Holmlund K4 97/98 Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Skall i skrivande stun ut och vara med i ett eftersök efter en ädre försvunne man. Återkommer med info..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Gott!! Avrapp. snarast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Råkar det vara farbrorn i Axvall som du ska leta efter? Såg i lokaltidningen att det var en äldre herre som gått bort sig och funderade på om dom hade ringt efter Hv som hjälp vid sökandet. Kan berätta att det försvann en äldre dement dam från ett hem i vårt kompaniområde varpå Komp C ringde till polisen och sa att hej, jag heter si och så och kan skaka fram ett kompani åt er som hjälp i letandet. Han blev bemött med totalt oförstående av vakthavande befäl och blev snudd på idiot förklarad. Vi blev aldrig ombedda att delta i sökandet, och tyvärr så återfanns inte damen i fråga vid liv. Vår eventuella insatts hade nog inte kunnat påverka detta, men det kunde ha förkortat anhörigas oro och frustration. Efter den här händelsen så har samarbetet polis – hemvärn förbättrats betydligt, men det har säkert inträffat liknande händelser på andra ställen. Någon som har egna erfarenheter positiva som negativa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Råkar det vara farbrorn i Axvall som du ska leta efter? Såg i lokaltidningen att det var en äldre herre som gått bort sig och funderade på om dom hade ringt efter Hv som hjälp vid sökandet. Kan berätta att det försvann en äldre dement dam från ett hem i vårt kompaniområde varpå Komp C ringde till polisen och sa att hej, jag heter si och så och kan skaka fram ett kompani åt er som hjälp i letandet. Han blev bemött med totalt oförstående av vakthavande befäl och blev snudd på idiot förklarad. Vi blev aldrig ombedda att delta i sökandet, och tyvärr så återfanns inte damen i fråga vid liv. Vår eventuella insatts hade nog inte kunnat påverka detta, men det kunde ha förkortat anhörigas oro och frustration. Efter den här händelsen så har samarbetet polis – hemvärn förbättrats betydligt, men det har säkert inträffat liknande händelser på andra ställen. Någon som har egna erfarenheter positiva som negativa? Vad sade media om att ni inte kallades in? Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Vad sade media om att ni inte kallades in? Det kom nog aldrig till deras kännedom, varken anhöriga, hemvärnet eller polisen har något att vinna på att beklaga eller ursäkta sig i pressen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radarjägare Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 det försvann en gubbe i sundsvall för 2 år sedan, jag var förste hemvärnare på plats (hade tjejen där och tillhör inte ens s-vall) påpekade för polisen att HV kan hjälpa till, men samma sak där, oförstående å ovilja, gobben återfanns på våren halvt uppäten av nåt djur och huvudlös...... däremot så har vi i Gävle ett VÄLDIGT bra samarbete med polisen vid eftersök vilket vi flera gånger fått visa =) endast en gång hittade vi inte mannen vi sökte, men vi hittade vaken och han "dök upp" på våren han med.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holmlund K4 97/98 Posted November 21, 2002 Author Report Share Posted November 21, 2002 Den eftersökte mannen är i 75 års åldern och kraftigt dement och försvann från ett sjukhem i Djursholm. Senast säkra obeservation av honom var igår vid 15-tiden. Polisen larmades strax före 2400 igår och Hemvärnet larmades vid 01-tiden. Mannen hade även förra året försvunnit spårlöst. Han återfanns då i Ånge. Så som jag förstod det misstänkte man att han även i år hade gett sig ut på en "roadtripp". Misstänker att det var därför man bara beslöt sig för att genomsöka dom skogsområden som befann sig i närheten av mannes bostad. Detta gjordes under ledning av Roslags polisen men även pikéten, city polisen, tunelbanepolisen samt hundenheten var på plats. Vid ett tillfälle räknade jag till 2 pikétbussar, en "piké" buss från tunnelbanepolisen, 2 bilar från hundenheten, ett ledningsfordon, en "civil" bil samt 2 polispatruller. Vi genomsökte området utan reslutat och var klara strax före 0700. Då hande man fått en raport om en man som stämde in på signalamentet som hade setts gående på en raksträcka i närheten av Gnesta. Just nu inväntar jag vidare direktiv från min Gruppchef och tillsvidare hade jag tänkt att bege mig till gymet för att därefter äta och sova. SLUT Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Kul att även andra får göra lite vettiga saker under sin vpl. Vi YTB:are hade skarpa larm mest hela tiden, jag hade fö. fem skarpa uppdrag där jag mer eller mindre (oftast mindre :() fick rädda lite folk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Min upplevelse, För snart ett år sedan försvann det en äldre dement herre i mina hemtrakter. Fick reda på detta genom lokalradion, till råga på allt var det endast 2km hemifrån där jag är född och uppväxt. (ute på landet) Hmm tänkte jag, här har jag möjligen någonting att bidra med. Har ju trots allt kännedom om trakten och befolkningen. Tänkte då på att eventuellt beredskapsplutonen var den som först skulle rycka ut, den tillhör inte jag men man kan ju alltid anmäla sig som förstärkning. Då jag inte var helt säker på vem som var Plutonchef så försökte jag kontakta Bataljonchef. Försökte nå honom på jobbet, hemma och mobiltelefon men fick inte tag i honom. Då hans fru jobbar i samma byggnad/våning som mig kontaktade jag henne. Hon lyckades inte heller spåra honom. Jaha, försökte då nå den som jag trodde var Plutonchef men misslyckades (jobb, mobil, hemtelefon). Ringer då till den Kompanichef som vanligtvis ansvarar för det område där söket/försvinningen ägde rum. han är inte inblandad i detta men får besked om att jag ringt till fel Plutonchef men att Berplut är larmad och står i beredskap. Försöker på nytt nå Bataljonchef samt den riktige Plutonchef utan att lyckas. Vid luchtid börjar det snöa, temperaturen är runt 0 och det blåser ca 3-5m/s. Jag jobbade själv utomhus denna dag och det var inget vidare väder. Har då gubben varit utomhus hela natten är han nog inte i nåt vidare skick. Försöker på en ny telefonrunda utan resultat. Senare på kvällen får jag besked från lokalboende (min mormor) att de har flyttat söket lite och söker nu i de område där jag bla brukade plocka svamp med farfar som liten. På radion säger de att polisen fått förstärkningar av en vpl pluton. Försöker mig på en ny ringrunda men ger sedan upp. Något frustrerad! Något dygn senare avlsutas letandet, då har det också kommit ca 10cm snö. Den äldre herren är fortfarande saknad, de hittade några månader senare en jacka som de tror är från honom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 I mars 1997 försvann 3-årige Jesper Hansen, i Kungsbacka, under en utflykt (motsvarande) med sin dagmamma. Min fars kompani blev larmat. Jag skulle rycka in senare det året så jag var fortfarande Hvungdom. Så jag ringde min polare, som oxå var HvU, och sa att vi sticker med. Sagt och gjort vi åkte med min far till samlingsplatsen, där mötte jag några ungdomsledare som var ditkallade. Jag och polaren var för övrigt dem enda Hvungdomarna där. Vi kom dit runt 19-20 tiden då hade pojken redan varit försvunnen i ett antal timmar. Vi gick med Hvgubbarna och letade i en någorlunda god militärt organiserad sökning. Dock letade sig villiga civila in i leden och kaoset var ett faktum. Fann dem civila ett hinder(typ tätt buskage) framför sig så gick dem helt sonika runt det utan att kolla. Sen när vi sökt av ett område, gick chefen till polisledningen och meddelade det. Men dem lyssnade väldigt dåligt. Polisen hade alldeles för mycket befäl på plats, vilket resulterade i att inga beslut togs. Vid 1-tiden skulle Halmstadspolisens hundpatrull åka hem. En Hv-hundförare, som kom ifrån Lerum, sa att hans hund hade markerat i skogen vid ett sankt o sumpigt område. Och frågade hundpatrullen om dem bara kunde kolla med deras hund där innan dem åkte. Men det blev ett blankt nej, för att dem skulle/ville åka hem. Samtidigt avbryts eftersöket av polisbefäl på plats, varpå det nästan utlöser upploppsstämmning bland folket på plats. Efter många om och men fortsätter eftersöket, dock utan resultat. Dagen efter fann man pojken ungefär där Hvhunden hade markerat på natten. ??? Många små som stora fel begicks under den natten vilket resulterade i ett mycket tråkigt slut. Efter detta omstrukturerade polisen lite, Hv övade mer på eftersök samt jobbade på samarbetet med polisen. Man ska inte blanda Hv och civila osv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Finns det ngt krav på hur snabbt ni (HV) måste vara på plats för ex. eftersök efter att chefen har gett ordern/klartecken ? Visst man kan ju säga "så snabbt som möjligt", men kan ngn precisera sig ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holmlund K4 97/98 Posted November 21, 2002 Author Report Share Posted November 21, 2002 Ingen aning om det finns någon inställesetid. Tror nog att det bara är "så fort som möjligt" som gäller. Dock kan jag meddela att eftersöket avblåstes kl 0900 imorse då hittades farbrorn på tåget i Åre på väg mot Ånge. Slutet Gott allting gott (eller vad man nu säger) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted November 21, 2002 Report Share Posted November 21, 2002 Många försvinnanden nu. 57-årig (tror jag) man försvann häruppe i krokarna i förrgår, fortfarande inte återfunnen. HV har deltagit i söket, vet inte om han är hittad. Häruppe har dock polisen och HV ett väldigt gott samarbete. Hemvärnet kommer så gott som direkt vid försvinnanden och översvämningar t ex... Synd att det ska gå knaggligt på andra platser... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.