Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är definitivt slöseri med folk att skicka hem någon vars enda fel är avsaknad av körkort. Inte ens förr i tiden när man hade gott om vpl gjorde man så. Det finns en god chans att man genomför B-korts utbildning med dom som behöver körkort men saknar det vid inryck, men räkna inte med det. Vidare så blir man knappast sämre på att peta i marken efter minor endast för att man saknar kk. Så du kan nog vara relativt lung vad gäller din utb förutom att du inte kommer kunna genomföra någon förarbevisutbildning på tex tung lastbil. Problemet är ju dessutom minimalt eftersom du har all tid i världen på dig fram till ditt inryck att fixa det själv.

• Replies 402
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Tack för alla svar grabbar. :) Jo, håller på och pluggar som attans för teoriprovet (om två ½ veckor) och så håller jag på och övningskör. Så jag sitter inte och rullar tummarna, :D

Posted (edited)

Ok. Tycker det låter lite konstigt ändå, tänk om alla som ryckte in tänkte så. "Äh, är ju inte säkert ännu vilken befattning jag får, kan säkert bli nåt annat än bandvagnsförare", och så har man fem plutoner där 5 pers har körkort när det behövs 30.

Edited by Vic
Posted

Om det är mig du menar så tänkte jag absolut inte så. Hade planerat att plugga till körkortet under the tredje året i gymnasiet vilket då sk*t sig pga. olika skäl (mycket skolarbete, dålig planering av lärarna, lärare utan behörighet, etc.). Jag blev till och med tvungen att lägga av med kampsporten för att jag inte hann med skolarbetet.

"Äh, är ju inte säkert ännu vilken befattning jag får, kan säkert bli nåt annat än bandvagnsförare" känns tråkigt om du tror att jag tänkte så, för det gjorde jag verkligen inte.

Posted
Om det är mig du menar så tänkte jag absolut inte så. Hade planerat att plugga till körkortet under the tredje året i gymnasiet vilket då sk*t sig pga. olika skäl (mycket skolarbete, dålig planering av lärarna, lärare utan behörighet, etc.). Jag blev till och med tvungen att lägga av med kampsporten för att jag inte hann med skolarbetet.

"Äh, är ju inte säkert ännu vilken befattning jag får, kan säkert bli nåt annat än bandvagnsförare" känns tråkigt om du tror att jag tänkte så, för det gjorde jag verkligen inte.

Nej nej, jag syftade på Vikström & Hedin :rockon:

Posted
Ok. Tycker det låter lite konstigt ändå, tänk om alla som ryckte in tänkte så. "Äh, är ju inte säkert ännu vilken befattning jag får, kan säkert bli nåt annat än bandvagnsförare", och så har man fem plutoner där 5 pers har körkort när det behövs 30.
Nej nej, jag syftade på Vikström & Hedin

Då kan jag nog svara för både mig och Vikström. Mm visst vore det konstigt om folk resonerade enligt ditt exempel men det var inte så vi menade. Du skrev att man blir hemskickad om man kommer till inryck utan körkort när man har en tjänst som kräver körkort. Då menar både jag och Vikström att shit happens men att man knappast blir hemskickad utan omplacerad till en tjänst där körkort inte krävs.

Frågor?

Posted
Nej nej, jag syftade på Vikström & Hedin

Då kan jag nog svara för både mig och Vikström. Mm visst vore det konstigt om folk resonerade enligt ditt exempel men det var inte så vi menade. Du skrev att man blir hemskickad om man kommer till inryck utan körkort när man har en tjänst som kräver körkort. Då menar både jag och Vikström att shit happens men att man knappast blir hemskickad utan omplacerad till en tjänst där körkort inte krävs.

Frågor?

Det låter rätt sannolikt det du säger, men samtidigt måste det ju finnas ett syfte med att de ändå är så pass noga på mönstringen och ser till att man har körkort / vet att man kommer ha - iaf som min handläggare var emot mig. Hur som helst finns det många som är mycket mer insatta än jag, så ni har säkert rätt. En sak som är säker är i alla fall att han borde försöka ta kortet innan inryck!

skyttesoldat stridsfordon 90, 2a kompani.

detta ska då bli kul ;)

Antar att det är på 2a pansarskyttekompaniet du menar? Isåfall kanske det är jag som ska köra runt med dig i bakluckan :dribble: .

Posted (edited)
Antar att det är på 2a pansarskyttekompaniet du menar? Isåfall kanske det är jag som ska köra runt med dig i bakluckan :-( .

ja för fan.. haha

tänkt på en sak.. sitter man 4(skyttesoldater) per vagn.. eller är det alltid 6-8a? för när folk sitter uppstuckna därbak har jag bara sätt 4st..

Edited by probic
Posted
tänkt på en sak.. sitter man 4(skyttesoldater) per vagn.. eller är det alltid 6-8a? för när folk sitter uppstuckna därbak har jag bara sätt 4st..
Det är för att man inte ryms fler i luckorna om man ska kunna verka på ett vettigt sätt.
Posted
Det är för att man inte ryms fler i luckorna om man ska kunna verka på ett vettigt sätt.

detdär svarade ju absolut inte ett dugg på min fråga.. vad gör dom andra 4a? ifrån gruppen då? sitter dom i cv90´t och får massa hylsor i skallen eller har dom ett varsitt fordon..

Posted

detdär svarade ju absolut inte ett dugg på min fråga.. vad gör dom andra 4a? ifrån gruppen då? sitter dom i cv90´t och får massa hylsor i skallen eller har dom ett varsitt fordon..

Dom kanske har svenskaundervisning i en lektionssal? :)

En skyttegrupp består, precis som du antog, av 6-8 personer. Dom som inte står i stridsluckorna sitter i vagnen. Det finns lämpligare trådar i transportcentralen för diskussion om vad dom pysslar med där.

Posted

Tjena.

Rycker in som radiolankgruppchef 28 jan. Nan annan radiolankare fran sthlm som rycker in samtidigt?

/vic

• 1 month later...
Posted

Tjena

Jag rycker in den 28 januari, 2008 i Boden som Stridsfordonsförare/skytt på Stab/grkkomp.

Ses i boden grabbar

Posted (edited)

Hello....jag ska till boden 2008...28 januari 2a pansarskyttekompaniet....själv är jag från Gävle så det blir tåg för mig varje resa:P wieee mjuo det är lite dålig aktivitet i Boden 2008-tråden, även fast det måste vara väldigt många som rycker in i Boden i januari.......kom igen nu alla ge er till känna här i forumet :banghead:

Edited by MarcusF
Posted
Hello....jag ska till boden 2008...28 januari 2a pansarskyttekompaniet....

Jag med! Vad heter din tjänst?

Posted (edited)

Samma här! Psk!

Tränas de nåt då? Har blivit för mycket av de goda för min del..

panikträning tills 28:e :banghead:

Edited by edda
Posted (edited)

komigen nu.. fler skyttesoldater.. satt dom kan fylla sinna skokartonger(cv90´s)

Edited by probic
Posted
Samma här! Psk!

panikträning tills 28:e :banghead:

Jag har tränat ända sen jag mönstrade, men fick nog för några månader sen när jag flyttade till lägenhet. Då vart det chipspåse efter chipspåse :P

Springer lite nu för att iallafall ha duglig kondition när jag kommer upp.

Posted

GC700 Stridsfordonsplutonbefäl

Samma här! Psk!

panikträning tills 28:e :rockon:

Ja jag höll igång bra för ca 3-4 månader sedan, sen hoppade jag av fotbollen...och nu har jag dragit på mig nån förkylning som jag dragits med en månad....men så fort jag blir bra ska jag göra mitt bästa för att kunna orka med lumpen :P hehe

Posted

Samma här! Psk!

panikträning tills 28:e :)

Håller igång så mycket jag kan, men det är nästan uteslutande löpning (~4-6 km 3-4 ggr/v), kanske borde öva lite på att marschera och även lite armhävningar osv...

Posted (edited)
Förresten har ni sett den här informationen på I19s hemsida? Om inte, ta en titt på infon

info på hemsidan:

http://www.i19.mil.se/article.php?id=17256

informationsbrev på hemsidan (pdf):

http://www.i19.mil.se/attachments/inryinfo_internet_2008.pdf

Japp, läst det.. Däremot har jag en vän som också ska göra lumpen på I19, dock på ett annat kompani, som fått någon form av välkomstbrev där han till och med fått lite datum för bestämda helgtjänster, när och hur lång permission han har under sommaren osv... Någon annan som fått något liknande? :rolleyes:

Edited by Vic
Posted
Förresten har ni sett den här informationen på I19s hemsida? Om inte, ta en titt på infon

info på hemsidan:

http://www.i19.mil.se/article.php?id=17256

informationsbrev på hemsidan (pdf):

http://www.i19.mil.se/attachments/inryinfo_internet_2008.pdf

Japp, läst det.. Däremot har jag en vän som också ska göra lumpen på I19, dock på ett annat kompani, som fått någon form av välkomstbrev där han till och med fått lite datum för bestämda helgtjänster, när och hur lång permission han har under sommaren osv... Någon annan som fått något liknande? :D

Vilket kompani ska han in på då?

Posted

Jag skrev ett mail till I19:

Jag ska enligt min kallelse rycka in på 2. Pansarskyttekompaniet i Januari. Jag har dock hört tidigare att man kanske inte skulle ha 1 strvkomp och 2 pskkomp för att NBG har utbildning. Hur är det, finns fortfarande två pskkomp? Eller blir det nån skillnad från förra årets organisation av pansarbataljonen.

Fick svaret:

"Hej!

Du kommer i dagarna att få ett brev hem till dig som beskriver kompaniets organisation.

Kortfattat så är läget enl. följande.

2 Pskkomp kommer ej att utbildas 2008, kompaniet är nu ett Skyttekompani som efter grundutbildningen skall vidare i utbildningen för att sedan bli ett beredskapskompani motsv. NBG

(allt efter grundutbildningen 2008 är givetvis frivilligt, men komanichefens avsikt är att försöka rekrytera stor del av kompaniet in i fortsättningsutbildningen samt beredskapen och ev. insats).

Vänta in brevet, jag tror att det kommer att svara på många av dina frågor.. "

Följdfrågan är väl vad ett skyttekompani är.... om man tar bort "pansar" från pansarskytte tar man väl även bort stridsfordonen. Vad gör en förare, skytt eller vc utan en vagn? Kanske blir det utbildning på någon form av bandvagn? Svaret kommer säkert med brevet......

Posted (edited)

Jaha...? Vad händer med alla som ska in på 2:a då? Inge lumpen för oss då..eller

Edited by edda
Posted
Kortfattat så är läget enl. följande.

2 Pskkomp kommer ej att utbildas 2008, kompaniet är nu ett Skyttekompani som efter grundutbildningen skall vidare i utbildningen för att sedan bli ett beredskapskompani motsv. NBG

(allt efter grundutbildningen 2008 är givetvis frivilligt, men komanichefens avsikt är att försöka rekrytera stor del av kompaniet in i fortsättningsutbildningen samt beredskapen och ev. insats).

Jaha...? Vad händer med alla som ska in på 2:a då? Inge lumpen för oss då..eller?

Jag antar att en skyttesoldat eller liknande lika gärna kan åka i en bandvagn som ett strf90, ett gammalt hederligt skyttekompani helt enkelt. Vad gäller skyttar kan de kanske bli förare men vad man ska ha ett stridsfordonsplutonbefäl på en bandvagn för förstår jag inte. Så jag får väl antagligen nån annan tjänst vid inryck. MEN vafan vet jag egentligen:P jag bara spekulerar så lita INTE på det jag säger. Det enda som är säkert är det som jag fick som svar i mailet.

Posted
Jag antar att en skyttesoldat eller liknande lika gärna kan åka i en bandvagn som ett strf90, ett gammalt hederligt skyttekompani helt enkelt. Vad gäller skyttar kan de kanske bli förare men vad man ska ha ett stridsfordonsplutonbefäl på en bandvagn för förstår jag inte. Så jag får väl antagligen nån annan tjänst vid inryck. MEN vafan vet jag egentligen:P jag bara spekulerar så lita INTE på det jag säger. Det enda som är säkert är det som jag fick som svar i mailet.

De är nog som du spekulerar..Surt sa räven dock. Kanske blir att tolka då :D