Guest Posted July 14, 2002 Report Posted July 14, 2002 Var tvungen att starta denna topic, för jag måste få veta lite mer om Sveriges inblandning i stillestånds linjen mellan Nord och Syd-koreapå 38 breddgraden. Hörde på ett SVT program idag att Sverige var utsedd som neutral stat för att bevaka stilleståndet tillsammans med Schweiz och att Polen och Tjeckien utav Nord. Stämmer detta? och hur många soldater har isåfall Sverige i Sydkorea och vad gör de där och vilka är de? Detta tycker jag också verkar väldigt intressant rent politiskt att Sverige blev utsett utav Sydkorea har någon några intressant kommentarer angående detta?
The Swede Posted July 14, 2002 Report Posted July 14, 2002 Jag har flyttat detta ämne till Markan. The Swede BLÅGUL
Guest Greven Posted July 15, 2002 Report Posted July 15, 2002 Du har rätt, men har fått det hela lite om bakfoten. Efter Koreakriget slöts aldrig något fredsfördrag. Man förhandlade bara fram ett vapenstillestånd. FN-alliansen och Nordkorea fick utse två länder vardera att övervaka vapenstilleståndet. FN-sidan utsåg Sverige och Schweiz, Nordkorea valde Tjeckoslovakien och Polen. När Tjeckoslovakien delades erbjöd sig Tjeckien att fortsätta uppdraget men till detta tackade Nordkora nej. Polackerna hade redan lämnat efter vissa oenigheter med Nordkoreanerna (dessa deltar dock fortfarande i möten cirka var sjätte månad). Sverige och Schweiz finns dock kvar på plats. Från svensk sida deltar 4 officerare.
Guest Posted July 15, 2002 Report Posted July 15, 2002 -"Var tvungen att starta denna topic, för jag måste få veta lite mer om Sveriges inblandning i stillestånds linjen mellan Nord och Syd-koreapå 38 breddgraden. Hörde på ett SVT program idag att Sverige var utsedd som neutral stat för att bevaka stilleståndet tillsammans med Schweiz och att Polen och Tjeckien utav Nord. Stämmer detta? och hur många soldater har isåfall Sverige i Sydkorea och vad gör de där och vilka är de? Detta tycker jag också verkar väldigt intressant rent politiskt att Sverige blev utsett utav Sydkorea har någon några intressant kommentarer angående detta?" Citat Greven "Du har rätt, men har fått det hela lite om bakfoten. Efter Koreakriget slöts aldrig något fredsfördrag. Man förhandlade bara fram ett vapenstillestånd. FN-alliansen och Nordkorea fick utse två länder vardera att övervaka vapenstilleståndet. FN-sidan utsåg Sverige och Schweiz, Nordkorea valde Tjeckoslovakien och Polen." Greven jag hittar inget skrivet om fred i mitt inlägg utan endast stillestånd... Men tackar hjärtligt för informationen! Skulle dock vilja veta lite mer om vad de gör rent konkret ( hur de bevakar, de är ju bara 4 pers)
Guest Greven Posted July 15, 2002 Report Posted July 15, 2002 Vad jag menade med att du fått det om bakfoten var att Sverige inte har några SOLDATER placerade där. Deras verksamhet består i att träffa parterna en gång per vecka och övervaka att avtalet hålls - dvs de utför ingen fysisk kontroll av gränser eller annat. Sverige blev inte utsedda av Sydkorea (Läs mitt tidigare inlägg igen) utan av FN-sidan. Valet av Sverige och Schweiz är ganska naturligt ur ett politiskt perspektiv (båda är neutrala "västmakter"). För övrigt är Sverige det enda land som varit representerade med ambassad i Syd och Nord samt med närvaro på "linjen". Sverige har haft ambassad i nord sedan 1974 om jag inte tar fel. Vi är än idag skyddsmakt åt bla USA. Detta ger oss én unik ställning på Koreahalvön.
mimesis Posted July 16, 2002 Report Posted July 16, 2002 Har en släkting som var där; Lennart Rönnberg. Om inte jag minns helt fel så fick han den utlandstjänsten efter han varit MILOchef i Strängnäs och var generalmajor. Tyckte att det var märkligt att de skickade iväg en general på utlandstjänstgöring, men det kanske speglar vilken roll Sverige spelar som neutral i området.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.