Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Tja allihopa! Rycker osså in i oktober. Trevligt o se en samlad skara :worthy:

Någon som vet hur det funkar med hemresor om man ska längre söderut, säg skåne? :surprise:

Blir det mellanlandningar då tro?

Edited by alex f
  • Replies 461
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Tjena, välkommen ;-)

Vad jag har hört mellanlandar man i Stockholm om man ska till Göteborg. Det borde även gälla skåningar.

Hur går det med förberedelserna? Själv skäms jag. Har inte alls tränat seriöst, lär väl bli överkörd :-P

Lycka till

//Siros

Posted
Tjena, välkommen :clap:

Vad jag har hört mellanlandar man i Stockholm om man ska till Göteborg. Det borde även gälla skåningar.

Hur går det med förberedelserna? Själv skäms jag. Har inte alls tränat seriöst, lär väl bli överkörd :-P

Lycka till

//Siros

Det låter ju najs =P Med väntetider o sånt lär det inte bli mycket av helgerna över..

Träningen går väl okej.. Försöker hinna med två stycken milen och tre styrkepass i veckan plus ett intervallpass. Så småningom får man väl försöka sig på tung packning också :D

Posted (edited)

jäklar 2 mil i veckan , du ligger lite före mig :D

Va ute och gick 1h 40 min idag med väska i snön riktigt behagligt men så klart kände man av tyngden. Ja fyllde väskan med en full 5 literdunk vatten plus en komarock och en gammal militärhjälm. Kunde inte väga den men det blev perfa tyngd. :)

Edited by Klaar
Posted

jag har tänkt ringa I19 Jbat under morgondagen , ja sätter 2 bullar och 1 hasselnöt att infohelgen krockar med min bal. :)

Kan höra av mig senare vad de sa om de har något planerat eller bestämmt om när de har tänkt ha den. :D

Posted

Ah, tackar!

Den ser lagom varm ut faktiskt.

Men vad kan den tänkas väga?

I vilket fall, hur många är bra på att åka skidor?

Posted
jag har tänkt ringa I19 Jbat under morgondagen , ja sätter 2 bullar och 1 hasselnöt att infohelgen krockar med min bal. :worthy:

Kan höra av mig senare vad de sa om de har något planerat eller bestämmt om när de har tänkt ha den. ;-)

Mailade och fick svar direkt.

"Hej

Arméns jägarbataljon har PLANERAT att genomföra en informationshelg 17-19 augusti

2007 (fre-sön).

så du kan med gott samvete gå och dansa den 26 maj.

Pether Öhman S3

Arméns jägarbataljon Arvidsjaur

Norrbottens regemente I19"

Så nu kan vi tagga några månader till. Idag är det då 178 dagar kvar tills dess att vi ska ses där uppe :D

Skönt är även att ingen satte emot mig och därför kan behålla mina bullar o min hasselnöt.

Träna hårt

/

Klaar

Posted
Skönt är även att ingen satte emot mig och därför kan behålla mina bullar o min hasselnöt.

Träna hårt

/

Klaar

Du kan få bjuda på kaffe och bulle till alla oss som kommer upp i januari istället? :baskerKav:

Men infohelgen är bara för de som ska in i oktober va?

Vi andra har några månader senare?

Posted

Hej!

Har är lite info som inte alla kommer uppskatta och som riktar sig till alla som ska in i oktober...

Av de som jag känner som ligger inne eller har legat inne på k4 (en hel drös) är vintern inget roligt att vara med om när det är ständigt kallt, blåsigt, mörkt och man är hungrig. De som jag pratat med har tyckt det var roligt, kul och lärorikt men att de inte känner för att göra om det.

Jag kommer från Halmstad och är inte riktigt van vid "riktig vinter" men jag har inget emot det. Jag ser snarare fram emot att få uppleva det..men

Detta året kommer de som rycker in att få vara med om två vintrar..inte nog med att vintern kommer vid inryck utan sen kommer ännu en i slutet av värnplikten. ;-)

Bra eller dåligt får var och en bestämma.....själv tror jag det kommer bli kallt.

Posted
Detta året kommer de som rycker in att få vara med om två vintrar..inte nog med att vintern kommer vid inryck utan sen kommer ännu en i slutet av värnplikten. :-P

Det är inte direkt första vpl vid A-jaur som kommer få uppleva två vintrar under er GU. KB har sedan flera år ryckt in i Januari med muck runt april. De har således haft 2st vintrar. Men jobbigt å jävligt blir de nog oavsett nu eller då. Lycka till! :rockon:

Posted

Värt att nämna är att de två vintrarna kommer vid två helt olika tillfällen under vpl. Den första vintern kommer mitt i gröntjänsten då man ska lära sig det mesta och ha det allmänt stressigt. Dessutom är vi fortfarande nya vid det tillfället.

tror att den första vintern kommer kännas lite tuffare.

Förhoppningsvis har vi hunnit bli lite rutinerade va de gäller kallt väder när den andra vintern kommer. Dessutom slutar vi efter halva vintern :rockon:

aja, ha de bra alla

//Siros

Posted

Har jag missat nåt här lr? 45 minusgrader, 2 meter snö, satans tung pulka och för lite mat och vetskapen om att man ska göra om samma sak ett år senare, roligare blir det inte i min värld iaf :rockon:

Posted
Har jag missat nåt här lr? 45 minusgrader, 2 meter snö, satans tung pulka och för lite mat och vetskapen om att man ska göra om samma sak ett år senare, roligare blir det inte i min värld iaf :)

Haha...Go for it :D

Lätt att man kommer att behöva den inställningen när man kommer upp! Eller som min coatch säger innan de jobbigaste intrevallerna......det som inte dödar, det härdar B-)

Posted

Eh, vad är väl en vinter i arméns kläder jämfört med de stackarna som fick åka till arbetslägren i sibirien?

För att inte tala om att jämföra med de tyska soldater som satt och mögla ute i den ryska ödemarken utan vinterkläder?

Kallt och jävligt... Det blir det. Men det är ju långt ifrån värst! :)

Posted

Hej blivande vänner

För cirka två månader sedan skrev jag ett brev till Pliktverket Där jag ansökte om ett Utdrag angående mig ur PLIS (pliktverkets register).

´Detta utdrag får alla göra enligt pul, dock endast för sin egen del. I utdraget får man ALL information som pliktverket har sparat om just dig. I vårat stadie är det mest hur våran mönstring gick, dock hinner man samla på sig en jävla massa om man varit aktiv inom det gröna ett tag.

Intressanta uppgifter framkommer så som t ex psykologens uppfattningar om dig i fritext format m.m kul läsning :rolleyes:

I utdraget framgår även din inskrivning i detalj. Dvs var du har hamnat osv.

För våran del:

125538000 Armens jägarbataljon - I 19

FC700 Jägarplutonbefäl

Vidare står det en till intressant uppgift nämligen:

Inryckning: 2007-10-01

Utryckning: 2008-12-19

För er som vill göra ett likadant utdrag, så skriver kort och gott bara: härmed vill jag blabla bla göra ett utdrag ur plis. och så en liten kråka längst ner tillsammans med datum. Så är saken klar.

Mvh Siros

Posted

Låter spännande... kanske värt att ta reda på, om man är nyfiken :D Kan vara bra att veta vad de andra läser om en ....så att de inte står några konstigheter :)

Vad menar du med "aktiv innom de gröna"

(har själv varit på "prao" på två regementen) ;-)

Ha'd

Posted
Hej blivande vänner

För cirka två månader sedan skrev jag ett brev till Pliktverket Där jag ansökte om ett Utdrag angående mig ur PLIS (pliktverkets register).

´Detta utdrag får alla göra enligt pul, dock endast för sin egen del. I utdraget får man ALL information som pliktverket har sparat om just dig. I vårat stadie är det mest hur våran mönstring gick, dock hinner man samla på sig en jävla massa om man varit aktiv inom det gröna ett tag.

Intressanta uppgifter framkommer så som t ex psykologens uppfattningar om dig i fritext format m.m kul läsning ;-)

I utdraget framgår även din inskrivning i detalj. Dvs var du har hamnat osv.

För våran del:

125538000 Armens jägarbataljon - I 19

FC700 Jägarplutonbefäl

Vidare står det en till intressant uppgift nämligen:

Inryckning: 2007-10-01

Utryckning: 2008-12-19

För er som vill göra ett likadant utdrag, så skriver kort och gott bara: härmed vill jag blabla bla göra ett utdrag ur plis. och så en liten kråka längst ner tillsammans med datum. Så är saken klar.

Mvh Siros

Du skickade alltså ett vanligt brev med den korta texten? Synd att man måste vänta 2 månader. Men kul läsning förstår jag!

// Klaar

Posted

Kommer vi få spana/panga på några andra förband än dom där uppe? Brukar de inte vara så att t.ex. KJ har sin vinterutbildning vid K4? Har de hänt att ND övat med KJ då?

//Klaar

Posted
Vad menar du med "aktiv innom de gröna"

(har själv varit på "prao" på två regementen)

T ex varit aktiv inom frivilligverksamhet, gjort värnplikt, jobbat som officer, varit på utlandstjänst osv. Din PRAO kommer nog inte att stå med.

Du skickade alltså ett vanligt brev med den korta texten?

Jag öppnade ett word dokument och skrev typ såhär:

ANSÖKAN OM UTDRAG UR PLIS

Hej mitt namn är Johan Karlsson 1988-01-01 0000. Jag ansöker härmed om ett utdrag ur PLIS gällande mina uppgifter.

Var vänlig och sänd det till min folkbokförningsadress.

HÄR SKRIVER DU DAGENS DATUM OCH UNDERSKRIFT

efter en bra stund trillar det ner ett brev från posten som säger att du har paket. Ta ditt leg och besök stället där man hämtar ut paket. Mot upvisad legtimation får du brevet.

Posted (edited)

Det här blev en riktig lathund, tack mannen! Nu ska man få se vad kvinnan (psykologen) skrev om mig :P

Edited by Klaar
Posted (edited)

Man kanske skulle ansöka om en sådan, det vore ju kul att läsa.

Tack för lathunden btw.

Edit: Glömde fråga, var det nedanstående adressen du skickade brevet till?

Allmän kontaktinformation till Pliktverket

Pliktverket

Karolinen

651 80 Karlstad

Edited by baalta
Posted
Edit: Glömde fråga, var det nedanstående adressen du skickade brevet till?

Allmän kontaktinformation till Pliktverket

Pliktverket

Karolinen

651 80 Karlstad

Det stämmer bra det. lycka till med era ansökan

//Siros Moeeni

Posted

Inte för att jag kommer göra vpl på ND, men jag tycker det är intressant att följa eran tråd. Tack för tipset Siros! Jag var just och postade min ansökan! :unsure: