2Sharp Posted November 22, 2002 Report Share Posted November 22, 2002 Jaaa... som sagt, skall söka Fbu's vapenkurser. Vart skall jag söka? Ånn, Hemavan eller Fårö? Jag vill ju ha "mest/flest vapen för pengarna" Skjutning är inte viktigast, mer kunskap om fler vapen är det som jag strävar efter. Föredrag och teoretiska genomgångar är också bra... Så, vilka har ni varit på? vad kan ni rekommendera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 22, 2002 Report Share Posted November 22, 2002 Har varit i hemavan som jag rekommenderar å det varmaste, trots årstiden då kursen genomförs AG90 och granattillsatsskjutningen blev tyvärr inte av p.g.a. vädret, men det kompenseras av att fått sett och skjutit en massa andra vapen bl.a. Stg44, MG34, M16, AK47, Knivpistol, prickskyttegevär 90, Dragunov, olika varianter av ryssarnas pistol både ljuddämpad och subsonic samt AK74-SU som är ett moralhöjande vapen :inlove Funderar på att söka den igen :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted November 22, 2002 Report Share Posted November 22, 2002 Kan bara rapportera om Hemavan. Vapen enligt följande: AK5 (Mycket skjuta med den) Granattillsats (man får prova ett skott) M16A2(Utl.vapen satsen) AKM(Utl.vapen satsen) Killarna från ske-å tar med sig bla dessa... SVD MP5-N MG42 Madsen Svartkruts revolvrar. Makarov SD Makarov med ljuddämpare. AK4SD AK47SD AK74(kort pipa, vik kolv) Glock 17 Glock 18 (Full auto) Beretta 96R (Burst funktion) Stg44 MP40 Sten gun Sten SD HK VP70 Luger Para Makarav med laser sikte ect ect ect Nu kan ju vapen variera från år till år.. och även variera i vad man provskjuter.... //Sgt. Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted November 22, 2002 Author Report Share Posted November 22, 2002 Snabba svar! Hemavan låter ju bra, tyvärr är jag allergisk mot snö.. Är det tid att pilla med grejorna? typ lite isär-ihop? eller är det mer förevisning och provskott?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 22, 2002 Report Share Posted November 22, 2002 Snön är inga större problem då man åker bandvagn ;) Dom övre vapnen i Fjällmans uppräkning är det en hel del pill på, men inte på dom privata av för mig förståeliga skäl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 22, 2002 Report Share Posted November 22, 2002 Vapensatsen är nog densamma skulle jag tro. Dock så är Ånns kursgård den bästa. Drivs direkt av CFB. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted November 22, 2002 Report Share Posted November 22, 2002 Har för mig att FM ska ha en vapensats med P90, SA80 o.s.v... används den på någon av FBU kurserna? //Sgt. Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted November 22, 2002 Author Report Share Posted November 22, 2002 Snön är inga större problem då man åker bandvagn ;)Dom övre vapnen i Fjällmans uppräkning är det en hel del pill på, men inte på dom privata av för mig förståeliga skäl. Ok, bandvagn låter lovande Man kanske kan få pilla lite, bara liiite.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted November 22, 2002 Author Report Share Posted November 22, 2002 Har för mig att FM ska ha en vapensats med P90, SA80 o.s.v... används den på någon av FBU kurserna? //Sgt. Fjellman Jo, den finns, pillat med den 3-4 ggr. som jag förstått det tillhör den FV, men det borde ju gå att fixa? eller kanske inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vapenfett 101 Posted November 22, 2002 Report Share Posted November 22, 2002 Kan bara rapportera om Hemavan. Vapen enligt följande: AK5 (Mycket skjuta med den) Granattillsats (man får prova ett skott) M16A2(Utl.vapen satsen) <snip> Sign me up!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 22, 2002 Report Share Posted November 22, 2002 HUr ser det ut med "tre års regeln" angående vapenkurserna? Gäller den för varje ställe, eller överlag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted November 22, 2002 Report Share Posted November 22, 2002 Du kommer ju inte först på listan om du har gått den och det faller inom "tre års regeln"... men om det finns vakanser och ingen annan sökt så kan det gå... //Sgt. Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted November 22, 2002 Report Share Posted November 22, 2002 Var på Fårö förra året.. Mycket AK5,både hantering och skjutteknik. En del Kulspruta 58,Mycket amm! För lite M16A2,en förmiddag... min favorit ändå! För lite AKM,en eftermiddag,som en bra kpist men inte mer.. Första dagen gick åt till att reda upp resor,ersättningar,kunskapsnivåer och gruppindelning,inte kul.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted November 22, 2002 Author Report Share Posted November 22, 2002 Var på Fårö förra året..Mycket AK5,både hantering och skjutteknik. En del Kulspruta 58,Mycket amm! För lite M16A2,en förmiddag... min favorit ändå! För lite AKM,en eftermiddag,som en bra kpist men inte mer.. Första dagen gick åt till att reda upp resor,ersättningar,kunskapsnivåer och gruppindelning,inte kul.. Ok.. tack för det... M16A2 och AKM är ju "old news", det får nog bli annat i stället... Inget fel på ak5 o Kulspruta 58 såklart, men jag väljer hellre vapen jag inte pillat med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted November 23, 2002 Report Share Posted November 23, 2002 När jag gjorde GU var "stora" förevisningssatsen stationerad på F7. Man fick äska om att låna den, vilket bl.a vi (F21) och K4 gjorde mig veterligt. Beväringsmännen på F7 lär ju ha fått fingra sig less iaf... *avis* Innehåller "alla" eldhandvapen i bruk (typ M4, M16A2, AK47, AK74, Dragunov, PSG-1, MP5SD, SA80, FN P90, Steyr AUG o.s.v.). Dock inga kulsprutor =( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted November 23, 2002 Report Share Posted November 23, 2002 När jag gjorde GU var "stora" förevisningssatsen stationerad på F7. Man fick äska om att låna den, vilket bl.a vi (F21) och K4 gjorde mig veterligt. Beväringsmännen på F7 lär ju ha fått fingra sig less iaf... *avis* Innehåller "alla" eldhandvapen i bruk (typ M4, M16A2, AK47, AK74, Dragunov, PSG-1, MP5SD, SA80, FN P90, Steyr AUG o.s.v.). Dock inga kulsprutor =( Jag tror tämligen säkert att det är den som finns på FV Halmstadsskolor. Och den handhas av en Kn G, som får åka land och rike runt med den satsen. Har själv pillat i den 2ggr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted November 23, 2002 Report Share Posted November 23, 2002 Var på Fårö förra året..Mycket AK5,både hantering och skjutteknik. En del Kulspruta 58,Mycket amm! För lite M16A2,en förmiddag... min favorit ändå! För lite AKM,en eftermiddag,som en bra kpist men inte mer.. Första dagen gick åt till att reda upp resor,ersättningar,kunskapsnivåer och gruppindelning,inte kul.. Det var samma innehåll i år. Förutom att vi inte fick så mycket skjuttid med Kulspruta 58 :( Bara för att det för många som inte hade rört vid en ksp innan, så det lades extra tid på att lära dem ??? *undrar vad man har levt för liv utan att ha fått pilla å skjuta med ksp* :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted November 24, 2002 Report Share Posted November 24, 2002 Okej... fick tag i lite info igår när jag var på skytte tävling.... vi får se om special vapnen får komma till H-avan i år... ett nitiskt befäl har poängterat att det är svårt olagligt att använda icke FM´s vapen i utbilding/övning.... men det löser sig nog... hoppas jag... //Sgt. Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 24, 2002 Report Share Posted November 24, 2002 Hoppas att Urban Lindström kommer, då brukar det ordna sig med automatik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts