Jump to content

FX träning


Guest Pal

Recommended Posts

ok ja de låter väl logiskt..

haha ja de borde de ju göra ialla fall..fast kanske inte e de bästa man kan göra när man som jag ska lära sig grunderna? kan man ju köra några ggr med kläder först ialla fall..tror de kommer vara tillräckligt..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

nu har i vart fall IA09 använt FX

 

http://mil.se/sv/I-Sverige/Utbildningsforb...-man-kan-komma/

 

/b

 

Vad är det egentligen som gör att det här inte används på någon större bredd inom FM? Produkten är ju inte direkt ny.

 

(För övrigt var det där nog den sämst skrivna artikel jag någonsin sett på mil.se.)

Link to comment
Share on other sites

nu har i vart fall IA09 använt FX

 

http://mil.se/sv/I-Sverige/Utbildningsforb...-man-kan-komma/

 

/b

 

Vad är det egentligen som gör att det här inte används på någon större bredd inom FM? Produkten är ju inte direkt ny.

 

(För övrigt var det där nog den sämst skrivna artikel jag någonsin sett på mil.se.)

 

Kostar en massa pengar så klart.

Link to comment
Share on other sites

minns jag rätt så måste även vapnen modifieras litegrann... har för mig det var nåt om annan framföringsfjäder och lättare slutstycke eller nåt eftersom patronen annars inte skulle orka ladda om ordentligt..

kanske därför det är problem med eldavbrott?

 

är ju rätt länge sedan jag hörde om detta så kan säkert ha ändrats.

Link to comment
Share on other sites

minns jag rätt så måste även vapnen modifieras litegrann... har för mig det var nåt om annan framföringsfjäder och lättare slutstycke eller nåt eftersom patronen annars inte skulle orka ladda om ordentligt..

kanske därför det är problem med eldavbrott?

 

är ju rätt länge sedan jag hörde om detta så kan säkert ha ändrats.

 

stämmer, man byter ut slutstycke med pistong och framföringsfjäder

 

rifles_carbines_mini_64.jpg

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Jaha ok. Det låter inte billigt att köpa in detta.

Förklarar varför det tar tid och kostar pengar att införa det här.

 

 

Nja inte så dyrt egentligen va? Pistong och låsstycke är original om jag inte minns fel, sen har man satt fast ett slutstycke på låsstycket så att vapnet fungerar enligt principen tungt slutstycke. I med skiten i vapnet sen är man good to go.

 

Jämför detta med BT-system som förutom ammunitionskostnaden kräver oerhört dyra satser med västdelar med trådlösa modem, skjutdelar med hightec-laser, domarpistoler, nollställningsutrustningar och annat.

Kallt stål mot batteridriven högteknologi. Säger sig självt egentligen vilket som är bäst och billigast....

Link to comment
Share on other sites

Nja inte så dyrt egentligen va? Pistong och låsstycke är original om jag inte minns fel, sen har man satt fast ett slutstycke på låsstycket så att vapnet fungerar enligt principen tungt slutstycke. I med skiten i vapnet sen är man good to go.

 

Jämför detta med BT-system som förutom ammunitionskostnaden kräver oerhört dyra satser med västdelar med trådlösa modem, skjutdelar med hightec-laser, domarpistoler, nollställningsutrustningar och annat.

Kallt stål mot batteridriven högteknologi. Säger sig självt egentligen vilket som är bäst och billigast....

ja men detta finns ju redan inköpt..inga nya inköpskostnader direkt? visst kostar väl i underhåll osv men att gemföra med att köpa in ett nytt system? ny utbildning osv?

Link to comment
Share on other sites

Nja inte så dyrt egentligen va? Pistong och låsstycke är original om jag inte minns fel, sen har man satt fast ett slutstycke på låsstycket så att vapnet fungerar enligt principen tungt slutstycke. I med skiten i vapnet sen är man good to go.

 

Jämför detta med BT-system som förutom ammunitionskostnaden kräver oerhört dyra satser med västdelar med trådlösa modem, skjutdelar med hightec-laser, domarpistoler, nollställningsutrustningar och annat.

Kallt stål mot batteridriven högteknologi. Säger sig självt egentligen vilket som är bäst och billigast....

ja men detta finns ju redan inköpt..inga nya inköpskostnader direkt? visst kostar väl i underhåll osv men att gemföra med att köpa in ett nytt system? ny utbildning osv?

 

 

Underhåll..Slitage....Utbildning..Uppgradering av mjukvara..Uppgradering av hårdvara..osv..

 

Det är DYRT att använda BT-system, och det är ju bra för kan ju SAAB Trainings systems tjäna pengar på oss! Eller....?

Link to comment
Share on other sites

Nja inte så dyrt egentligen va? Pistong och låsstycke är original om jag inte minns fel, sen har man satt fast ett slutstycke på låsstycket så att vapnet fungerar enligt principen tungt slutstycke. I med skiten i vapnet sen är man good to go.

 

Jämför detta med BT-system som förutom ammunitionskostnaden kräver oerhört dyra satser med västdelar med trådlösa modem, skjutdelar med hightec-laser, domarpistoler, nollställningsutrustningar och annat.

Kallt stål mot batteridriven högteknologi. Säger sig självt egentligen vilket som är bäst och billigast....

ja men detta finns ju redan inköpt..inga nya inköpskostnader direkt? visst kostar väl i underhåll osv men att gemföra med att köpa in ett nytt system? ny utbildning osv?

 

 

Underhåll..Slitage....Utbildning..Uppgradering av mjukvara..Uppgradering av hårdvara..osv..

 

Det är DYRT att använda BT-system, och det är ju bra för kan ju SAAB Trainings systems tjäna pengar på oss! Eller....?

Ja det var det jag menade.. men allt detta kommer väl med fx också? fast det kanske blir billigare i längden?

Jag ska erkänna att jag är inte insatt i något av dessa system än. vet mer om fx efter tisda. men går det kombinera BT och fx? för BT är väl bättre vid längre håll men fx bättre i SIB?

Link to comment
Share on other sites

Ja det var det jag menade.. men allt detta kommer väl med fx också? fast det kanske blir billigare i längden?

Jag ska erkänna att jag är inte insatt i något av dessa system än. vet mer om fx efter tisda. men går det kombinera BT och fx? för BT är väl bättre vid längre håll men fx bättre i SIB?

Båda systemen har för och nackdelar..

Fx tappar på avstånd medan BT "fixar" avstånd..laser klarar dock inte av att simulera kulbana..vid BT på p-skott osv så har dom analys av avstånd och kan se resultat ifall vi siktade högt och lågt osv..

Den analysen körs antagligen inte på enskild soldat och finkalibrigt..utan det är med tyngre vapen dom kan kolla sådant..

 

Nyare BT har en hel del fördelar..

Men FX kommer fortfarande se till att en grupp som ligger ner i högt gräs träffar 2 soldater 50m ifrån..

Det kommer inte BT klara om man inte trimmar lasern till att gå igenom gräset...och det tror jag alla avstår ifrån ;)

 

BT på finkalibrigt har en mikrofon som lyssnar på "knallen" så det går antagligen att haka på ett vapen med FX då FX är krutgasdrivet.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var det jag menade.. men allt detta kommer väl med fx också? fast det kanske blir billigare i längden?

Jag ska erkänna att jag är inte insatt i något av dessa system än. vet mer om fx efter tisda. men går det kombinera BT och fx? för BT är väl bättre vid längre håll men fx bättre i SIB?

Båda systemen har för och nackdelar..

Fx tappar på avstånd medan BT "fixar" avstånd..laser klarar dock inte av att simulera kulbana..vid BT på p-skott osv så har dom analys av avstånd och kan se resultat ifall vi siktade högt och lågt osv..

Den analysen körs antagligen inte på enskild soldat och finkalibrigt..utan det är med tyngre vapen dom kan kolla sådant..

 

Nyare BT har en hel del fördelar..

Men FX kommer fortfarande se till att en grupp som ligger ner i högt gräs träffar 2 soldater 50m ifrån..

Det kommer inte BT klara om man inte trimmar lasern till att gå igenom gräset...och det tror jag alla avstår ifrån ;)

 

BT på finkalibrigt har en mikrofon som lyssnar på "knallen" så det går antagligen att haka på ett vapen med FX då FX är krutgasdrivet.

Ja det perfekta systemet kommer nog aldrig att finnas. Men om man kör bägge samtidigt så borde de ju hjälpa?

ja trimma lasern är väl inte så himla smart kanske..

Link to comment
Share on other sites

Ja det var det jag menade.. men allt detta kommer väl med fx också? fast det kanske blir billigare i längden?

Jag ska erkänna att jag är inte insatt i något av dessa system än. vet mer om fx efter tisda. men går det kombinera BT och fx? för BT är väl bättre vid längre håll men fx bättre i SIB?

Båda systemen har för och nackdelar..

Fx tappar på avstånd medan BT "fixar" avstånd..laser klarar dock inte av att simulera kulbana..vid BT på p-skott osv så har dom analys av avstånd och kan se resultat ifall vi siktade högt och lågt osv..

Den analysen körs antagligen inte på enskild soldat och finkalibrigt..utan det är med tyngre vapen dom kan kolla sådant..

 

Nyare BT har en hel del fördelar..

Men FX kommer fortfarande se till att en grupp som ligger ner i högt gräs träffar 2 soldater 50m ifrån..

Det kommer inte BT klara om man inte trimmar lasern till att gå igenom gräset...och det tror jag alla avstår ifrån ;)

 

BT på finkalibrigt har en mikrofon som lyssnar på "knallen" så det går antagligen att haka på ett vapen med FX då FX är krutgasdrivet.

Ja det perfekta systemet kommer nog aldrig att finnas. Men om man kör bägge samtidigt så borde de ju hjälpa?

ja trimma lasern är väl inte så himla smart kanske..

 

Framtidens simulatorsystem kommer kanske handla om en kombination av riktiga vapen med skarp eller lös am och simulerade/projecerade mål. Redan idag finns det experimentsystem där man projicerar ett rörligt mål på skyttens visir. Skytten upplever att målet finns "i verkligheten" en bit framför honom och kan med ett vapen kopplat till samma system skjuta ner målet. Illustrerad Vetenskap hade en artikel om det här för nått drygt år sedan. I något av försöken som beskrevs hade man helt enkelt plockat monster från dataspelet Quake som sedan projicerades som mål som kunde skjutas sönder med en pistolatrapp.

 

Kombinera det med ljudeffekter i hörselskydden, så är det bara fantasin som sätter gränser för vad man kan utsätta folk för galenskaper. Luftlandsättning av sju-ögda tentakelmonster undersstödda av Hind-helikoptrar och vildvittror?!

 

Ang kostnader för FX, så fick jag för evigheter sedan höra att am-kostnaden låg nånstans mellan skarpt och löst, men fördelen mot löst var att det gick åt en mindre mängd am, eftersom soldaten tenderade att vara mer noga med att faktiskt träffa målet (för det är ju kul när det gör ont på någon annan).

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet ifall det går att köra FX ammo med AK4? Vi tränar ju nästan bara SIB, och jag tycker det blir bra mycket mer realistiskt när det börjar flyga saker omkring öronen än att någon spelar "laserdome" med en. Min erfarenhet av BT är inte direkt bra, men jag gissar på att det var den äldre utr. jag hade då. Sköt man någon på 5m blev det ingen träff.. Så man lackade ur ordentligt, vilket förstörde övningen.'

 

Vi skall enligt uppgift öva med BT om någon månad, hoppas det är med en nyare variant av BT då.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte svara för klicken mer än att jag tror det kan ha att göra med färgrester i kombination med mindre laddning m.m. Nifelhel, Jake the Snake m.fl kan säkert svara mer specifikt.

 

Ang skydd så körde vi med susp och mask. Ryktet gör gällande att bara susp och glasögon, och då menar jag verkligen bara det och inga kläder, gör underverk för uppträdandet. Helt plötsligt vill man inte bli skjuten.

 

 

GMY.

 

färgen är väl förhoppningsvis biologiskt nedbrytningsbar, som med paintball-färg.

fast jag undrar lite över andra faror, mycket am = mycket färg = halkrisk?

jaja jag vet det lär gå åt en ksp omgång motsv, men går färgen att spola bort relativt enkelt?

 

ursäkta om frågan låter dum, men minns 90-talets paintball-bataljer inomhus, då en speedball-bana kunde vara nog så kladdig, efter en helgs spelande.

 

@rokare:

det där påminner om "mexican stand out" i pain(t)ball.

där tvister löstes manligt genom att ladda en kula i varsin splatmaster-gun.

för att sedan utföra ren duell med tio stegs avstånd.

detta skulle utföras i bar överkropp, och mask.

 

inte heller något man ville utföra ofta.

 

EDIT:

om man får gissa, så kanske FX-ammo har används inom försvarsmakten, en längre tid?

bara att utr har hittat längre ner i tabellserien nu...

 

EDIT II:

@knekt:

insticksvapen 22 long har väl funnits i FM förr?

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

@Knekt

 

Det finns ett brittiskt bolag som heter UTM (Ultimate Training Munitions). UTM's motsvarighet till Simunition's FX heter MMR (Man Marking Round) och innehåller ett vaxbaserat färgämne. Fördelen med UTM är bla bättre precision, mindre färg.

http://utmworldwide.com/manmarker.aspx

 

@Bushman

 

I Simunition's FX är det ett tvålbaserat färgämne som är miljövänligt.

Nej det blir inte så himla kladdigt så halkrisk föreligger.

Instickspipa .22lr duger inte till FX.

Syftet med MMR och FX är att man inte skall kunna kamra en skarp patron i ett övningsvapen vilket inte heller är möjligt.

Link to comment
Share on other sites

@Knekt

 

Det finns ett brittiskt bolag som heter UTM (Ultimate Training Munitions). UTM's motsvarighet till Simunition's FX heter MMR (Man Marking Round) och innehåller ett vaxbaserat färgämne. Fördelen med UTM är bla bättre precision, mindre färg.

http://utmworldwide.com/manmarker.aspx

 

@Bushman

 

I Simunition's FX är det ett tvålbaserat färgämne som är miljövänligt.

Nej det blir inte så himla kladdigt så halkrisk föreligger.

Instickspipa .22lr duger inte till FX.

Syftet med MMR och FX är att man inte skall kunna kamra en skarp patron i ett övningsvapen vilket inte heller är möjligt.

 

OT

dessutom är väl instickspipa/ak4 förhoppningsvis försvunnen för evigt ur FM´s org?

varför jag undrar är för att jag minns någon "pre-paintball" lek i början av 90-talet, med replikor från japan, som var baserade på .22lr fx.

dock tror jag ej att det är något som HV behöver, vi kan klara oss bra med BT.

slut OT

 

men FX är väl tänkt att komma mer och mer i framtiden.

nya SIB-anl på kvarn skulle väl ha ett eller ett par hus, enbart för denna verksamhet?

 

EDIT:

kom på att jag såg något projekt-vapen på P4´s 375 års jubileum, med inbyggd laser och rekylverkan.

tror det även hade ljudeffekt, dock mest för "syns" skull.

är det fortfarande på G, eller har man lagt ner detta projekt?

 

skall säjas att det var en M16-variant man hade på P4.

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

@Knekt

 

Det finns ett brittiskt bolag som heter UTM (Ultimate Training Munitions). UTM's motsvarighet till Simunition's FX heter MMR (Man Marking Round) och innehåller ett vaxbaserat färgämne. Fördelen med UTM är bla bättre precision, mindre färg.

http://utmworldwide.com/manmarker.aspx

 

Taget! Men det är Simunition vi använder i Sverige hos Polis och FM?!

 

Det finns alltså ingen som producerar FX-system i 7.62x51?

 

Ser nu att UTM även har lösskjutningspipor och tillhörande ammunition för Glock! (Men det har vi andra trådar om.)

Link to comment
Share on other sites

@Knekt

 

Simunition är den som är mest utbredd. Dock har UTM rönt vissa framgångar inom Polisen men enkom i liten skala.

FM har köpt in och testat Simunition, längre än så har det väl inte kommit vad jag förstått. Men det är ju så med det mesta inom den firman.

7.62x51 verkar inte finnas nej, det vanligaste är ju 5.56 och 9mm. Men om någon beställer så kanske det tillverkas. :)

 

 

@Bushman

 

Ja det är tänkt att FX skall komma mer å mer. Men det finns bromsklossar....beetee bla

 

.22lr instickspipa vet jag inte om den finns kvar.

 

Aldrig hört talas om nämnda projekt:

 

Åter till ämnet!

Link to comment
Share on other sites

EDIT:

kom på att jag såg något projekt-vapen på P4´s 375 års jubileum, med inbyggd laser och rekylverkan.

tror det även hade ljudeffekt, dock mest för "syns" skull.

är det fortfarande på G, eller har man lagt ner detta projekt?

 

skall säjas att det var en M16-variant man hade på P4.

 

Det var ingen variant på systemet där man "skjuter" mot filmduk? FATS? Eller vad den nu heter/kallas.. finns ju en bana på LG, några liknande skulle väl ut till Hv, mobila anläggningar.... EDIT: taget om skarpskjutning av Ak4 det visste jag ju...

Den jag var på som fanns på LG hade Ak5A med rekylfunktion, ingen skarpskjutning, inga proj. Tyvärr nyttjades den endast en gång.... vilket var synd.

 

Eller så är jag helt ute och hojar...

 

För att det inte skall bli för mycket ot så har jag blivit skjuten med FX, det gör ont men inte så farligt... ;)

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

EDIT:

kom på att jag såg något projekt-vapen på P4´s 375 års jubileum, med inbyggd laser och rekylverkan.

tror det även hade ljudeffekt, dock mest för "syns" skull.

är det fortfarande på G, eller har man lagt ner detta projekt?

 

skall säjas att det var en M16-variant man hade på P4.

 

Det var ingen variant på systemet där man "skjuter" mot filmduk? FATS? Eller vad den nu heter/kallas.. finns ju en bana på LG, några liknande skulle väl ut till Hv, mobila anläggningar....

 

Eller så är jag helt ute och hojar...

 

För att det inte skall bli för mycket ot så har jag blivit skjuten med FX, det gör ont men inte så farligt... ;)

 

OT:

2 sharp:

skulle tro att det var något liknade, då man sköt på någon bana.

möjligen att detta var ett svensk projekt, för man talade om att man skulle ordna ak5 som vapen.

vad gäller HV´s filmbanor, är de uppbyggda på att man brukar sitt vapen skarpt.

figuranten filmas på annan plats och man skjuter mot filmduken, som liknar den på akustik-bana.

slut OT.

Link to comment
Share on other sites

Liknande skjutsimulator finns (fanns?) i Halmstad.

De simulatorer ni pratar om finns nu i boden ( var på amf1), livgardet,och i skåne (var i halmstad) . Eller så är de på väg till de adresserna.

Man använder modifierade ak5:or.

Rekylen är ca 70 % av den skarpa.

Den kan användas för grundskjutningar (skjutbana) senarios (skyddsvakt/mp) och till stridsutbildning.

Går även att leda indirekt eld och FAC.

Så det går att göra betydligt mer med den en med den hv vill köpa in.

Till samma pris. Och med den norska simulatorn måste du ha en skjutbana.

Medanns LET (FATS) kan man rigga i vilket rum som helst.

Man kan vara allt från enskils soldat till grupp+ i LET.

 

OT. FATS finns inte sedan 2 år tillbaka, de köptes av meggit. De heter nu meggit training system (MTS)

 

Vill någon veta mer är det bara att fråga

Link to comment
Share on other sites

och i skåne

 

?

till P7. Men vet inte om orden om flytt har kommit.

Den används för lite i halmstad.Så var även fallet med den på amf1 som ska/är i boden.

 

Kan även nämna att det är ett grafisktskjutavstånd i simulatorn på 600 m.

Och det går att använda optik och mörkerhjälpmedel i den.

Edited by herman
Link to comment
Share on other sites

Liknande skjutsimulator finns (fanns?) i Halmstad.

De simulatorer ni pratar om finns nu i boden ( var på amf1), livgardet,och i skåne (var i halmstad) . Eller så är de på väg till de adresserna.

Man använder modifierade ak5:or.

Rekylen är ca 70 % av den skarpa.

Den kan användas för grundskjutningar (skjutbana) senarios (skyddsvakt/mp) och till stridsutbildning.

Går även att leda indirekt eld och FAC.

Så det går att göra betydligt mer med den en med den hv vill köpa in.

Till samma pris. Och med den norska simulatorn måste du ha en skjutbana.

Medanns LET (FATS) kan man rigga i vilket rum som helst.

Man kan vara allt från enskils soldat till grupp+ i LET.

 

OT. FATS finns inte sedan 2 år tillbaka, de köptes av meggit. De heter nu meggit training system (MTS)

 

Vill någon veta mer är det bara att fråga

 

Lite OT men vill ändå klargöra vissa saker..

 

Den Norska Realtidssimulatorn "Halvar" använder SKARP!! ammunition .vapen som kan användas Ak5/ak4B/pistol M/88/gevär m.m. dvs alla förekommande eldhandvapen kan användas utan modifiering och man interagerar i realtid med figuranten. man vet alltså aldrig vad som kommer att hända då det är DITT beteende och agerande som helt styr utgången av scenariot , precis om det är i verkligheten

 

Alla "yrkesgrupper" som använder vapen i sin tjänst kan tränas. Vakter/skyddsvakter/Mp /MOUT -team m.m

Vi har även tränat Civila Polis instr i anläggningen och de är överväldigade över att man "övar på riktigt"

 

Det är INGEN "filmskjutbana" med faställda inspelade scenarion ( som de övade förr eller senare "lär sig")

Den är helt mobil och kan användas på alla skjutbanor ( mil el civila) samt skjutfält.

 

Då jag har haft förmånen att jobba med de olika systemen Fats/Fx/BT så har de alla sina fördelar men om man ska mäta graden av realims så vinner "Halvar" överlägset. Det går inte att öva mera skarp utan att det "går åt" en himla massa figuranter :lala:

 

Lt G Malmström

Examinator Halvar

Examinator Skyddsvakt

Edited by Lt G Malmström MDM/ Lggrp
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...