Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

carl0s

TELIA-refill

Recommended Posts

Införskaffade en mobil till farsan i julklapp med telia-refill, dock funkar det inte o ringa/smsa till den?

Någon som vet vad man behöver göra? Har registrerat den..

Funkar det inte att ringa med den låter det som att den är DOA (Dead On Arrival), alltså kass från fabriken. Då är det bara att reklamera så fort affärerna öppnar.

Annars kan du följa följande checklist:

1. Är kortet rätt isatt?

2. Hittar telefonen nåt nät? (Föutsatt att den inte är DOA). Om det går att starta tfn utan kort bör texten "Endast 112" visas. Det är möjligt att ringa 112 med alla mobiler även om det inte är något SIM-kort i dem eller om det saknas pengar på kortet. Rekommenderar dock inte att du ringer 112 för att kolla om det funkar eftersom de av förståeliga skäl inte blir så glada.

3. Prova kortet i en annan tfn. Det kan vara knas med kortet.

4. Prova ett kort från en annan operatör i mobilen. (Förutsatt att den inte är operatörslåst).

5. För att SMS:a behöver man ibland ladda ner OTA-inställningar (de brukar finnas på kortet i vanliga fall). Dettas görs från operatörens hemsida. (OTA-inställningar innehåller även inställningar för WAP/GPRS).

Lycka till!

Se även till att det är pengar på refillkortet. Finns det inga pengar på refillkortet så kan man varken ringa till eller ifrån det.

Det funkar att ringa till andra telefoner med det sim-kortet...

Dock går det inte o skicka/ta emot SMS..

Ringer man till den säg er en röst typ "det nummer du försöker nå är förnärvarande stängt från inkommande samtal..."

Det funkar att ringa till andra telefoner med det sim-kortet...

Dock går det inte o skicka/ta emot SMS..

Ringer man till den säg er en röst typ "det nummer du försöker nå är förnärvarande stängt från inkommande samtal..."

Ring Kundtjänst, 90350 har jag för mig att de har. Be dem kolla numret och be dem skicka operatörsinställningarna för SMS. Eventuellt lär SMS fungera automatiskt när kortet väl funkar till 100%.

Se även till att det är pengar på refillkortet. Finns det inga pengar på refillkortet så kan man varken ringa till eller ifrån det.

Hmm det där tycker jag låter konstigt i mina öron, jag har själv telia refill och även om jag inte har ett öre på mitt kort så kan jag fortfarande ta i mot samtal på min mobil.

Hmm det där tycker jag låter konstigt i mina öron, jag har själv telia refill och även om jag inte har ett öre på mitt kort så kan jag fortfarande ta i mot samtal på min mobil.

Du har så rätt JBP. Ett kort upphör endast om det inte finns någon aktivitet på det inom en period av 365 dagar. Eftersom det i carl0s rör sig om ett nytt kort så är det knappast pengarna som är problemet.

Hade precis samma problem med en ny tlf, det hela löste sig om man ringde 454 och fyllde på kortet manuellt med den 50:- kod som följer med.

Det gick inte att skicka in koden via *120*

Prova med det

• Create New...