Jump to content

Vittne till brott

C DK012

Recommended Posts

Var på Hedengrens bokhandel idag under eftermiddagen. När jag skulle gå därifrån ca tnr 251800 så håller polisen som bäst på att spärra av hela Stureplan. Vid närmare undersökning visar det sig att ett rån pågick mot krimskramsbutiken Glitter på Kungsgatan 2. Rånaren rapporterades vara kvar i butiken, liksom en eller flera anställda. Gratisshow tänker jag och ställer mig på första parkett i skyltfönstret mot Stureplan. Under timmen som går står ett gäng poliser i porten jämte butiken och ett stort antal andra upprätthåller avspärrningen. Efter ca en timme av händelselöst väntande kommer andra poliser ut ur porten varpå de som stått där går in i butiken. En kort stund därefter hävs avspärrningarna. Enligt de poliser jag pratade med efteråt hade den misstänkte dragit sig bakåt i byggnaden, eller kanske ned i källaren.

En något annorlunda twist på en tisdagseftermiddag!

Än så länge har inget gripande rapporterats, om det faktiskt var så att rånaren var kvar i byggnaden när polisen anlände förstår jag inte hur han kunnat hålla sig undan.

{7B101B0A-46A2-422D-B944-82B04F746C75}.jpg

Jo, jag var också där och tittade lite på spektaklet.

Än så länge har inget gripande rapporterats, om det faktiskt var så att rånaren var kvar i byggnaden när polisen anlände förstår jag inte hur han kunnat hålla sig undan.

Byggnaderna runt Kungsgatan är stora och sitter ihop. Jag har varit och sprungit i några av dem tidigare. Det finns jättemånga möjligheter att ta sig ut på oväntade ställen genom att springa genom källargångar och över innergårdar. Att spärra av dem så att det är omöjligt att slippa ut är något som jag tror skulle kräva en hel del arbete.

/mdn

Jo, jag var också där och tittade lite på spektaklet.

Byggnaderna runt Kungsgatan är stora och sitter ihop. Jag har varit och sprungit i några av dem tidigare. Det finns jättemånga möjligheter att ta sig ut på oväntade ställen genom att springa genom källargångar och över innergårdar. Att spärra av dem så att det är omöjligt att slippa ut är något som jag tror skulle kräva en hel del arbete.

/mdn

Jo, framförallt de norr om Norrlandsgatan. Men just där butiken låg; hela kvarteret (litet kvarter) är ju en och samma fastighet, med ett och samma hus. Och kulvertar el motsv stora nog för människor mellan fastigheter under gatumark är sällsynt så vitt som min erfarenhet sträcker sig.

Jo, framförallt de norr om Norrlandsgatan. Men just där butiken låg; hela kvarteret (litet kvarter) är ju en och samma fastighet, med ett och samma hus. Och kulvertar el motsv stora nog för människor mellan fastigheter under gatumark är sällsynt så vitt som min erfarenhet sträcker sig.

Jag trodde hela Stockholm var en schweizerost. I alla fall finns det rejäla kulvertar mellan Regeringskansliets fastigheter på den 'finländska' delen av Drottninggatan.

Utan att avslöja för mkt så kan jag säga att en man är misstänkt och delgiven misstanke för ovanstående brott (mfl) och att han är i rättsligt förvar...

Förövrigt så finns det MÅNGA vägar ut frånfastigheten i fråga. Dessutom så fanns det rätt så mkt folk i kvarteret så att stoppa alla som lämnade byggnaden (3 olika gator, Norrlandsg, Birger Jarl samt Kungsg.) var inte ett gångbat alt.

//69:an

rån pågick mot krimskramsbutiken Glitter

är jag den enda som reagerat på detta,

jag menar... om man ändå ska råna, väljer man glitter? Slår vad 50spänn om att det är en tjackpundare.

Nej, du är absolut inte ensam om detta. Det var det dominerande samtalsämnet bland åskådarna ( "-men för i h-vete, med hela biblioteksgatan full med kungliga hovjuvelerare, varför hoppa på en försäljare av plastörhängen och godishalsband???) .

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...