET-flaskor som dämpare.

Det kan nog fiúndera för mindre kalibrar. Om jag inte minns fel så har det i USA sålts pipfästen med gänga just för dylika pavor.

MEN... det fungerar icke med grövre kalibrar.

Bara för att en PET-flaska sitter väldigt bra över flamdämparen på en Ak4, så betyder det inte att montaget har någon som helst annan effekt än att flaskan förintas totalt vid första skottet. Har jag hört. :)

Jag ska försöka att inte röra ihop saker mer än nödvändigt.

En extern ljuddämpare sänker inte utgångshastigheten, den dämpar bara myningsknallen.

Det är hålen i den portade pipan som leder undan krutgaserna som sänker utgångshastigheten. Det fungerar likadant ifall man tar bort ljuddämparen. Det den inbygda ljuddämparen gör är att fånga upp gaserna, både från mynningen och från portningshålen, för att det inte ska höras någon knall.

Edited by eskil

Åter till PET-flaskor som dämpare.

Det kan nog fiúndera för mindre kalibrar. Om jag inte minns fel så har det i USA sålts pipfästen med gänga just för dylika pavor.

MEN... det fungerar icke med grövre kalibrar.

Bara för att en PET-flaska sitter väldigt bra över flamdämparen på en Ak4, så betyder det inte att montaget har någon som helst annan effekt än att flaskan förintas totalt vid första skottet. Har jag hört. :)

Jag var med när vi testade detta på skjutbanan i Roshanikra (stavningen??) och på en vanlig K-Pist så dämpades ljudet förvånansvärt bra, dock så måsta man punktera flaskan innan första skottet eftersom den tenderade att flyga av annars (trots flera varv med kronans eltape!).

//Nisse

Jag har sett på ett annat avsnitt av CSI att dom har tryckt en potatis mot mynningen på en 9mm Baretta(vet ej modell), och iomd fungerat som en ljuddämpare. Funkar det i "verkligheten"?

Edited by Lilla Sebbe

Kan lägga till ljuddämpare till jaktstudsare i klass 1 (högvilt) och 2 (rådjur och "medelstort" vilt) nyligen godkänts (till årets älgjakt) för jakt (så man kan få licens på det utan särskilda medicinska skäl), efter att länge ha varit förbjudet p g a bl a Rikspolisstyrelsens påstående om tjuvjaktsrisk.

Som någon så tydligt anförde ovan, så beror det på att ljuddämpare till dessa vapen bara tar bort krutgasexpansionen/-explosionen, inte bogvågsknallen som uppkommer när kulan passerar ljudets hastighet, så det kommer fortfarande att finnas kvar en (1) hög knall.

För Klass 3 och 4, där kulan sällan (?) eller aldrig når över ljudets hastighet, är ljuddämpare fortsatt förbjudet.