hemvärnsungdom Posted May 27, 2002 Report Share Posted May 27, 2002 Tänkte att det kunde vara kul att lära sig lite nya marchsånger då och då och inte bara köra på de gamla vanliga. Så sätt igång och skriv ner de marchsånger ni kan..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lillan Posted May 27, 2002 Report Share Posted May 27, 2002 Alltså inte jag som skrivit den...delar bara med mig via ABP...skyll på honom =)*En man som hette Teobald Tor han var en skicklig tamburmajor. Succén han gjorde var alltid stor för han snurra och svängde sin kuk. Ref: Det var en stor kuk lång, kraftig och tung. Från dess topp till dess rot var den tre fyra fot med en medelstor ryggsäck till pung. En dag gick Teobald ut en stund för att gå för sig själv i en lummig lund. Han mötte en söt liten dam med sin hund som såg när han svängde sin kuk ref Och Teobald prova ett trick han lärt han släppte sin lem med en kraftig snärt i huvet på hunden som avled tvärt när han snurra och svängde sin kuk. Ref Men damen hon blev helt bestört hon skrek och svor nåt oerhört så det var ingen lyckad flirt att snurra och svänga sin kuk. Ref På grund av damens arga gnäll han anhölls redan samma kväll och sattes i en ensamcell att snurra och svänga sin kuk. ref När målet kom i rätten opp sa åklagarn 'det får va stopp man får ej vifta med sin snopp och snurra och svänga sin kuk'. Ref Men domarn han var tolerant han sa 'själv gör jag likadant jag tycker det är intressant att snurra och svänga min kuk'. Ref Så Teobald han släpptes fri och liksom domarn tycker vi att tjejer ni ska skita i om vi snurrar och svänger vår kuk. Ref För vi har en stor kuk lång kraftig och tung från dess topp till dess rot är den SJU ÅTTA fot med en JÄTTESTOR ryggsäck till pung. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haggeman Posted May 27, 2002 Report Share Posted May 27, 2002 Klassiker.. jag vill bli en pansarskytt märket på baskern har jag redan sytt när vi kom till Ivans land, rulla' vi fram på våra band i en stuga som vi hitta' bodde där en rysk bonn#####' hon blev slagen och våldtagen sedan fick hon en bajonett i magen mormor liten, rädd och blek henne spika' vi upp i en ek jag vill mosa ryssar under banden trycka ned dem i skyttegravssanden över stock och över sten rulla' vi fram på Ivans ben när vi träffa ryska barn i staden slog vi dem närkampsspaden ryska barn ifrån oss springa AKn smattra och sedan fanns där inga vart jag än min akan drar ryska barn blir utan far vart jag än min bandvagn vänder ryska städer står i bränder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 28, 2002 Report Share Posted May 28, 2002 Hur skall man veta melodin då?? eller är det den vanliga till de flesta kanske?? tur för mig att jag har hört den översta här... men den om ryssen var ny... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 5, 2002 Report Share Posted June 5, 2002 Melodi: Westerwaldlied Lyss nu till vår glada sång vi sjunga gång på gång (jajamänsan) när vi nu vår kosa ställt mot vårt ljuva övningsfält (2, 3, 4) Ref: Åh du sköna västanvind svalkar våra kroppar när vi gångar fram över stock och sten och makadam i solens varma sken Sov du flicka utan besvär Gardet vaktar här inget ont det händer dig när det hänger upp på mig (2, 3, 4) Ref. Gardets sjätte kompani ja, det kallas vi ingen annan före oss när det kommer till att slåss Ref. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mojo Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Klacken i backen armen rak sväng den bak 1 2 3 4 1234 1234 1 2 3 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest nemesis devina Posted June 7, 2002 Report Share Posted June 7, 2002 ich ich ich ni KOREA ich ich ich ni KOREA cho cho cho KOREA ich KOREA ni KOREA san KOREA chi KOREA ich HAI ni HAI san HAI chi HAI ich ni san chi ICH NI SAN CHI ich ni san chi ICH NI SAN CHI en liten ramsa vi sjunger på träningen (kendo) är på japanska o tänkt att värma upp rösten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 Klacken i backen Blicken i nacken RÄKNA TAKTEN! 1 2 3 4 12 34 12 34 1 2 3 4 Melodi: En elefant balanserade En leopard attackerade En liten liten spaningstrupp Det tyckte han var så intressant Så han gick och hämtade en annan leopard Två leoparder attackerade En liten liten spaningstrupp Det tyckte dom var så intressant så dom gick och hämtade en annan leopard Tre leoparder... EDIT: Lade till Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 Över femtusen reggade... Nock ska det välan finnas fler sånger? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 I den där särartsfeministiska filmen Gott om pojkar, ont om män (tror jag) så sjunger en kjpluton på marsch en sång som börjar "I Sverige är härligt att leva/här finns allt som jag håller kärt", har bra marschtempo och är lagom krigisk. Någon av skogsmatroserna som har bättre koll? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter_PB Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 I den där särartsfeministiska filmen Gott om pojkar, ont om män (tror jag) så sjunger en kjpluton på marsch en sång som börjar "I Sverige är härligt att leva/här finns allt som jag håller kärt", har bra marschtempo och är lagom krigisk. Någon av skogsmatroserna som har bättre koll? Tycker de flesta Kj-sångerna hör hemma i ensamma skogen...eller garderoben. Förbandet har ju fått sig ett par kängor från högre instans pga dessa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 Har hört några olika varianter på den här, men känner mig Kosovo inspirerad i natt så det får bli den här... Melodi: Blanka gevär -Vad ska vi göra med vårt hagelgevär, ja vårt hagelgevärvårt ja med vårt hagelgevär -Jo dom ska vi skjuta alla hundarna med, ja alla hundarna med ja alla hundarna med. -Å vad ska vi göra med de hundarna då, ja med de hundarna då ja med de hundarna då? -Jo dom ska vi plocka alla pälsarna av, ja alla pälsarna av ja alla pälsarna av. -Å vad ska vi göra med de pälsarna då, ja med de pälsarna då ja med de pälsarna då? -Jo dom ska vi stoppa alla kuddarna med, ja alla kuddarna med ja alla kuddarna med. -Å vad ska vi göra med de kuddarna då, ja med de kuddarna då ja med de kuddarna då? -Jo dom ska vi lägga alla flickorna på, ja alla flickorna på ja alla flickorna på. -Å vad ska vi göra med de flickorna då, ja med de flickorna då ja med de flickorna då? -Jo dom ska vi göra alla pojkarna med, ja alla pojkarna med ja alla pojkarna med. -Å vad ska vi göra med de pojkarna då, ja med de pojkarna då ja med de pojkarna då? -Jo dom ska vi göra till soldater en dag, ja till soldater en dag, ja till soldater en dag. -Å vad ska vi göra med soldaterna då, ja med soldaterna då ja med soldaterna då? -Jo dom ska få skjuta med vårt hagelgevär, ja med vårt hagelgevär, ja med vårt hagelgevär Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGT Jakobsson Posted January 12, 2006 Report Share Posted January 12, 2006 @ Peter_PB, denna är mild och fin Från marschsången "KJS på jordens yta.." gjorde vi på ksp en egen variant: KSP på jorden yta aldrig mer ska orken tryta vapnet i hand berred att njuta ge oss ammo och vi ska skjuta ksp ksp ksp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted January 13, 2006 Report Share Posted January 13, 2006 I den där särartsfeministiska filmen Gott om pojkar, ont om män (tror jag) så sjunger en kjpluton på marsch en sång som börjar "I Sverige är härligt att leva/här finns allt som jag håller kärt", har bra marschtempo och är lagom krigisk. Någon av skogsmatroserna som har bättre koll? Tycker de flesta Kj-sångerna hör hemma i ensamma skogen...eller garderoben. Förbandet har ju fått sig ett par kängor från högre instans pga dessa. Det är fullt möjligt. Dock hörde jag inget pubertalt skit om barnvåldtäkter, rasism eller annat i de tre första verserna som filmen visar. Åtminstone dessa verser ger inte uttryck för något annat än en lagom patriotisk igelkottsattityd som klär nationens elitsoldater mycket väl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lättöl Posted January 13, 2006 Report Share Posted January 13, 2006 Vad är syftet? Moralhöjande på kasern? Att det passar i skogen håller jag inte heller med om. Ljud och ljusdiciplin! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schalldämpfer Posted January 13, 2006 Report Share Posted January 13, 2006 Det stämmer tämligen väl att det var lite småhysteriskt på KA1 under en period på 1990-talet efter alla skriverier. Vi som färska PB fick i uppgift att skriva en sång som: 1: Inte fick vara rasistisk 2: Inte fick vara kvinnoförnedrande 3: Inte fick vara våldsförhärligande 4: Inte fick peka ut något land som potentiell fiende Resultatet blev en ganska urvattnad variant, men som ärndå hade en del fyndigheter i sig. Tyvärr kommer jag bara ihåg första versen, men kanske kan någon mer perverterad människa än jag resten? Melodin var i alla fall "When Johnny comes marching home" (Vilken om jag minns rätt från början är en gammal slavmelodi, hur politiskt korrekt är inte det!) När fienden en gång till Sverige komma och flyget ej honom har lyckats bomba När Kvinnorna skriker och männen dör och flottan ligger på botten och blör Ja då är det dags att kalla på fjärde amf EDIT: Jag kom just på att förslaget till och med var uppe och vände på Håkan Syréns bord innan den fick börja sjungas. Och nej, han var inte ÖB då utan bara en regementschef i karriären.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted March 10, 2007 Report Share Posted March 10, 2007 lyfter tråden igen! Någon som har någon bra sång som man kan sjunga när man marschar på led.. ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted March 11, 2007 Report Share Posted March 11, 2007 Spana in den här tråden: Marschsånger Link to comment Share on other sites More sharing options...
ostgotahvuare Posted April 7, 2009 Report Share Posted April 7, 2009 Har hört några olika varianter på den här, men känner mig Kosovo inspirerad i natt så det får bli den här... Melodi: Blanka gevär -Vad ska vi göra med vårt hagelgevär, ja vårt hagelgevärvårt ja med vårt hagelgevär -Jo dom ska vi skjuta alla hundarna med, ja alla hundarna med ja alla hundarna med. -Å vad ska vi göra med de hundarna då, ja med de hundarna då ja med de hundarna då? -Jo dom ska vi plocka alla pälsarna av, ja alla pälsarna av ja alla pälsarna av. -Å vad ska vi göra med de pälsarna då, ja med de pälsarna då ja med de pälsarna då? -Jo dom ska vi stoppa alla kuddarna med, ja alla kuddarna med ja alla kuddarna med. -Å vad ska vi göra med de kuddarna då, ja med de kuddarna då ja med de kuddarna då? -Jo dom ska vi lägga alla flickorna på, ja alla flickorna på ja alla flickorna på. -Å vad ska vi göra med de flickorna då, ja med de flickorna då ja med de flickorna då? -Jo dom ska vi göra alla pojkarna med, ja alla pojkarna med ja alla pojkarna med. -Å vad ska vi göra med de pojkarna då, ja med de pojkarna då ja med de pojkarna då? -Jo dom ska vi göra till soldater en dag, ja till soldater en dag, ja till soldater en dag. -Å vad ska vi göra med soldaterna då, ja med soldaterna då ja med soldaterna då? -Jo dom ska få skjuta med vårt hagelgevär, ja med vårt hagelgevär, ja med vårt hagelgevär Någon som kan "orginal" texten till den här? Vi sjöng den när vi var ute och marscherade förra övningshelgen. Det var ingen som kunde den ordentligt. Skulle vara kul att kunna sången, dels för att veta vad man sjunger och för att kunna den så man slipper göra bort sig. Tack ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted April 7, 2009 Report Share Posted April 7, 2009 Någon som kan "orginal" texten till den här? Vi sjöng den när vi var ute och marscherade förra övningshelgen. Det var ingen som kunde den ordentligt. Skulle vara kul att kunna sången, dels för att veta vad man sjunger och för att kunna den så man slipper göra bort sig. Tack ! Första posten på sidan två i den här tråden. @BlåGul: Ihopslagning av trådarna föreslås. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hägg Posted April 10, 2009 Report Share Posted April 10, 2009 Undan ur vägen Land du välsignade Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monstertobbe Posted April 24, 2009 Report Share Posted April 24, 2009 Ensam: Spetznas kommer till mitt land Alla: Ville sätta allt i brand Ensam: Gick man ur hus och hur hem Alla: men min sköna AK5 Ensam: Åt hans hjärna, drack hans blod Alla: Bara kroppen återstod Ensam: Grillad liten spetznas soldat Alla: Pansarskyttes älsklingsmat" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.