baalta Posted March 16, 2007 Report Posted March 16, 2007 (edited) Men nu börjar det bli riktigt fint väder på dagarna här upp i Sundsvall. En annan ska nog dra sig ut och springa i spåret för första gången i år till veckan. Hur har ni det i resten av landet, börjar spåren smälta upp så dom är löpardugliga? Edited March 16, 2007 by baalta Quote
Unumitium Posted March 16, 2007 Report Posted March 16, 2007 Ojdå... Här har det faktiskt varit rent på vägarna ett bra tag. Dock är det först denna vecka som man verkligen varit ute och sprungit (all träning har kommit i skymundan pga projektarbetet som skulle vara inlämnat och klart idag). Hur ser det ut med marschträning och jobb för er här inne lagom till sommaren? ps. Är det någon här som fått ut någon form av träningsschema från plikverket? ds. Quote
baalta Posted March 16, 2007 Report Posted March 16, 2007 Ojdå... Här har det faktiskt varit rent på vägarna ett bra tag. Dock är det först denna vecka som man verkligen varit ute och sprungit (all träning har kommit i skymundan pga projektarbetet som skulle vara inlämnat och klart idag). Hur ser det ut med marschträning och jobb för er här inne lagom till sommaren? ps. Är det någon här som fått ut någon form av träningsschema från plikverket? ds. Trevligt, mm synd att man har så mycket i skolan nu när allt avslutas. Brottas fortfarande med mitt projektarbete. Marschträning har jag inte gett mig på än, blir nog framöver. Hade tänkt och åka bort till nån större skog så man får vandra i naturen, inne i stan är ingen höjdare. Jobb som sommarjobb? Själv jobbar jag skiftgång på en industri som förra sommaren. Fram till inryck är det sagt, jag får träna på friveckorna. Nix inget tränings schema har jag fått. Quote
DavvE Posted March 17, 2007 Report Posted March 17, 2007 Kommer ni att få ut träningsschema av Pliktverket? Det fick inte jag när jag ryckte in på AJB! Men å andra sidan behövs det inte, använd lite sunt förnuft så kan ni lista ut vad ni kan tänkas träna! Löpning - slät och terrängmil, marsch - med packning, orientering - dag och natt, styrka - alla muskelgrupper. Börja lätt och sedan öka sucksesivt... Lycka Till! Quote
Coakley Posted March 18, 2007 Report Posted March 18, 2007 Ojdå... Här har det faktiskt varit rent på vägarna ett bra tag. Dock är det först denna vecka som man verkligen varit ute och sprungit (all träning har kommit i skymundan pga projektarbetet som skulle vara inlämnat och klart idag). Hur ser det ut med marschträning och jobb för er här inne lagom till sommaren? Jo fy fan för projektet. En annan har UF företag i de, vi gör en hemsida för linköpingsungdomar www.street013.se Ja körde lite träning med ryggsäck i fredags jag och en kompis som ska till KJ mönstringen gick 5 km för att sedan gå konstant 30min upp och ner i en skidbacke i ett bra tempo. Dra åt ** va tungt de va. Tar en bild i veckan så får ni ett exempel på ett bra träningspass Jag jobbar extra på Statoil så de blir de mellan skolan o inryck förhoppningsvis får ja lite mer jobb där när ja slutar skolan. Ha de ! //Klaar Quote
rnc Posted March 19, 2007 Report Posted March 19, 2007 Nyss när jag kom hem från skolan så kollade jag posten och jajjemen, nu hade det kommit.. Utdraget ur PLIS. Var mycket intressant läsning! Tack för tipset än en gång! Quote
cuatro Posted March 20, 2007 Report Posted March 20, 2007 Nu börjar solen äntligen skina på en igen....så nu kan man ut på vattnet och börja träna på "riktigt". Tror att våren och sommaren övelägset vinner över hösten och vintern i de flesta avseenden. När vi rycker in länktar jag nog mer till skog och mark än till snötäkta vidder och is iglos.... (Även om snötäkta vidder inte är så dåligt)... Är dock utan tvekan en sommarkille....va är ni? Quote
Coakley Posted March 20, 2007 Report Posted March 20, 2007 Nu börjar solen äntligen skina på en igen....så nu kan man ut på vattnet och börja träna på "riktigt". Tror att våren och sommaren övelägset vinner över hösten och vintern i de flesta avseenden.När vi rycker in länktar jag nog mer till skog och mark än till snötäkta vidder och is iglos.... (Även om snötäkta vidder inte är så dåligt)... Är dock utan tvekan en sommarkille....va är ni? Jag älskar vatten och havet men ja tror vi kommer få lära oss att älska fruset vatten när vi är där uppe Quote
baalta Posted March 20, 2007 Report Posted March 20, 2007 Nu börjar solen äntligen skina på en igen....så nu kan man ut på vattnet och börja träna på "riktigt". Tror att våren och sommaren övelägset vinner över hösten och vintern i de flesta avseenden.När vi rycker in länktar jag nog mer till skog och mark än till snötäkta vidder och is iglos.... (Även om snötäkta vidder inte är så dåligt)... Är dock utan tvekan en sommarkille....va är ni? Jag älskar vatten och havet men ja tror vi kommer få lära oss att älska fruset vatten när vi är där uppe Helt klart en sommarkille, finns ju inget schysstare än sommarnätter. Quote
Unumitium Posted March 20, 2007 Report Posted March 20, 2007 Vår och höst-nisse. Varken för varmt eller för kallt! på våren lever allt upp och blir grönt och härligt samt att man inte får glömma alla härliga lovdagar som är titt som tätt. Hösten är helt enkelt soft med en extra bonus som kallas svamp... Quote
Coakley Posted March 26, 2007 Report Posted March 26, 2007 (edited) Jag skickade iväg mitt brev ang. ett utdrag ur PLIS idag. Ska bli en mycket intressant läsning när brevet kommer. De som ligger inner nu har enligt norrlandsjagare.com 79 dagar kvar till muck , de är inte mycket. Samtidigt räknas dagarna för oss till inryck Edited March 26, 2007 by Klaar Quote
J_Hedin Posted March 26, 2007 Report Posted March 26, 2007 (edited) Jag skickade iväg mitt brev ang. ett utdrag ur PLIS idag. Ska bli en mycket intressant läsning när brevet kommer. De som ligger inner nu har enligt norrlandsjagare.com 79 dagar kvar till muck , de är inte mycket. Samtidigt räknas dagarna för oss till inryck Vad är PLIS? Edit : Never mind lästa på lite i tråden och fick mitt svar. Edited March 26, 2007 by J_Hedin Quote
Unumitium Posted April 12, 2007 Report Posted April 12, 2007 Hey..! Vet någon av er vilket fordon som fordonsförarna kommer att utbildas mot under vårat år? Och vilka extra befattningar är det som brukar kombineras med fordonsförarbefattningarna? Quote
siros Posted April 12, 2007 Author Report Posted April 12, 2007 Tjena kan inte svara på din fråga på rak arm, men kanske denna länken kan bringa lite klarhet i frågan. www.norrlandsjagare.com Sidan är gjord av killar som ligger inne på "trossen". De är inte många 20åringar som har CE-kort med ADR behörighet;D Föresten, var runt Göteborg bor du någonstans och hur går det med förberedelserna? Mvh Siros Quote
rill3e Posted April 12, 2007 Report Posted April 12, 2007 Hum... Vet du om man får flyga till gbg med? Klart du får. Gbg ligger geo. längre söder ut än Sthlm. Man drar en geo-gräns för vilka som får flyga och vilka som ska nyttja enbart tåg. Gränsen har legat en bit över Sthlm, vart den ligger nu vet jag inte. Gränsen låg iallafall 05-06 i höjd med Gävle...dvs om du bor i Gävle får du åka tåg. Ganska jävligt för Gävleborna som bara har nån/ett par timmar från Uppsala/Stockholm. Du får flyga hem på kortpermissioner....dvs över helgen. 05-06 när K4 blev en del av I19 så gick man över till Bodens policy. Dvs du får bara flyga på kortpermisar som är 2 dagar. Detta blev en enorm krock med K4s/AJB 10-4 system dvs du är i tjänst 10 dagar och får åka hem på Torsdagen andra veckan och vara ledig i 4 dagar. Förut fick man flyga då dessa 4 dagar sågs som kortledighet. Nu när I19 har tagit över gäller inte detta = åka tåg. Dock fick vi tillämpa 5-2 ganska mycket mellan storövningarna bara för att slippa eviga tågresor. Vilket i sin tur betyder att AJB har anpassat sig mot egna viljan till 5-2. Vet inte hur det är detta utbildningsår. Nån nyare kanske vet om de har gjort någon kompromiss och kör 10-4 igen nu, med flyg! 05-06 var ett riktigt härkeår. Vi ryckte in i Boden bara för att ingen visste var vi skulle rycka in och om K4 skulle vara kvar eller inte. Vi fick som tur var efter 7 dagar flytta till Arvidsjaur. Är väl kul med snö och kyla.....man får ett fint rödflammigt ansikte efteråt, desto skönare att komma in, och man slipper knotten. Skönt att ni slipper rycka in i januari nu iallafall och slipper kliva av i Arvidsjaur -42 nattetid från Stockholm central. Fingrarna och läpparna var så svullna att dreglat bara rann utan kontroll efter fältvaneveckan. Kommer ihåg att jag stod i duschen på högsta värmen i 2 timmar bara för att få upp värmen, istället för att sova. Det var rätt gött. Men man ville inte åka tillbaks efter den ledigheten kan jag lugnt säga. Sen finns det ju skotrar. Vi packade inte ens upp skidorna på slutövningen. Dock intet sagt om att man inte får stå många mil på skidor. Quote
Unumitium Posted April 13, 2007 Report Posted April 13, 2007 (edited) Siros: Hum... Jag tror jag får ringa och fråga istället :p Tja, jag bor lite utanför stenungsund om du vet vart det ligger? För tillfället går det segt. För mycket med skolan just nu. =/ Själv då? Ute och marschar mycket? Rill3e: Om de inte gjort någon kompromiss får vi hoppas att de gör det... 2dagar ledigt är inte så mycket även om man får flyga från boden. ._. Well well, så länge det är skoter som gäller och inte bandvagn är jag nöjd. edit: litet tillägg... Edited April 13, 2007 by Unumitium Quote
siros Posted April 13, 2007 Author Report Posted April 13, 2007 jajjemen, vet var det ligger. själv lägger jag vikten mest på styrkan simningen och löpningen, marsch har jag mycket lättare för. Dock ska jag inte säga att jag tränar mycket. löpning 3 gånger i veckan samt BRAK varje kväll innan läggdags mån: 5km ons: 10km fre: 5km du behöver inte vara orolig jag är absolut inget fysmonster..., mer en semla //Siros Quote
Unumitium Posted April 13, 2007 Report Posted April 13, 2007 Jasså? Gött! Vart är det du bor då? Är det i själva Göteborg eller är det utanför någonstans? Semla?! Det låter som min nivå, även om jag förmodligen är mer av en mariabulle än semla... :P Men vilka övningar gör du för styrkan då? För mig blir det ofta chins, dips, arsträck och armhävningar och något annat tillägg som jag känner för... Eller ja, blev om man ser till mitt uppehåll. Marsch kan te sig naturligt, men jag tycker det är gött att träna! Väldigt soft att bara vara ute och gå och övernatta ute i det fria =) Förövrigt: Vet någon om det finns någon bra maskin eller övning som tränar typiska muskler som används vid längdskidsåkning? Quote
rnc Posted April 13, 2007 Report Posted April 13, 2007 Förövrigt: Vet någon om det finns någon bra maskin eller övning som tränar typiska muskler som används vid längdskidsåkning? Köp rullskidor. Quote
siros Posted April 14, 2007 Author Report Posted April 14, 2007 Hej igen, bor i själva göteborg. min brak som säkert inte alls omfattar lika mycket som den riktiga, består av: Armböj situps ryggresningar chins tar jag en gång om veckan bara. Quote
Sudd Posted April 21, 2007 Report Posted April 21, 2007 (edited) Hej grabbar! Kommer att rycka in som PB i oktober. Har precis kommit hem från FJS förtest. Hade knäskada och inflammation i halsen men lyckades ändå genomföra dagarna med hyffsade resultat. Fick dock inte gå vidare till testperioden. Är hur som helst inte besviken för det. Tvärtom riktigt peppad på att komma till AJB. Jag tänkte i alla fall ge er lite träningstips, utefter vad jag har fått erfara under dessa förtestdagar på FJS, inför inryck på AJB. Dagarna på AJB kommer antagligen att vara långa och fruktansvärt tärande på kroppen med lite sömn och lite vila. Träna därför mycket marcher under långa pass, alternativt längdskidåkning när möjlighet finns, med packning. Träna också mycket benstyrka och löpning. Föreställ er att ni ska kunna klara att löpa milen på under 48 minuter även om ni har varit igång i 24 timmar och inte fått vila en sekund. Det gäller att man har vilja att pressa sig själv för att man ska kunna klara av utbildningen. Därför är det också viktigt att man börjar vänja sig redan nu vid att inte sluta träna när kroppen säger ifrån. ÖVERTRÄNA DOCK INTE SÅ ATT SKADOR KAN UPPSTÅ! Därigenom menar jag också att ni kan glömma det sätt man traditionellt brukar träna på gym. Maxstyrka är ingen mening att träna. Utför så många repetitioner ni kan och öka därefter eventuellt belastningen vid behov. Jag hade 9a i kondition, 9a i styrka, 8a på Psyk och fullt på resten, men jag känner ändå inte att den fysik jag har haft fram till förtestet är tillräcklig för jägarutbildningen. Jag vill inte avskräcka er, snarare uppmuntra er för att ni ska klara er så bra som möjligt. BÖRJA TRÄNA REDAN NU! Edited April 21, 2007 by Sudd Quote
jeppson Posted April 21, 2007 Report Posted April 21, 2007 Hej grabbar! Kommer att rycka in som PB i oktober. Har precis kommit hem från FJS förtest. Hade knäskada och inflammation i halsen men lyckades ändå genomföra dagarna med hyffsade resultat. Fick dock inte gå vidare till testperioden. Är hur som helst inte besviken för det. Tvärtom riktigt peppad på att komma till AJB. Jag tänkte i alla fall ge er lite träningstips, utefter vad jag har fått erfara under dessa förtestdagar på FJS, inför inryck på AJB. Dagarna på AJB kommer antagligen att vara långa och fruktansvärt tärande på kroppen med lite sömn och lite vila. Träna därför mycket marcher under långa pass, alternativt längdskidåkning när möjlighet finns, med packning. Träna också mycket benstyrka och löpning. Föreställ er att ni ska kunna klara att löpa milen på under 48 minuter även om ni har varit igång i 24 timmar och inte fått vila en sekund. Det gäller att man har vilja att pressa sig själv för att man ska kunna klara av utbildningen. Därför är det också viktigt att man börjar vänja sig redan nu vid att inte sluta träna när kroppen säger ifrån. ÖVERTRÄNA DOCK INTE SÅ ATT SKADOR KAN UPPSTÅ! Därigenom menar jag också att ni kan glömma det sätt man traditionellt brukar träna på gym. Maxstyrka är ingen mening att träna. Utför så många repetitioner ni kan och öka därefter eventuellt belastningen vid behov. Jag hade 9a i kondition, 9a i styrka, 8a på Psyk och fullt på resten, men jag känner ändå inte att den fysik jag har haft fram till förtestet är tillräcklig för jägarutbildningen. Jag vill inte avskräcka er, snarare uppmuntra er för att ni ska klara er så bra som möjligt. BÖRJA TRÄNA REDAN NU! Kloka ord! Quote
siros Posted April 21, 2007 Author Report Posted April 21, 2007 Tack för tippsen En vän till mig kom också hem från fjs förtesten med samma visdomsord som dig Quote
Länus Posted April 25, 2007 Report Posted April 25, 2007 Tjena gubbs! Någon som vet hur många avhopp det brukar vara där uppe varje år? Hört lösa rykten om att det är jäkligt många som hoppar av bara efter några veckor. Eller?' /L Quote
Grillo Posted April 26, 2007 Report Posted April 26, 2007 Tjopp.. Ska också norrut okt 07 Ny på forumet, fick tipset av en polare på MSN som också ska upp i Oktober. Nån mer än jag som har lite svårt med betekningarna? Jag har fortfarande inte kolla på vad om är PB/KB osv. Nån som har lust att förklara? BTW Vad menas med BRAK? // Grillo Quote
Guest koenigsegg88 Posted April 26, 2007 Report Posted April 26, 2007 Tjopp..Ska också norrut okt 07 Ny på forumet, fick tipset av en polare på MSN som också ska upp i Oktober. Nån mer än jag som har lite svårt med betekningarna? Jag har fortfarande inte kolla på vad om är PB/KB osv. Nån som har lust att förklara? BTW Vad menas med BRAK? // Grillo Brak=Bröst, rygg, armar knän http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=13665 Quote
Husar8809 Posted April 26, 2007 Report Posted April 26, 2007 är det inte BUK, rygg, armar, knän? Quote
Grillo Posted April 26, 2007 Report Posted April 26, 2007 okey, tack för det, Kör hårt på vanliga träningarna och springer så det löser sig nog... Quote
rill3e Posted April 29, 2007 Report Posted April 29, 2007 Tjena gubbs! Någon som vet hur många avhopp det brukar vara där uppe varje år? Hört lösa rykten om att det är jäkligt många som hoppar av bara efter några veckor. Eller?' /L alldeles för höga....Vi KB var 82 på infohelgen, 70-80 inryckande och 55 som muckade (05/06)...kvotmässigt samma mängd som hoppade av av GB. De största kategorierna av avhopp är skador i ben eller rygg. Oftast mörkade i tron om att det inte kommer vara så farligt eller att folk tror det som inte höll förut ska hålla nu när det redan varit skadat förut. En annan orsak som jag märkte var felaktiga förväntningar/ folk har inte en aning om vad det handlar om (tänk dragon X "dokumentären"). Förövrigt så har 40% av alla inryckande inte haft träningsvärk innan inryck enligt en av våra tidigare löjtnanter....vilket ger en belastningschock och skador vid inryck...även fast gympadojor används heroiskt mycket i början,även med uniformen på.. Quote
Recommended Posts