Jump to content

Kondition


molin_visby

Recommended Posts

Det tempo jag finner optimalt när jag är ute och rör på fläsket är att ta 2-3 steg mellan varje vitt sträck i vägkanten.

Då orkar iallfall jag en ganska bra bit (relativt naturligvis)

 

Varvat med lite cykling så funkar det oerhört bra. :clap:

Link to comment
Share on other sites

Något jag undrar är om man bara förbränner fett i "taltempo" (60-70%) och inte i lite snabbare tempo (70-80%)?

 

Bara man springer tillräckligt länge borde man väl förbränna fett?

 

Hmm, ju snabbare du springer under en större sträcka, desto mer fett förbränner du! Och så förbränner man såklart mer fett på tom mage, t.ex. innan frukost.

Link to comment
Share on other sites

Något jag undrar är om man bara förbränner fett i "taltempo" (60-70%) och inte i lite snabbare tempo (70-80%)?

 

Bara man springer tillräckligt länge borde man väl förbränna fett?

 

Hmm, ju snabbare du springer under en större sträcka, desto mer fett förbränner du! Och så förbränner man såklart mer fett på tom mage, t.ex. innan frukost.

Givetvis förbränner du fett i ett snabbare tempo men för att inte förlora muskler så bör du ligga på ca 65% av maxpuls.

Link to comment
Share on other sites

Givetvis förbränner du fett i ett snabbare tempo men för att inte förlora muskler så bör du ligga på ca 65% av maxpuls.

 

Jag vet inte när 65% "regeln" dök upp men den var fel redan då, om man ska vara riktigt petig så behåller man mer muskelmassa om man kör hårda intervaller och förbrukar samma energimängd under samma tid men det är få människor som har en kropp som klarar av att köra sådan träning tillräckligt ofta i kombination med tyngre styrketräning utan att riskera att bli övertränade.

Sen spelar det ingen roll vad man bränner när man tränar då kroppen väljer vad den vill bränna resterande tid under dygnet, bränner man mycket kolhydrater under träningen så bränner man lite mer fett resterande del av dygnet och tvärt om.

Link to comment
Share on other sites

Något jag undrar är om man bara förbränner fett i "taltempo" (60-70%) och inte i lite snabbare tempo (70-80%)?

 

Bara man springer tillräckligt länge borde man väl förbränna fett?

 

Hmm, ju snabbare du springer under en större sträcka, desto mer fett förbränner du! Och så förbränner man såklart mer fett på tom mage, t.ex. innan frukost.

Givetvis förbränner du fett i ett snabbare tempo men för att inte förlora muskler så bör du ligga på ca 65% av maxpuls.

 

egentligen är det så att du förbränner mer fett i ett lägre tempo än i ett högt tempo, fast detta beror så klart på hur länge du håller på, även omd et högre tempot innebär en högre kaloriförbränning.

 

för att kroppen ska kunna förbränna fett måste den har mycket syre vilket den får tillgång till under träning i lågt tempo. när tempot höjs så minskar kropens tillgång på syre till förbränning och kroppen bränner då istället kolhydrater men om man tränar under en lång tid , dvs jogga i ca 50-60 så har kroppen använt sitt kolhydratslager, tiden varierar såklart beroende på hur bra man ätit dagen innan, och kroppen börjar då även ta av fettet och fettdepoåerna i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Något jag undrar är om man bara förbränner fett i "taltempo" (60-70%) och inte i lite snabbare tempo (70-80%)?

 

Bara man springer tillräckligt länge borde man väl förbränna fett?

 

Tydligen förbränner man mest fett då man ligger på 70 procent av maxpulsen.

 

Saxat från marathon.se:

"Visste ni förresten att förbränningen av fett är maximal då man ligger på 70 procent av maxpulsen? Tester har visat att om man springer 5 km med en puls på 70 % av maxpulsen förbränns 422 Kcal varav 202 Kcal fett. Ökar man farten och ansträningsnivån till 90 % förbränns 452 Kcal men endast 42 Kcal fett."

Link to comment
Share on other sites

Något jag undrar är om man bara förbränner fett i "taltempo" (60-70%) och inte i lite snabbare tempo (70-80%)?

 

Bara man springer tillräckligt länge borde man väl förbränna fett?

 

Tydligen förbränner man mest fett då man ligger på 70 procent av maxpulsen.

 

Saxat från marathon.se:

"Visste ni förresten att förbränningen av fett är maximal då man ligger på 70 procent av maxpulsen? Tester har visat att om man springer 5 km med en puls på 70 % av maxpulsen förbränns 422 Kcal varav 202 Kcal fett. Ökar man farten och ansträningsnivån till 90 % förbränns 452 Kcal men endast 42 Kcal fett."

 

Enligt min pulsklocka (...) så förbränner jag under min mil närmare 1200 kcal varav 25% fett. Då ligger jag på en snittpuls som är 92% av max i ca 55 minuter. Är detta rimligt? Försöker att förbättra min tid på milen och inte förbränna men är nyfiken.

Link to comment
Share on other sites

Enligt min pulsklocka (...) så förbränner jag under min mil närmare 1200 kcal varav 25% fett. Då ligger jag på en snittpuls som är 92% av max i ca 55 minuter. Är detta rimligt? Försöker att förbättra min tid på milen och inte förbränna men är nyfiken.

 

92% av max i ca 55 minuter låter mycket (om än inte omöjligt).

Vad har du för pulsklocka (bara av nyfikenhet)?

Hur har du fått reda på din maxpuls?

 

De formler som finns (220 - ålder) eller "den nya" (210 - ålder/2) ger bara en snittbild av befolkningens maxpuls, inte individens, och bör tas med en nypa salt.

Bästa sättet att få reda på sin maxpuls är ju att göra ett maxpulstest hos en läkare. Detta är ju lite omständig och dyrt så kan göra ett "hemmatest" på följande sätt:

 

(klippt från "Pulsbaserad träning" på utsidan.se)

 

"Maxpulstest

För att kunna mäta maxpulsen gäller det att komma upp till maximal arbetsintensitet utan att samla på sig för mycket mjölksyra, så benen stumnar.

Värm upp ordentligt. Spring i ca 2 minuter så fort du kan, jogga i en halv minut, spring 2 minuter till i maxfart, ta pulsen.

Det bästa är att avsluta den sista intervallen med en lång seg backe, så har man större chans att komma upp i maxpuls.

 

Det är också bra att värma upp lite extra så att kroppen är riktigt uppe i varv när man startar testet.

Man kan också öka farten successivt och avsluta med 2 minuter i maxfart, det ger kroppen en bättre chans att hinna komma upp i maxkapacitet. "

Link to comment
Share on other sites

Enligt min pulsklocka (...) så förbränner jag under min mil närmare 1200 kcal varav 25% fett. Då ligger jag på en snittpuls som är 92% av max i ca 55 minuter. Är detta rimligt? Försöker att förbättra min tid på milen och inte förbränna men är nyfiken.

massa text

 

Har precis som du antar fått fram min maxpuls mha 220-17 vilket blir ~200. När jag springer ligger jag på 183 oftast och på toppen av backarna stiger den till 190-195. På sista varvet brukar jag ta igen den tid jag torskat genom slapphet varpå det oftast nästan blir ett maxpulstest. Då ligger jag på 198 i backarna och 190 på resten av varvet. Springer 7 varv.

 

Klocka är en Polar RS100 som jag antar är av bra kvalite

Link to comment
Share on other sites

Har precis som du antar fått fram min maxpuls mha 220-17 vilket blir ~200. När jag springer ligger jag på 183 oftast och på toppen av backarna stiger den till 190-195. På sista varvet brukar jag ta igen den tid jag torskat genom slapphet varpå det oftast nästan blir ett maxpulstest. Då ligger jag på 198 i backarna och 190 på resten av varvet. Springer 7 varv.

 

Klocka är en Polar RS100 som jag antar är av bra kvalite

 

Det låter ju inte så fel med tanke på din ålder... sen kan ju maxpulsen vara högre än 220. Det kanske din är. Vad ligger din vilopuls på?

Orkar du springa 10 km med en snittpuls på 90% av din maxpuls måste du ju ha en rätt bra kondition, elitlöpare brukar ligga där någonstans.

Vad springer du milen på?

 

Polar gör överlag bra (bäst?) pulsklockor och RS100 är inget undantag.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kommit upp i över 230 med tre olika sorters polar pulsklockor.

Så 220 minus åldern tror jag inte fungerar det minsta på en tränad person och därför inte är något bra utgångsvärde att jobba efter.

 

Instämmer.. På min mönstring såg jag att de fyra killarna framför mig samtliga hade 230-245 (!) i slutpuls på konditionscykeln.. På nivå 5-7.. Låter smått osannolikt, men jag är ändå övertygad om att 220 - ålder inte är en formel som ska tillämpas på majoriteten av de som tränar en del.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer.. På min mönstring såg jag att de fyra killarna framför mig samtliga hade 230-245 (!) i slutpuls på konditionscykeln.. På nivå 5-7.. Låter smått osannolikt, men jag är ändå övertygad om att 220 - ålder inte är en formel som ska tillämpas på majoriteten av de som tränar en del.

 

Det är bara ett genomsnitt, jag ligger personligen en bit från formeln på min ålder så det är normalt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tänkte skaka liv i denna tråden igen.

Mjahaja... syrrans kille hade hört att jag provat på att springa ett par gånger nu.. så jag fick en start till göteborgsvarvet nästa år i födelsedagspresent. Vet inte om man ska bli glad eller .... men alla andra blev väldigt glada. :/

Hur går det med träningen?

Det vilktigaste är höst och vinterträningen eftersom göteborgsvarvet går tidigt på året. Får du många mil i benen under den tråkigaste delen av säsongen så skall det inte vara några problem.

Jag lyckdes springa Gbg-varvet 4 gånger och det var inte några större svårigheter. Eftersom du bor i Gbg kan du ju även prova vissa delar av banan. Älvsborgsbron är trist och hisingssidan är tråkiga transportsträckor. Sedan är det absout tråkigaste är från Avenyn och upp till slottskogsvallen.

Men va skönt det är att komma in på slottsskogsvallen... :lala:

Link to comment
Share on other sites

Jävligt långt känns det som.

Det är ca 1 mil på Hisingssidan.

Från Avenyn och det jobbiga i slutet är kanske 3 km.

 

Halva loppet är väl gjort straxt innan Chalmers Lindholmen passeras.

 

Älvsborgsbron är mentalt jobbig eftersom man ser så långt och det tar så långt tid innan man kommer till slutet.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på dethär med att cykla.

Jag bor 7 km från skolan, 1.4 mil tur-retur alltså.

 

Hur skall man göra med vilodagar och sådant?. Jag har lite dålig koll på om jag kan cyckla varje dag, och hur bra det är för konditionen/styrkan.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på dethär med att cykla.

Jag bor 7 km från skolan, 1.4 mil tur-retur alltså.

 

Hur skall man göra med vilodagar och sådant?. Jag har lite dålig koll på om jag kan cyckla varje dag, och hur bra det är för konditionen/styrkan.

 

Ja, cykla den sträckan varje dag är inte något som man kan ta någon skada av i alla fall. Fast jag är nog att du bör komplettera med något annat eftersom cykling i denna formen som du skriver om är ganska lågintensiv. Se cyklingen som smygträning eftersom du kanske inte kan göra det hela året (lite beroend på hur vintern blir och vart i landet du bor), eller vill vara svettig i skolan.

 

Angående "vilodagarna" så hitta på något annat. Det är även bra att alternera olika träningsformer och "idrotter".

Link to comment
Share on other sites

Funderar på dethär med att cykla.

Jag bor 7 km från skolan, 1.4 mil tur-retur alltså.

 

Hur skall man göra med vilodagar och sådant?. Jag har lite dålig koll på om jag kan cyckla varje dag, och hur bra det är för konditionen/styrkan.

 

Ja, cykla den sträckan varje dag är inte något som man kan ta någon skada av i alla fall. Fast jag är nog att du bör komplettera med något annat eftersom cykling i denna formen som du skriver om är ganska lågintensiv. Se cyklingen som smygträning eftersom du kanske inte kan göra det hela året (lite beroend på hur vintern blir och vart i landet du bor), eller vill vara svettig i skolan.

 

Angående "vilodagarna" så hitta på något annat. Det är även bra att alternera olika träningsformer och "idrotter".

 

 

Så efter att jag kommit hem från skolan, så är ett löppasseller styrketräning att rekommendera? :)

Link to comment
Share on other sites

Så efter att jag kommit hem från skolan, så är ett löppasseller styrketräning att rekommendera? :)

 

Det beror lite på vad du har för mål med din träning. Men löpning, innebandy, och dylika saker brukar inte vara fel.

 

Kika på detta träningsschemat om det verkar vettigt.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=24081

Link to comment
Share on other sites

Så efter att jag kommit hem från skolan, så är ett löppasseller styrketräning att rekommendera? :)

 

Det beror lite på vad du har för mål med din träning. Men löpning, innebandy, och dylika saker brukar inte vara fel.

 

Kika på detta träningsschemat om det verkar vettigt.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=24081

 

Målet är väl bättre allmänkondition skulle jag tro.

Kan ju inte vara fel att ha när man mönstrar.

 

Dessutom verkar ju det där träningsschemat rätt bra. Tror att jag skulle klara av det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har en fråga:

 

Vilket alternativ är bäst när man ska bygga en stark kondition?

 

1) Springa lagom avstånd ca 3-5 km, varje dag i veckan.

 

2) Springa långt avstånd ca 8-10 km varannan dag i veckan.

 

För tillfället vill jag kunna springa milen så snabbt som möjligt! Känna att kroppen är i bra form när jag kommer i mål även om jag kämpat och så.

 

Just nu springer jag på 45 min ungefär.. men jag vill få ner tiden och jag vill kunna springa på denna tid varje gång även när jag inte satsar på tid.. ( om ni förstår) :baskerFN:

 

tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer med ett tredje alternativ ;)

 

Intervallträning varannan dag. Det bästa är om du har en pulsklocka som du kan träna med, har du inte det så kan man ha som riktmedel att jogg halva sträckan som man sprintar på.

 

Edit: Hittade en tråd om intervallträning http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...533;entry416317

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...