Jump to content

Recommended Posts

Hej jag ar ny har och jag har tva fragor!

 

1. Just nu ar jag inskriven som MP/Sak gruppchef. Jag rycker in sista juli. Jag har fatt tillbaka lite axelproblem och jag vill byta till bevakningsgruppchef beriden hogvakt(GA838) eller endast soldat (GA938). Hur latt ar det att fa byta? Detta ar mer eller mindre ett krav om jag overhuvudtaget kan gora lumpen. En kompis till mig som har axelproblem blev just inskriven som GA838.

 

2. Vilket datum i oktober rycker GA838 och GA938 in? Jag lyckas inte hitta nagon information angaende detta!

 

MVH Jakob

Link to comment
Share on other sites

Guest Sandström
Hej jag ar ny har och jag har tva fragor!

 

1. Just nu ar jag inskriven som MP/Sak gruppchef. Jag rycker in sista juli. Jag har fatt tillbaka lite axelproblem och jag vill byta till bevakningsgruppchef beriden hogvakt(GA838) eller endast soldat (GA938). Hur latt ar det att fa byta? Detta ar mer eller mindre ett krav om jag overhuvudtaget kan gora lumpen. En kompis till mig som har axelproblem blev just inskriven som GA838.

 

2. Vilket datum i oktober rycker GA838 och GA938 in? Jag lyckas inte hitta nagon information angaende detta!

 

MVH Jakob

Välkommen till forumet.

 

Visst är bevakningstjänsterna lugnare, men har du allvarliga problem med axeln så tror jag inte att du kommer in som det heller. Du måste ju i vilket fall som helst kunna ta dig upp på en häst, precis som på MP/Säk (jag utgår ifrån att du skulle ligga som MP på 4. Skvadron).

 

För övrigt så är det väl inte jättelätt att byta såhär pass nära inryck. Det allra lättaste borde vara att ringa till Livgardet, alternativt Pliktverket och höra vilka alternativ som finns. I värsta fall kanske du kan få uppskjutet inryck till januari.

 

Hoppas att det löser sig.

 

TILLÄGG: Rycker inte Bevakningssoldat Beriden högvakt in med alla andra den 31:e Juli? Har inte hört något om att någon skulle rycka in i oktober iallafall.

Edited by Sandström
Link to comment
Share on other sites

TILLÄGG: Rycker inte Bevakningssoldat Beriden högvakt in med alla andra den 31:e Juli? Har inte hört något om att någon skulle rycka in i oktober iallafall.

nej de rycker nog in i oktober.. snackade med en som skulle in som det å hon skulle minnsan in i oktober

Edited by elisson
Link to comment
Share on other sites

jaha.. jag ska ringa dom imorgon igen och höra lite. jag hoppas att jag får byta så håll tummarna för mig!

 

Jag har faktiskt en kompis med axelproblem som fick plats som bevakningsgruppchef beriden högvakt och hoppas få samma behandling! Jag antar att alla platser redan är uppfyllda så när man byter hur fungerar det då rent praktiskt? Är det någon som är på den beridna högvakten som får min plats eller?

 

MVH /Jakob

Link to comment
Share on other sites

jaha.. jag ska ringa dom imorgon igen och höra lite. jag hoppas att jag får byta så håll tummarna för mig!

 

Jag har faktiskt en kompis med axelproblem som fick plats som bevakningsgruppchef beriden högvakt och hoppas få samma behandling! Jag antar att alla platser redan är uppfyllda så när man byter hur fungerar det då rent praktiskt? Är det någon som är på den beridna högvakten som får min plats eller?

 

MVH /Jakob

 

Byt inte till en mindre attraktiv befattning är mitt budskap. Ryck in som MP o kör så länge axeln håller tycker jag... Så stor skillnad rent fysiskt är det nog inte mellan de befattningarna är min uppfattning.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet faktiskt inte.. Fragan ar bara hur mycket man kan bo hemma som MP? Jag har bott hemifran i över fyra ar sa jag ar ratt sa sugen att kunna bo hemma hos mig själv i Stockholm..

 

Det verkar som att man kan bo hemma ganska mycket som bevakningsgruppchef eller soldat(beriden högvakt).. Vilka andra befattningar tillater att man bara är där dagstid?

 

MVH /Jakob

 

ps. Observera att jag vet att man inte bor hemma under hela bevakningsutbildningen.. (men man är väl stationerad vid lidingövägen ca 8 manader)

Link to comment
Share on other sites

Jag vet faktiskt inte.. Fragan ar bara hur mycket man kan bo hemma som MP? Jag har bott hemifran i över fyra ar sa jag ar ratt sa sugen att kunna bo hemma hos mig själv i Stockholm..

 

Det verkar som att man kan bo hemma ganska mycket som bevakningsgruppchef eller soldat(beriden högvakt).. Vilka andra befattningar tillater att man bara är där dagstid?

 

MVH /Jakob

 

ps. Observera att jag vet att man inte bor hemma under hela bevakningsutbildningen.. (men man är väl stationerad vid lidingövägen ca 8 manader)

 

 

Pliktverkets beskrivning på min tid motsvarade inte tjänsten vi gjorde. Vi fick betydligt mindre ledigt, och fler kvällstjänster än vad som de hade meddelat. Det var inte tal om var tredje vecka ledig som pliktverket trodde. För att ytterligare påvisa den förvirring de måste haft blev en i min grupp nekad MP tjänst pga allergi mot katt (närbesläktat med häst) och blev istället skickad till oss, likaså folk med hösnuva..

 

Excersisen sliter på lederna, och som vanlig bevakningssoldat har du det mycket lugnare med det, på 4.e är det ingen semester för axeln för din del, även om det kanske är mindre bärande av ryggsäck mm.

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med en inskrivningförättare tidigare idag och han menade att det inte alls var ett problem att bo hemma om man var MP ute i Kungsängen.. Stämmer detta? Har nagon erfarenhet att bo hemma och pendal i samband med lumpen?

 

MVH /Jakob

Link to comment
Share on other sites

Guest Sandström
Jag pratade med en inskrivningförättare tidigare idag och han menade att det inte alls var ett problem att bo hemma om man var MP ute i Kungsängen.. Stämmer detta? Har nagon erfarenhet att bo hemma och pendal i samband med lumpen?

 

MVH /Jakob

Men helt seriöst, hört det inte till att ligga och trängas med en massa andra grabbar när man gör lumpen? Man borde ju tappa en hel del av sammanhållningen om man ska dra hem varje kväll...

Link to comment
Share on other sites

Så här e de va... Som "riktig" kavallerist kanske det inte är bra att ha en dålig axel... nu vet ju inte jag hur din fysiska kondition är men... I utbildningen till beridenhögvakt är det en del påfrestningar på axeln i form av stalltjänst och ridning, men kanske framförallt av de många och långa postpassen på slotten.

 

Nu känner inte jag dig personligen men kom igen... inte ska du pendla till lumpen... I lumpen ska man ligga på samma logement och känna svettlukten och doften av paradputs...

 

"If you ain't cav. you aint shit!" :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag har trängts med grabbar de senaste fyra aren. Jag har egentligen inga problem att göra det framöver. Enda saken är den att jag för en gangs skull vill lära känna min familj pa riktigt. Ett till ar hemifran hjälper knappast detta.

 

Det är därför jag gärna vill veta om det rent praktiskt fungerar. Jag har under sommaren för övrigt skaffat mig ansvar som nästan i princip kräver att jag bor hemma. Jag har nu bestämt mig för köra pa MP och rycka in om ca 3 veckor.

 

Jag har även en annan fraga:

 

Gar det att byta till beriden högvakt när jag väl ryckt in, eller är detta en omöjlighet??

 

MVH /Jakob

Link to comment
Share on other sites

Nä, det brukar inte vara omöjligt. Jag hade en kille från min grannpluton som bytte till MP från 4e skvadron. Men, om du vill vara mycket hemma så rekommenderar jag INTE 4e skvadron. Det är extremt låg risk att du får vara något hemma under vaktperioden under sommartid, samt all skötsel med stallet. Varning varning...

 

Själv hade jag trasig axel under hela perioden på 4e... Ingen höjdare...

Link to comment
Share on other sites

Jag pendlade de dagar jag inte hade kvällstjänst till/från uppsala medan jag låg på kavallerikasern. En del stockholmare bodde hemma, speciellt inne på kavkass. I kungsängen så är förbindelserna taskiga så då körde jag oftast bil om jag var hemma för att hinna på morgonen. Men räkna med att åka 45 min tidigare från centralen, och att du behöver vara på plats 6.40 i uniform men oäten. Frukost är rätt värt att äta där, speciellt om man städar innan frukost.

 

Jag vet inte hur det är med inryckningstiderna i år, men förra året så "hotade" befälen med överföring till 4e skvadron om man kuggade juridikprovet. Så överföring borde inte vara helt omöjligt, men inget att räkna med.

Olof

Link to comment
Share on other sites

ok.. men da kör jag pa MP som sagt.. Som jag har förstatt det sa kan jag bo hemma i sthlm da jag inte har nattlig tjänst?

 

Tack sa hemskt mycket för all hjälp!

 

MVH/Jakob

 

ps. Vad är kavallerikasern och kavkass? är det i kungsängen eller?

Var kommer jag under min värnpliktstid ligga, och hur länge?

Link to comment
Share on other sites

ok.. men da kör jag pa MP som sagt.. Som jag har förstatt det sa kan jag bo hemma i sthlm da jag inte har nattlig tjänst?

 

Tack sa hemskt mycket för all hjälp!

 

MVH/Jakob

 

ps. Vad är kavallerikasern och kavkass? är det i kungsängen eller?

Var kommer jag under min värnpliktstid ligga, och hur länge?

 

kavallerikasern kan förkortas KavKass :)

 

Den ligger på Lidingövägen 28, och således i utkanten av östermalm ett stenkast från Stadium.

Link to comment
Share on other sites

men beroende på vad jag gör för val som MP, hur ser jag till att ligga så länge som möjligt på lidingövägen, kavkass?

 

MVH/Jakob

 

Om du känner sådant behov av att vara hemma, varför då göra lumpen? Måste bara få fråga det.

 

Vill du läsa på dig om MP så kan du göra det här i en 34 sidor lång tråd. Det är ett hett tips att verkligen läsa igenom den om du inte gjort det.

 

Den behandlar både delarna inom MP, MP/Säk 2.skvadron och MP till häst Livskvadron.

 

Ett annat tips är som sagt att ta kontakt med Livgardet direkt, det kan du göra här. Finns telefonnummer och mailadresser där.

 

Tänk på att MP-tjänsterna är eftertraktade..

 

Lycka till nu // Grängan MP/Säk-pb inryck 18/9-06

Link to comment
Share on other sites

Det spelar ingen roll vad du "väljer" för befattning, tiderna i kungsängen och K1 (kavkass) är redan förbestämda och ändras inte beroende på vilken befattning du väljer senare. vi kommer vara på K1 efter baskerprovet (2 månader efter inryck ca) och där kommer vi ha stid-rid-juridik utbildning i ett par veckor. sen kommer vi tillbaka till kungsängen för befattningsutbildningarna på hösten, och sen först till våren kommer vi tillbaka till K1 för att putsa upp ridningen och sedan förbereda oss inför högvakterna.

 

Som sagt, sov me oss, även när vi e på K1! Riktigt mysigt ställe (iaf jämfört med kungsängen). give it a try iaf!

 

Vi ses på måndag! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...