Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skrivit frågan på Fredsbaskrarnas hemsida också men där verkar det inte vara lika levande som i detta eminenta forum..

Varför finns ingen lokalförening för yxor i Sthlm? Är det något storstadsfenomen eller är det gamla konflikter eller bara ointresse som gjort att det är så?

Vet att det är svårt att aktivera människor inom föreningar idag, "Föreningssverige" är ju inte riktigt vad det var förr men trots det så känns det iaf för mig personligen lite konstigt att inte ett så stort upptagningsområde som Sthlm ändå har en egen lokalförening. Sett att det finns gott om gamla yxor på den här sidan, många med bra erfarenheter om utlandstjänstgöring och även annat. Vad har ni för tankar? Är jag helt väck (vilket inte alls är otroligt) som tycker att man borde kunna både stödja varandra och även ha lite skoj på vägen..

Tankar, erfarenheter, tyckanden, förslag, information eller idiotförklaringar... Kom igen bara!

Posted (edited)
Skrivit frågan på Fredsbaskrarnas hemsida också men där verkar det inte vara lika levande som i detta eminenta forum..

Varför finns ingen lokalförening för yxor i Sthlm? Är det något storstadsfenomen eller är det gamla konflikter eller bara ointresse som gjort att det är så?

Vet att det är svårt att aktivera människor inom föreningar idag, "Föreningssverige" är ju inte riktigt vad det var förr men trots det så känns det iaf för mig personligen lite konstigt att inte ett så stort upptagningsområde som Sthlm ändå har en egen lokalförening. Sett att det finns gott om gamla yxor på den här sidan, många med bra erfarenheter om utlandstjänstgöring och även annat. Vad har ni för tankar? Är jag helt väck (vilket inte alls är otroligt) som tycker att man borde kunna både stödja varandra och även ha lite skoj på vägen..

Tankar, erfarenheter, tyckanden, förslag, information eller idiotförklaringar... Kom igen bara!

Jag finns inom upptagningsområdet och är intresserad av att se någon form av levande föreningsverksamhet.

Edited by Johansson I5
Posted

Kan bara hålla med om att det är lite trögt på Fredsbaskrarnas forum (beror på brist på moderatorer och bara en kille som roddar sidan. Frivilliga någon?)

Kanske kan intresset för en förening i Stockholm väckas genom att frågan diskuteras här på Forumet... inshalla. B)

Kopierar svaret från Fredsbaskrarna :

Hej!

Du har nästan besvarat frågan själv. Det har varit svårt att hitta intresserade som vill ta på sej det administrativa att bilda en förening. Tyvärr är det så i alla storstadsregionerna.

Hoppas att din fråga här på forumet kan bidra till att hjälpa till att väcka intresset. Är det så så står förbundsstyrelsen redo att hjälpa till med att stödja ett föreningsbildande i Stockholm.

Mvh/Claus Dehlin

Vice ordförande i förbundsstyrelsen

Fredsbaskrarna Sverige

Posted

Har lite erfarenheter från föreningar och vet mycket väl att i storstäder (läs Sthlm) så är det otroligt svårt att få folk till möten och annat. Tror att det är viktigt att lyssna på medlemmen, vad vill han att vi skall göra, vilken typ av evenemang vill han att vi skall genomföra etc.. det är ju den typen av frågor som man bör få svar på.

Sen så vet jag också av erfarenhet att det ibland/ofta blir så att om man arrangerar precis vad flera medlemmar vill, så är det i princip ändå bara styrelsen som deltar, vilkt i sig är tråkigt. Är det då intressant eller skall man strunta i det. Det är mycket jobb att starta en förening så det vore tråkigt om den då inte skulle leva vidare... aldrig roligt med misslyckanden.

Tyckte att jag kastade ut en ganska allmän fråga, det är många, (60+100, kanske flertalet dubletter så kanske totalt 80-100 personer som läst), som passerat ämnet både här och på fredsbaskrarna men bara tre som skrivit något... det visar kanske också lite av det svala intresset.

Pratat med 2-3 personer under de senaste dagarna och de säger alla att de kan tänka sig att delta, även om de kanske inte är så vana vid föreningsliv.. men det kan man kanske ändra på :banana En av dem skall ju med FS till AFG om 3 veckor så honom kan man inte räkna med just nu, men..

Som sagts tidigare: Tankar, erfarenheter, tyckanden, förslag, information eller idiotförklaringar... Kom igen bara!

T

DB09, DB14, FS06

Posted (edited)

Är det något fel på Fredsbaskrarna mälardalen?

Fredsbaskrarna Mälardalen

/Dexter

EDIT: Insåg nu att det inte fanns någon länk till den sidan från Fredsbaskrarnas sida över föreningar. Men de finns likväl.

Edited by Dexter
Posted

Helt rätt Dexter..

Hade inte sett dem, kanske för att länken inte fanns.. Hur aktiva är de? Är det bara pubkvällar som finns och intresserar?

Posted
Är det något fel på Fredsbaskrarna mälardalen?

Fredsbaskrarna Mälardalen

/Dexter

EDIT: Insåg nu att det inte fanns någon länk till den sidan från Fredsbaskrarnas sida över föreningar. Men de finns likväl.

Fredsbaskrarna Mälardalen är inte en regelrätt förening utan i dagsläget endast mötesplatsen med en träffplatsansvarig.

Från början var Fredsbaskrarna indelade länsvis med ett ombud i varje (nåja!) län syftande till att bilda föreningar i sitt län. Det här höll inte utan Fredsbaskrarnas styrelse beslöt att dela in förbundet i 10 regioner istället, varav Fredsbaskrarna Mälardalen är en region. Den består av Stockholms stad och län samt Uppsala län. Syftet har hela tiden varit att skapa en förening i den här regionen som kan anslutas som aktiv förening i förbundet Fredsbaskrarna Sverige. Det har gått trögt.

I nu läget finns endast de föreningar som listas här

Fredsbaskrarna har samma problem i region Skåne och Väst. Ingen orkar ta tag i föreningsbildandet i vare sej Malmö eller Göteborg. Förbundsstyrelsen är beredd att hjälpa till men det säjer sej självt att det måste finnas intresserade på plats som är villig att ta på sej en hel del grundläggande arbete. Kanske kan det här initiativet till diskussion vara en start.

Är det någon som vill veta mer så fråga på, det går bra att PM:a mej också. Jag har jobbat en hel del med regionala frågor i förbundet och är väl den på förbundet som närmast är ansvarig för hur vår nuvarande regionala indelning ser ut. :uzi

Posted

Det vore trevligt om det var fler som kom med tankar och inlägg. Jag kan mycket väl tänka mig att engagera mig i bildandet, men det skall helst vara fler som säger vad de tänker om typ av arrangemang, möten, sammanslutningar etc.. Skall ringa runt till lite missionskamrater också för att se om det finns intresse att engagera sig, lite mer på allvar än löst snack.. men vill inte att föreningen skall bli "menlös" med bara mina egna kontakter.. vi träffas ju ändå, om man säger...

//

T

(med erfarenheter från DB och FS)

Det vore trevligt om det var fler som kom med tankar och inlägg. Jag kan mycket väl tänka mig att engagera mig i bildandet, men det skall helst vara fler som säger vad de tänker om typ av arrangemang, möten, sammanslutningar etc.. Skall ringa runt till lite missionskamrater också för att se om det finns intresse att engagera sig, lite mer på allvar än löst snack.. men vill inte att föreningen skall bli "menlös" med bara mina egna kontakter.. vi träffas ju ändå, om man säger...

//

T

Posted (edited)

//

T

Kolla lite på bl a aktiva kamratstödjare. Där finns folk i stockholmsregionen som är engagerade. Kamratstödjarna fungerar också emellanåt som informatörer vid återträffar och anhörigsamlingar. Kan vara en idé att kontakta träffplatsansvarige för Engelen också. En bra mix av folk från oilika missioner, fixare och adminstrationsrävar bäddar för en livskraftig förening.

Förbundet ställer också upp med starthjälp och långsiktigt stöd. Kolla verksamhetstöd . I hela Mälardalsregionen (Stockholm/Uppsala) har Fredsbaskrarna Sverige 964 medlemmar, varav 820 i Stockholms län. Verksamhetstödet räknas efter hur många betalande medlemmar man har och utgår årligen. Det är medlemspengar som går tillbaka till medlemmarna lokalt och regionalt men det kräver att det finns en fungerande förening som anslutits till förbundet Fredsbaskrarna. :unsure:

Edited by Fanjunkar´n
  • 5 months later...
Posted

Det är helt klart ett storstadsfenomen. Man kan även jämföra andelen deltagande stockholmare på fredsbaskrarnas årsmöten. Det borde vara fler om det skulle vara jämt fördelat med antalet som gjort utlandstjänst.

Vi är väl helt enkelt för oengagerade, kanske finns det för mycket av andra aktiviteter som tar tid och kraft.

Här finns inte ens tid att ta T-banan någon station till en gammal yx-vän som bjuder på fika. Varför då engagera sig i en förening? Jag vet att man bara behöver 10 mils radie från Sthlm för ett helt annat tänkande.

Posted

Det ligger nog mycket i vad du säjer. När Fredsbaskrarna fortfarande hade ett länsombud i Stockholm så samlade han ca 70 pers på Engelen och efterlyste intresserade frivilliga. Normalt borde man kunna få loss nå´n i ett sådant gäng men icke! Trist. Skam den som ger sej dock. Det behövs ju bara en handfull för att starta en arbetsgrupp och se vad som blir av det.

Posted
Det ligger nog mycket i vad du säjer. När Fredsbaskrarna fortfarande hade ett länsombud i Stockholm så samlade han ca 70 pers på Engelen och efterlyste intresserade frivilliga. Normalt borde man kunna få loss nå´n i ett sådant gäng men icke! Trist. Skam den som ger sej dock. Det behövs ju bara en handfull för att starta en arbetsgrupp och se vad som blir av det.

Bra att du lyfte tråden igen, jag hoppas att fler i 08-området läser den och känner sig manade. Jag är beredd, som jag indikerat tidigare, att kanske påbörja en arbetsgrupp så att vi kan se hur vi kan bilda föreningen i Sthlm. Tyvärr så har jag lite mkt just nu eftersom jag väntar på nedkomst vilken dag som helst. Jag vill gärna också ha med en av mina goda vänner som befinner sig i MeS just nu men kommer tillbaka i april. Har redan pratat med honom om saken och vi har redan nu några tankar.. Ber alltså vördnadsfullt om att få återkomma.

Om ngn annan också har idéer eller åsikter så ser vi självklart fram emot fler som vill vara med och bilda arbetsgruppen och kanske senare även föreningen "Veteranerna från Stockholm" eller vad vi nu kan tänkas döpa föreningen till... :rolleyes:

Posted

Bra att du lyfte tråden igen, jag hoppas att fler i 08-området läser den och känner sig manade. Jag är beredd, som jag indikerat tidigare, att kanske påbörja en arbetsgrupp så att vi kan se hur vi kan bilda föreningen i Sthlm. Tyvärr så har jag lite mkt just nu eftersom jag väntar på nedkomst vilken dag som helst. Jag vill gärna också ha med en av mina goda vänner som befinner sig i MeS just nu men kommer tillbaka i april. Har redan pratat med honom om saken och vi har redan nu några tankar.. Ber alltså vördnadsfullt om att få återkomma.

Om ngn annan också har idéer eller åsikter så ser vi självklart fram emot fler som vill vara med och bilda arbetsgruppen och kanske senare även föreningen "Veteranerna från Stockholm" eller vad vi nu kan tänkas döpa föreningen till... :worthy:

Låter prima! Som jag sagt tidigare så är Fredsbaskrarnas förbundsstyrelse redo att stödja seriösa försök till föreningsbildningar/motsvarande. Så kom igen ni som känner er manade i Stockholm med omnejd! Hör av er till Tsomitore.

Likadant gäller det för de andra storstadsregionerna, Göteborg och Malmö! När jag ändå håller på, hela norra Sverige norr om Jämtland är utan föreningsverksamhet. Borde finnas drösvis med veteraner i Västerbotten och Norrbotten som vill starta Fredsbaskrarna Norra Sverige. Sätt fart!!! Yalla, Yalla!!! :rolleyes: