Jump to content

Recommended Posts

tjena

rycker in på måndag som sambandsman,förare i stabskompaniet på Lv 6

funderar nu på att byta till robot 70 är det någon som vet om det är stor skillnad mellan de olika kompanierna som sambandsman, förare.

är det värt att försöka byta? skulle då snacka med PC så snabbt som möjligt..

Jag har en liknande fråga, som jag tycker passar in här delvis.

Jag funderar på att byta tjänst och kompani vid inryck nu på måndag. Har hamnat på Strvkomp vid I19 med tjänsten GC902 (Stridsfordonsförare, skytt). Visserligen ett bra kompani, och en bra tjänst men att hamna på trossen, vilket många gör, känns inte så lockande. Därför undrar jag om jag trots min nuvarande befattning kan hamna på trossen? Och i så fall, hur gör jag för att byta tjänst/kompani? Snacka med Kompanichefen? (Vill i sådant fall byta till Pskskyttesoldat, vilket var mitt andrahandsval).

:D

Om inte allt förändrats sedan stenålderstiden när jag låg där så får du ha ett samtal med PC kort efter inryck, där kan du blandannat framföra önskemål om kommande tjänst. Vill man ändra och gör bra ifrån sig under GSU så ska nog chansen öka. Många som fick nya tjänster hos oss efter ett par månaders GSU, även byte mellan komp förekom..

Gällde MekB19 mitten av 90-talet så ställ en liten saltskål vid sidan av svaret.

Förlåt men vad menar du med PC? :worthy: Ska jag inte prata med Kompanichefen?

Ptjao, skulle rekomendera att du går tjänstevägen uppåt. Plutonchefen har betydligt färre soldater att ta hand om och hålla reda på. KC vill nog inte ha halva komp springande hos sig i diverse ärenden dagarna i ända. Våra tjänster var iprincip öppna fram till GSU var slut och man sagt sitt önskemål, vad det står i inryckningspapprena kan man ta med ett saltkar. Visar det sig att du är bättre/sämre än dina förväntade resultat med tanke på mönstringen så kan du räkna med annan tjänst än det på pappret, varesig man vill eller inte...

Jag ringde precis kompanichefen (vilken man var välkommen att ringa om man hade frågor!) och han hade lite betryggande information. För det första är det fler platser på stridsvagn än på tross. För det andra var det bara två stycken förra året som inte fick göra det de ville, sade han i alla fall. Och för det tredje fanns det chans att byta tjänst efter GSU. Så... jag får väl bara köra hårt och hoppas på det bästa.

Tack för era svar :worthy:

Vi ses i Boden :)

Edited by CV90