Jump to content

Värnpliktskongress

Recommended Posts

Sökte lite på forumet och slogs att det inte fanns någon tråd om det här medinflytandefenomenet här på forumet.

Är själv ombud för P4 på årets värnpliktskongress i Södertälje. Det vore kul att läsa inlägg från tidigare deltagare, nuvarande deltagare som eventuellt finns här på forumet eller andra som bara är allmänt åsiktsfulla. Kan tänka mig att det finns endel starka åsikter kring ämnet här... :P

Så, vad har ni att säga. Spill your guts.

Ska inte på in på vad jag tycker om detta "fenomen", men allvarligt talat hur har du/ni tid för detta? Kommer du missa något i utbildningen, och i så fall hur skall detta tas igen?

Ska inte på in på vad jag tycker om detta "fenomen", men allvarligt talat hur har du/ni tid för detta? Kommer du missa något i utbildningen, och i så fall hur skall detta tas igen?

Hur många veckor brukar läggas på högvaktsutbildning?

För oss P10 03/04 slösades 1 vecka av värdefull utbildningstid bort på denna syssla.

Var påväg dit men missade precis.ågra få röster ifrån..

Han som kom dit lyckades bli vald till värnpliktsrådet.

Och sedan en karriär uppåt inom politiken.

Så siktar man på det så är det nog nått att satsa på..

Annars bränner man bara tid.

För oss P10 03/04 slösades 1 vecka av värdefull utbildningstid bort på denna syssla.

Jag lade 5 + 1 dagars tid på det här, missade/missar 4 dagars bataljonsövning och 2 dagars vård. Å andra sidan så lade jag 6 veckor åt högvakt, vilket mostvarar 42 dagar, med helgtjänster inräknade, och ur utbildningsståndpunkt missar jag en halv av två förbandsövningar, jämfört med terrängbilsförarbevisutbildning och strid i bebyggelseutbildning för högvakt.

Visst, men det är ju så att säga inräknad i utbildningstiden. Det är inte vpl-rådet grejen.

Tja, säg inte det.

För egen del innebar högvakteriet att plutonen tvingades dela upp sig på två täter och så utbildade man ena täten på ksp och andra täten på grg. Det hade för mekskytteriets strid varit klart mer fördelaktigt att alla soldater hade lärt sig både ksp och grg. Fast det är bara min simpla dränginställning.

Sedan ska man inte underskatta medinflytandets positiva effekt på moral och inställning till tjänsten i övrigt. Detta förutsätter ju dock att kongressen faktiskt har något att säga till om och inte bara är ett spel för galleriet. Hur det förhåller sig med den saken har jag ingen aning om.

Våra befäl fann det viktigare att låta oss kuta oss fördärvade 2 veckor på Väddö istället för att ge oss utbildning på våra understödsvapen (som vi i slutändan aldrig fick), då kan ej en vecka på detta skada imo.

Var på kongressen 2004. Kan lugnt säga att det var värt att missa ett par dagars övning. Den övning man fick på värnpliktskongressen i att tala, förhandla, kompromissa, besluta osv osv var för mig mycket bra. Jag missade de tre första dagarna på en 10-dagarsövning, tre dagar då ingenting egentligen fungerade som det skulle så jag personligen missade inte så mycket.

jag kan dock säga att jag länge övervägde att inte åka just för att jag skulle missa utbildningstid och att jag "lämnade min tropp i sticket". Men jag blev framröstad av regementet och då borde jag ställa upp för dem o åka.

Det som beslutas på kongressen är inte på något sätt oviktikt, det är saker som beslutsfattarna i vanliga fall har ägnat mycket lite tid åt att tänka på och som värnpliktsrådet därför måste arbeta med.

Jag kan inte säga att jag gillade allt som försegick på kongressen men överlag är den mycket bra och behövs garanterat. Det finns kontrollorganisationer/ föreningar på alla nivåer och håll i samhället, de finns där för att de behövs

Edited by Mattan