Jump to content

Fördomar


Guest Hades

Recommended Posts

Guest Hades

Jag är en ganska ny medlem här i forumet och jag vet inte om det här ämnet har diskuterats förut och jag är nyfiken på att höra era åsikter.

 

Jag har märkt att många människor har stora fördomar mot det svenska försvaret och jag har ofta hört att svenska försvaret är uselt och borde läggas ner och att vi aldrig skulle kunna stå emot en attack, Själv så är jag förbannat stolt över vårt försvar och man blir lite förbannad när folk säger "Svenska soldater suger jämnfört med Amerikanska soldater" och andra grejer i den stilen

 

det finns även andra fördommar tillexempel jag ska göra lumpen om 3 veckor och jag ser fram emot det och skulle gärna satsa på att bli officer efteråt och bara för den sakens skull behöver det inte betyda att jag är en psykopatisk vapen galning.  jag vet inte hur det är med er men själv får jag höra mycket skit

Link to comment
Share on other sites

Guest Predator

Verkar som om du stött på lite för många pacifistiska kommunistsvin. Själv har jag ganska lite erfarenhet av folk som har så lite respekt för den svenska militären. Men visst finns det folk som har de åsikter du beskriver och sånt blir man verkligen förbannad på.

Link to comment
Share on other sites

Samma sak för mig. Många vill inte göra lumpen och det respekterar jag. Men en del av dom tycker att man är idiot om man gör lumpen.

 

Jag har också mött personer som tycker att officerare är krigförstörda idioter, bara för att dom inte vill göra lumpen. (i samband med att aftonbladet hade en omröstning om det sexigast jobben, där officerare kom bland dom tio bästa).

Link to comment
Share on other sites

Guest super Matrosen

Som ni själva sagt är det många som klagar på FM utan egentligen veta vad dom snackar om. I sverige har vi hög standard på utbildningar. Om man tex ska jämföra med usa så är sveriges kvalitet vida överlägsen. Usa bygger på kvantitet och inte kvalitet. Må hända att special förbanden är bra tex rangers. Har hört historier om hur tex svenska jägare utmanat rangers på hinder banor och liknande och piskat dom totalt.Detta är ännu en antydan om hur sveriges förbands kvalitet är. England har också hög kvalitet på sina förband. I Ken Connors nya bok berättar han om utbytet dom hade med usa. 2 sas snubbar skickades till usa och piskade rangers och slog rekord på hinder banor och liknande. Usa hade från början en bra kvalitet på sina förband men sedan när man rustade upp så blev kvaliteten sämmre..dock vet jag inte hur det exakt ligger till i dag.  Tror dock att usa har bra special förband idag. Att sverige har bra kvalitet är helt klart säkert det som vi saknar är budget. Har tex hört saker som att LBB vid k3 (luftburna bataljonen) vid vissa tillfällen har fått öva uthopp från helikopter från diverse skumma föremål på grund av att dom inte hade pengar att köra helikopter med. Budget är ju inget som usa saknar direkt. Om sverige ska behålla sin kvalitet behöver vi mer pengar för att göra bra övningar och liknande.

I sverige handlar det inte längre om att kunna försvara sig vid ett anfall. Vi har som det är idag inte en chans. Om jag inte är helt ute och cycklar så har vi 3 ubåtar i sverige i dagens läge. Hur ska 3 ubåtar hjälpa mot en attack?!? Sverige blir mer och mer internationellt och är mer en hjälp nation. Vi göra många värdefulla insatser världen över.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte 7 ubåtar

 

Västergörtlandsklass:

Vgd Hgd Söd Ögd

 

Gotlandsklass:

Gld Upd Hnd

 

Citat från 1.ubåtsflottiljens hemsida:

"Blotta vetskapen om att Sverige har ett starkt ubåtsvapen är avskräckande för den som har planer på att angripa oss."

 

Är det ett starkt ubåtsvapen?

Link to comment
Share on other sites

Svenska värnplikiga och Svensk militär personal gör nog i stort ett bra eller mycket bra jobb inom de ramar och med de resurser som politikerna och militärledningen har angett. Däremot är jag mer tveksam till att den inriktning och de ramar som har varit och är avgränsande inte är lämpligt utformade.

 

Dvs jag tycker svenska soldater löser sina uppgifter bra utifrån de förhållanden som råder. Om det sedan är rätt uppgifter man tränar på, utformar organisationen för och/eller har tilldelats lämpliga resurser i förhållande till hotbild på kort och lång sikt är mer tveksamt.

 

Klartext: den enskilda soldaten gör nog så gott han kan, men vårt utbildningssystem kanske är fel. Vi har korta grundutbildningstider internationellt sett (7,5 mån är närmast att betrakta som milisutbildning), inga krigsförbandsövningar längre och stora resurser läggs på överutbildning av personal som inte behövs givet krigsorganisationens storlek och utformning.

 

Ofta tenderar man att jämföra utländska yrkes- eller deltidssoldater med svenska värnpliktigas standard "dagen innan muck" (eller jämfört med utlandsstyrkan). Det är inte en korrekt jämförelse. Större delen av vårt lands "fälthär" består av personal som inte har övat på 2-10 år, samtidigt som taktik och matriel har genomgått förändringar.

Link to comment
Share on other sites

ang fördomar så är det oftast dom som inte vet ett skit som säger att svenska försvaret inte duger något till och borde läggas ner direkt. det är såna som tror att försvaret bara är till för att försvara sverige vid ett anfall... ok, vi skulle inte ha nån chans om ryssarna anföll oss, men det är inte bara det som det svenska försvaret är till för. jag brukar kunna knäcka folk som ogillar försvaret genom att snacka om utlandsstyrkan, hjälpen till samhället tex i arvika, osv osv. sverige gör faktiskt en hel del för världen!

 

sen ska du inte bry dig om vad folk säger om att du vill bli officer Hades! det är jag också sugen på men inte är jag nån vapenälskare för det. det är andra saker jag är ute efter i officersyrket!

Link to comment
Share on other sites

en ska du inte bry dig om vad folk säger om att du vill bli officer Hades! det är jag också sugen på men inte är jag nån vapenälskare för det. det är andra saker jag är ute efter i officersyrket!

Måste väl hålla med... jag har också stött på vissa fordomar...

Tja ja e ju knäpp som vill satsa som officer etc. etc.

Link to comment
Share on other sites

Att många har fördommar om det svenska försvaret är knappast konstigt med tanke på att man har mer eller mindre slaktat det.

Vad jag vet så har vi dock en relativt hög kvalitet på FM men att vi inte har den minsta chans vid ett militärt angrepp på oss.

Det försvaret vi har idag fungerar ungefär som en stor utställningshall utan några möjligheter att verka praktiskt.

Försvaret idag är ju typ till för att visas upp nere i Bosnien och liknande situationer..

Vidare finns det en stor förtroendekris mellan Högkvarteret och folket "under" dom=(

Link to comment
Share on other sites

Guest Sandin

Fördomar finns det gott om när det gäller försvaret.

 

Kan bara bara minnas en hemresa då jag anlände till T-Centralen i Stockholm och skulle precis visa upp legget vid en spärr när det kom fram ett antal person som spottade på mig och kallade mig mördare.

Ingen trevlig upplevelse direkt. :(

Link to comment
Share on other sites

Guest Sandin

Vad kunde jag göra??

Ville ju inte direkt skämma ut mig, förbandet eller försvaret i övrigt, så jag titta lite sorgset på dem skakade på huvudet och sa att det dom gjorde var tråkigt att uppleva och undrade om inte de skulle vilja ha hjälp om det skulle behövas ifall det skulle hända något med Sverige.

Link to comment
Share on other sites

va trött man blir på sådana människor som inte inser att bara för att man bär en uniform så behöver man inte vara mördare. Ok visst man tränar för att ta livet av andra människor det kan man ju inte komma ifrån men samtidigt tränar man ju för att försvara sitt land och det är det sådana människor som du mötte Sandin som inte har insett att världen tyvärr inte är en plats full av kärlek o fred.

Jag tror att det är väldigt svårt att få folk att bli av med sina fördomar gentemot det svenska försvaret :( Anledningen till detta tror jag ligger i att människor som inte genomför värnplikt får inte samma förståelse för vad man tränas till , självklart finns det människor som på ett tidigt stadium bestämt sej för att "jag tänker inte göra lumpen punkt slut" och om en sån människa har en vettig åsikt och kan motivera sitt val så visst är det klart att han/hon ska slippa.

En sak som kan hjälpa människor att bli mer vänligt inställda till försvaret är mer information om vad man egentligen sysslar med , kanske gå ut i skolorna mer och informera visst skulle en sådan kampanj kosta mycket pengar (pengar som kanske inte finns) men i gengäld tror jag att allmänhetens förståelse ökar och på sikt generar det en mer positiv bild av det svenska försvaret :)

 

Rätta mej gärna om jag her fel! :P

 

 

// Tompa

Link to comment
Share on other sites

I det militära så har man många lustiga omskrivningar. Man pratar t.ex. om att "bekämpa mjuka mål". Jo vad betyder detta på ren svenska? Döda människor.

 

I mina ögon är FM till för att i avskräckande syfte ha tillräckligt många hårda mål med mjuka vpl i för att se till så att det inte dödas några mjuka mål.

 

För att slippa döda så måste man lära sig att döda på bästa möjliga sätt. Inte så jättelogiskt.. men ändå.

 

Sandin: Tur uniformen är impregnerad.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
tja jag anses vara en idiot av mina klasskompisar för jag ska göra 15 mån sen... bara för dom satsade på frisedel lr 7,5 mån

Hehe... I min avgångsklass på 28 personer var vi 6 st som ska vara KB. Två är tjejer.

Link to comment
Share on other sites

Hades stå på dig, tror att vinden håller på att vända

När vi i Hv övar ex inne i städer, är 90% av människorna positiva (Speciellt äldre) och har mycket stor förståelse

för olika "oljud". För 10 år sedan var tonen en helt annan. Så

jag är övertygad att om vi "brinner" för vår sak får vi också den vanliga människorna med oss.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte med om det där att Sverige inte har en chans mot ryssen... Ryssarna drog sig faktiskt tilbaka från tjetjenien en gång!! och soviet drog sig tilbaka från affe..... det handlar mer om vårt folk har den kämpar glöden som behövs eller inte.....

Link to comment
Share on other sites

Rubrik: fördomar, och två poster senare yttrar Predator orden "pacifistiska kommunistsvin". Dålig respekt, och lite ogenomtänkt i en post om fördomar kanske? Som en frihetskämpe en gång sa, ungefär: "Jag kanske inte uppskattar din åsikt, men jag skulle ge mitt liv för att du skulle få framföra den". Tillbaka till topic.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...