Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej.

Någon som sitter på en bild av Lundhagsreklamen från -85(?)?.

På bilden poserar en pluton Paras eller Marines med Union Jack i Stanley.

Har sökt med ljus och lykta efter den.

Posted (edited)

Jag har itne hittat själva reklambilden ännu, men i mitt sökande dök jag på följande lilla intressanta förklaring av husguden Lars Fält, som under Falklandskriget var på utbildning i Hereford

Källa: http://www.smb.nu/pos/04/10b_sas.asp

Lundhagskängan

Under kurstiden kom rapporter från de brittiska styrkorna på Falklandsöarna, om hur operationer fördröjts av soldaternas dåliga kängor. I terrängen på ögruppen och i det klimat som rådde for soldaternas fötter mycket illa av att skorna inte höll. Det var under nollgardigt och blött på de steniga myrmarkerna. Något måste göras.

- Plötsligt en dag fick jag frågan av en officer i ledningen för Special Air Service vad det var för skor jag bar, berättar Lars Fält. De brittiska soldaterna hade kängor som kunde putsas till en hård spegelblank yta. Kanske passande för parad men knappast för de svåra förhållanden som rådde under kriget.

Själv bar han svensk uniform från topp till tå och hade då de lundhagskängor som var svenska fallskärmsjägares utrustning. De svenska kängorna med sin cellgummifot och läderskaft avvek helt i stil från de brittiska kängorna.

- Jag fick frågan om jag kunde skaffa 200 par i sorterade storlekar omedelbart, berättar han. Jag fick låna telefon och ringde upp Lundhags hemma i Sverige och fick till stånd en snabbleverans. Dessa par flögs omedelbart ner till Falklandsöarna för att rädda situationen.

Snart gick ryktet om de svenska kängorna och även andra truppförband ville ha kängor från det svenska Lundhags. Det levererades tusentals par kängor under loppet av veckor och i Sverige syddes kängor på löpande band. Lars Fält minns att han hade kontakt med den svenska ambassaden i London för att ordna allt.

Lite roligt tycker jag i alla fall! Jag letar vidare efter bilden.

Edit: Lade till URL:en

Edited by Schalldämpfer
Posted

Nämenvaf...

Exporterade det evigt folkhemsneutrala Sverige väsentlig högteknologisk krigsmateriel till NATO-medlem mitt under brinnande krig?!?!?

Var är Svenska Freds när man behöver dem? Tillsätt omedelbart en Lundhags-kommission för att tvätta denna smutsiga byk!

,O

Posted
Nämenvaf...

Exporterade det evigt folkhemsneutrala Sverige väsentlig högteknologisk krigsmateriel till NATO-medlem mitt under brinnande krig?!?!?

Var är Svenska Freds när man behöver dem? Tillsätt omedelbart en Lundhags-kommission för att tvätta denna smutsiga byk!

:)

Det hade ju varit väldigt roligt om någon kunde "klaga" hos Svenska Freds och se om de nappar...

Posted (edited)

Tja... kan Svenska freds klaga på att Sverige exporterar vapen till indonesiska jagare för att de tror att de ska användas till guerilla-jakt så...

För övrigt så var det Thorbjörn Fälldin som var statsminister 1982.

Jag misstänker mutor och korruption högt upp i leden för att exporten skulle gå i lås.

Det här får Bofors-affären att likna småpotatis.

Edited by Adam Wilhelm
Posted
Tja... kan Svenska freds klaga på att Sverige exporterar vapen till indonesiska jagare för att de tror att de ska användas till guerilla-jakt så...

För övrigt så var det Thorbjörn Fälldin som var statsminister 1982.

Jag misstänker mutor och korruption högt upp i leden för att exporten skulle gå i lås.

Det här får Bofors-affären att likna småpotatis.

Ring aftonbladet.

"MUTSKANDAL!

Sverige exporterade krigsmateriel till England under pågående krig!"

"Experten: Detta är oerhört. Får Boforsaffären att blekna."

• 6 months later...
Posted (edited)

Har hittat den här bilden på Royal Navys hemsida:

FKD_002049.jpg

Ser ut som Lundhags, någon som håller med?

Edit: Och nej, det var inga Lundhags, jag hittade en mycket större bild.

Falklands5.jpg

Edited by Adam Wilhelm